Před pár dny mě s přítelkyní oslovil kamarád, že se dozvěděl o kampani Plast je past, kterou spustilo hnutí Greenpeace. Že prý bychom se mohli sejít v obchodě a společně nakoupit, co si běžně kupujeme, a u pokladen to vše rozbalit z těch zbytečných jednorázových obalů a nasypat si to do svých vlastních. Byli jsme z toho nadšení, a tak jsme obvolali kamarády a známé a domluvili si hned na další den schůzku. Tam nás napadlo, že uděláme všechno trochu jinak.

Řekli jsme si, že když je smyslem upozornit na nadbytečnost plastů, mohli bychomzboží v obchodě polepit nálepkami, které na to poukazují. Zároveň jsme se nechtěli vzdát nápadu Greenpeace na osvobození potravin z plastových obalů přímo v obchodě, a tak jsme si řekli, že tuto performanci uděláme v malém – každý z nás si koupí jeden výrobek a pak ho za pokladnou přesype do svého obalu.

Domluvili jsme se, že vyrobíme nálepky v různých variantách. Jedny říkaly „Toto je zbytečný obal“ a lepily jsme je na produkty, které si bez plastu snadno poradí. Další vzkaz sděloval „Já obal nepotřebuji“ a lepil se povětšinou na ovoce a zeleninu, které už mají svůj přirozený obal. Třetí nálepka se vzkazem „Přines si sáček z domu“ upozorňovala na možnost donést si svůj vlastní znovupoužitelný obal z domu.

Další den jsme se všichni potkali před supermarkem Albert. Bylo nás dvakrát více, než jsme původně čekali. Dokonce jsme se ani všichni pořádně neznali, ale spojoval nás stejný cíl. Promysleli jsme poslední detaily, zvolili si taktiku, rozdali si samolepky a rozhodli se, na které produkty budeme přednostně cílit.

Když naše trojice – moje přítelkyně, já a náš kamarád – vstoupila do prodejny, zjistili jsme, že u regálů, které jsme si zvolili, právě zaměstnanci prodejny přerovnávají zboží. Nehledě na to jsme začali s polepováním, jako by se nic nedělo. Na reakce jsme nemuseli čekat dlouho. Většina zaměstnankyň sice utrousila, že se jich naše aktivita netýká, jedna z nich se pustila do debaty s naším kamarádem. Požádala ho, aby lepení ukončil, jelikož si na to nevyžádal povolení, ovšem se smyslem akce a s tím, že je v obchodě spousta zbytečného plastu, souhlasila. Než skončil jejich rozhovor, ostatní polepili nálepkami téměř celou sekci Ovoce – Zelenina. Naproti tomu chladící regál s masnými produkty byl bráněn mnohem intenzivněji. Dvojici kamarádů odtamtud poslali pryč, a tak museli jít o regál vedle.

Pojďte do toho s námi. Vylepte samolepky ve svém supermarketu.

I kdyby nešla akce tak hladce a zaměstnanci by zakročili proti nám aktivněji, bylo by velmi těžké nám v aktivitě zabránit, protože nás bylo dostatečné množství, abychom se mohli rozptýlit po celém obchodě. Za krátkou dobu jsme stihli polepit sekci balených sýrů, pečiva, PET lahví, ovoce, zeleniny, pochutin i vybrané drogerie. Od nakupujících jsme se během doby lepení setkali vesměs s pozitivními reakcemi, dokonce si někteří svoje pytlíky a tašky přinesli z domu a ukazovali nám je.

Nakonec jsme odešli a spíš než nákup jsme si odnášeli radost. Spousta lidí si myslí, že takové akce nemají smysl, že jsme „malí páni“ a že všem jde tak akorát o co nejlevnější nákup. Ta půlhodina v supermarketu ale ukazuje , že to není pravda. Hodně lidí se nehodlá smířit s tím, aby korporace diktovaly, že každé sousto musí být zabalené ve vlastním kousku plastového odpadu. Vidíme, že nejsme první, a nejsme ani poslední. Jsme součástí procesu změny. Svět se sice v odpadu už topí, ale lidé si to začínají nejen uvědomovat – začínají i konat. V rozmanitosti cílů a strategií se skrývá také část úspěchu. Budeme cílit na všechny součásti výrobně-spotřebitelského řetězce: na výrobce, dodavatele, prodejce i zákazníky. Také na politiky a na nejrůznější instituce. A zrovna středa byla skvělý den na to, abychom narušili status quo a rozvířili stojaté vody v plastových lahvích v našem obchoďáku.

Buďme všichni součástí přechodu k budoucnosti, kde svět není jedním velkým odpadkovým košem!

Maroš Prčina je člen nově vzniklého kolektivu ASAPP – Autonomní skupina aktivistů proti plastu. Autorkou fotek je Majda Slámová.

Komentovat

Zanech zprávu