Využívání blockchainu je často jen marketingová bublina, upozorňuje poradenská firma BDO

Mining - těžba bitcoinu a dalších kryptoměn. Jejím smyslem je držovat v chodu takzvaný blockchain

Mining - těžba bitcoinu a dalších kryptoměn. Jejím smyslem je držovat v chodu takzvaný blockchain Zdroj: profimedia

Úspěšné a efektivní využití blockchainu napříč odvětvími je ve většině případů marketingová bublina. Podle odborníků z poradenské společnosti BDO firmy pouze využívají pozdvižení kolem této technologie ke svému zviditelnění a zaujetí investorů. Blockchain je definován jako druh decentralizované databáze, uchovávající neustále se rozšiřující počet záznamů, které jsou chráněny proti neoprávněnému zásahu. Může jít třeba o databázi obchodních transakcí.

Pojem blockchain byl ještě nedávno spojován s problematikou kryptoměn. S rozšiřující se oblibou digitálních měn vzrostla také popularita tohoto termínu. Mnohé podnikatelské subjekty se údajně zabývají jeho uplatněním ve svém oboru. „Společnosti ve většině případů pouze využívají humbuku, který kolem blockchainu nastal. Prohlášením, že pracujete na zavedení této technologie do svého podnikání, se můžete v očích veřejnosti stát inovátorem, nebo dokonce získat pozornost investorů. Přitom reálné využití v praxi je přinejmenším s otazníkem,“ uvedl Lukáš Hendrych z BDO.

„Využití blockchainu, jak ho známe ze světa kryptoměn, není v jiných odvětvích prakticky možné. Přestože mnoho firem hovoří o blockchainu, jde spíše o stejně nazvaný privátní nástroj, který se technologií spjatou s digitální měnou pouze inspiroval,“ uvedl odborník na blockchain Aleš Janda.

Blockchain, databáze transakcí mezi několika subjekty, se vyznačuje tím, že je decentralizovaný, neprolomitelný a transparentní. Umožňuje lidem, kteří si vzájemně nedůvěřují, prostřednictvím internetu vyměňovat nebo vytvářet záznamy bezpečnou cestou, a to bez prostředníka, například notáře či banky.

Právě kvůli zvýšení transparentnosti testují maloobchodní společnosti uplatnění této technologie v dodavatelských řetězcích. „Blockchain nachází uplatnění tam, kde si aktéři vzájemně nevěří. Je otázka, zda je uplatnění v dodavatelských řetězcích žádoucí. Až čas ukáže, jestli blockchain může nahradit kvalitní a roky prověřené dodavatelsko-odběratelské vztahy,“ podotkl Hendrych.