Věnováno všem kolegům z MarketingSalesMedia, kteří na Reklamní katovně po uplynulá čtyři léta spolupracovali. Děkujeme, přátelé!
Deset nejlíp hodnocených kampaní roku podle popravčích Reklamní katovny
- Follow Bubble: Big Mac v ČSSR (55 %)
značka, klient: McDonald’s - WMC Grey, Yo’ Mama: V pitchi fest (55 %)
značka, klient: V pitchi fest - Fallon Prague: Nejlepší věci přicházejí ve třech (55 %)
značka, klient: Škoda - VCCP: Dobré věci potřebují čas (54 %)
značka: Březňák, klient: Heineken - Mustard: Superfan (53 %)
značka: Škoda Motorsport, klient: Škoda Auto - WMC Grey: Pěnožrouti (53 %)
značka: Kofola, klient: Kofola ČeskoSlovensko - Kaspen/Jung von Matt: Art of Hunt (53 %)
značka: Jägermeister, klient: Rémy Cointreau - Zaraguza: Měníme minusy ojetých vozů na plusy (52 %)
značka, klient: Škoda - Aetna, Street Dog: #Brnotruestory (52 %)
značka, klient: Brno - Triad Advertising: Vrať v máji lásku přírodě (51 %)
značka: Lučina, klient: Savencia Fromage & Dairy Czech Republic
1. - 3. Big Mac v ČSSR (Follow Bubble pro McDonald’s)
Řetězec rychlého občerstvení McDonald’s letos slavil 50. narozeniny hamburgeru Big Mac. Speciálně pro český trh vznikl retro spot, který ukazuje uvedení hamburgeru v socialistickém Československu. Kampaň vznikla pouze pro Facebook a jejím tvůrcem je tým agentury Follow Bubble. „Retro koncept ‚opožděné premiéry‘ je čistě lokálním nápadem. Vycházeli jsme z předpokladu, že pokud chceme v letošním roce slavit 50 let Big Macu, musíme ho napřed slavnostně uvést na trh, což se z pochopitelných důvodů v roce 1968 neudálo,“ popsala pro MarketingSalesMedia pozadí vzniku spotu Zuzana Svobodová, ředitelka komunikace McDonald’s ČR. Zároveň podle Svobodové tento spot navazuje na původní český televizní spot, který běžel v červnu a připravila jej agentura DDB. Ten ukazoval, co vše bylo v posledních padesáti letech in, přičemž Big Mac byl stále stejný.
Hezký nápad i zpracování. Úplně si dokážu představit, jak to kreativce bavilo, jak k tomu vymýšleli ty plakátky, dekoraci, jak si hrají se zvukem a barvami. A mě jako diváka to baví taky.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Super. Takhle reklama mě fakt baví. Svěží nápad, uchvatná dikce socialistických výzkumníků, trefená tonalita bez ‚zakaždoucenukrativního‘ pitvoření. Nevím, jestli to není i proto, že pamatuju ‚socialistický Mekáč‘ - jmenoval se Arbat.... Prostě da-da.
Míla Knepr (Silver Pack)
Ale jo. Konečně jednou retro úmyslné, a ne, že se tak prostě podařilo.
Vilém Rubeš
Chytrá myšlenka, jak přistupovat k výročí. Zábavná forma, perfektní stylizace. Co víc si přát?
Julia Dovlatova (Geometry Prague)
Video se hodí do celého toho vzpomínkového maratonu na ’68, je ale dlouhé a místy zbytečně na sílu tlačí humor, cením obraty jako ‚křupavé bramborové nudličky‘.
Petr Kašpar (Cognito)
1. - 3. V pitchi fest (WMC Grey, Yo’ Mama)
V pitchi fest, výroční dostaveníčko kapel členů reklamních agentur, se dožilo třetího ročníku. Za samotným festivalem i kampaní stojí skupinka nadšenců z agentury WMC Grey. V pitchi fest, který letos proběhl 24. října v pražské Radosti, se prezentuje jako hudebně-mírový reklamní festival. V kampani pracoval opět s podobností frekventovaného marketingového pojmu pitch a časté fráze mimo jiné z tuzemské popkultury. „Letošní kampaň je trochu přímočařejší. Dámský motiv jsme vyvážili i pánskou verzí, abychom byli dostatečně genderově vyvážení,“ podotkl k vizuálům letošního konceptu David Suda, šéf tvůrčího týmu akce i kampaně. Ta měla i spot šířený online. Postarala se o něj produkce Yo’ Mama, která video vytvořila od návrhu po finální zpracování.
Case study jako vystřižená, včetně namistrovaných zvolání typu ‚we became a part of popculture‘.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Účel to plní, ale užitné umění pro art directory se hodnotí stejně těžko jako humor pro ajťáky.
Vilém Rubeš
Je hrozně těžký odpoutat se od toho uširvoucího voiceoveru, to mě fakt bolí. Jinak je to ale moc pěkný, vtipný, povedený video, printy k tomu taky sedí výborně. Bude to dobrá party.
Petr Kašpar (Cognito)
Ten klíčový vizuál je takový pěkně artový. Nápad na parodii ‚case‘ videa není zrovna nejnovější, ale je to vtipné. Za mě palec mírně nahoru.
Eduard Piňos (Mark BBDO)
1. - 3. Trojnásobní mistři WRC 2 (Fallon Prague pro Škoda Auto)
Agentura Fallon Prague, která je součástí skupiny Publicis One, vytvořila globální kampaň, jejímž cílem bylo představit úspěch týmu Škoda Motorsport. Ten třikrát po sobě vyhrál v automobilových soutěžích v kategorii WRC2. Reklamní sdělení bylo komunikováno v prosinci v televizi, onlinu, printu i na venkovních plochách. Hlavní myšlenka kampaně Nejlepší věci přicházejí ve třech byla podpořena písní od Lionela Richieho Three Times a Lady.
Kampaň je rozdělena do dvou částí. První, komunikovaná v Česku, se věnovala úspěchům závodního týmu. Druhá stavěla na úspěších motoristického týmu a jejím cílem bylo podpořit prodeje speciální edice modelu Škoda Fabia, který byl inspirován rallyovými vozy. Kampaň cílí na fanoušky motoristického sportu a mladé lidi a jejím cílem je ukázat, že Škoda je úspěšná na rallyových tratích a to dokáže přenést i do civilních modelů.
Hezky natočené. Doufám, že drůbež nebyla při natáčení zraněna či nijak týrána.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Vzbudilo to můj zájem. Což je u reklamy na auto v mém případě skoro zázrak!
Alena Oswaldová (Nestlé)
Ta Škodovka to jede poslední dobou přes písničky. Tohe sice není tak chytlavý jako ten tchajwanskej spot o Kikim, který rád tancoval, ale je to taky fajn.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
4. Dobré věci potřebují čas (VCCP pro Heineken)
Pivo Březňák představilo televizní spot, ve kterém stejně jako před dvěma lety upozornilo na vztah otce a syna. Agentura VCCP se inspirovala citátem Tomáše Bati, který ukazuje, jak se vztah otce se synem postupem času mění. Nová kampaň běžela od ledna a v různých podobách se prolínala celým rokem - v televizi i online. Natáčelo se v exteriérech v Litoměřicích a dalších lokalitách v severních a středních Čechách. S výjimkou herce Petra Buchty ve spotech nehrají známé tváře. Autorem hudby ke spotům je skupina Lucie. Kreativní návrh zpracovala VCCP a produkci měla na starosti agentura Bistro Films. Režisérem byl James Pilkington, který natáčel i předcházející reklamy o tátech-hrdinech před dvěma lety.
Skvělý. Dojalo mě to. Hlavní hrdinové jsou perfektně vybraní, situace jsou ze života a ta Lucie tam snad ani nebyla třeba. Březňáku jsem to spolkla i s navijákem.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Tohle by byla super druhá varianta takový tý reklamy na Kofolu, kde se ty stejné věci stávají dceři... Ale proč ne, aspoň v tom nezpívá Jelen jako minule...
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Naprosto dokoukatelná reklama. A pitelné pivo. U mě v pořádku.
Alena Oswaldová (Nestlé)
Ten koncept je vynikající, bohužel ho trochu zabíjí exekuce. Proč takový přehrávání? Jako v Cimrmanovi. Když brečíte, hodně krčte rameny.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
5. - 7. Superfan (Mustard pro Škoda Auto)
Vítězství české posádky ve světovém poháru rallye oslavuje ve spotu agentury Mustard oddaný fanoušek, který se všech závodů účastnil a teď je vypráví v hospodě. Agentura se chtěla vyhnout prosté sérii sice dramatických, ale poněkud obehraných záběrů na uhánějící závodní vozy, a tak natočila, jak vypadá vítězný rok v rallye očima někoho, kdo závody prožívá naplno. Produkci zajistila Boogie Films, kreativním ředitelem byl Ivan Soukup. Spot v prosinci běžel na Facebooku, v kinech a v televizi.
Dobrý to je! Akorát bych rád viděl kratší cutdown, toho týpka je ke konci už moc.
Jakub Hussar (Haze)
Spot musel stát dost peněz a myšlenka je ok, ale proč, proboha proč, museli vybrat do role superfandy tak extrémně nesympatického chlápka? Je to asi jen mnou, ale příšerně mě irituje.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Nápad vytěžený do maxima. Pohříchu pouze stopáží. Po chvíli mi to přišlo dlouhé a předvídatelné.
Míla Knepr (Silver Pack)
Máš produkt, máš prachy, máš příběh, máš reklamu.
Pavel Jechort
Díky za tenhle malej vánoční dárek.
Alena Oswaldová
Chystejte šampaňské, tahle kreativa se dostane na bednu! Je to moc pěkný spot, jen je škoda, že vedlejší postavy nejsou víc rozehrané.
Štěpán Zálešák
Tohle mi přijde vážně skoro dobré. Fanoušek se podařil, snad až moc. Převálcoval všechny a všechno kolem.
Jan Javornický
5. - 7. Pěnožrouti (WMC Grey pro Kofolu)
Československý nealkoholický nápoj Kofola dostal kampaň s mobilní aplikací na bázi augmentované reality. Ta nabídla spotřebitelský zážitek přímo v prostředí provozoven. Stačí si stáhnout aplikaci, vyrazit do některé z provozoven a naskenovat logo na plné sklenici Kofoly. Z ní pak „vylítne“ jedna ze 150 unikátních postav Pěnožroutů, kterou s trochou šikovnosti každý hravě polapí. Kampaň běžela od června do srpna. Kreativu měla na starost agentura WMC Grey, pod jejíž taktovkou vznikly propagační materiály do provozoven, online spoty i samotná aplikace. Pěnožrouty budou moci uživatelé potkávat ve více než 13 000 provozovnách v Česku a na Slovensku. Ti jsou rozděleni do několika úrovní a někteří jsou vázáni i na určitou oblast. V okolí řeky Vltavy tak lidé polapí Pěndřicha Smetanu, zato u zámku Konopiště třeba Pěndinanda d’Este. Samotná kampaň obsahuje i další aktivity včetně soutěže o lístky na letní festivaly. Pokud uživatelé polapí Pěnera of Ostrava, mohou získat vstup na hudební festival Colours of Ostrava, Piešťanské Pěnisko zase přináší lístky na slovenský Grape.
Je to hravé a milé, na můj vkus ale až moc dětinské a pitvořivé.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Tenhle brief zná podle mě půlka kreativců v Praze, takže můžeme zodpovědně říct, že v Grey se do něj trefili 100% a udělali to suprově.
Martin Svetlík (McCann Prague)
Koncept postavený na faktickém produktovém atributu, který je unikátní. (Mně osobně kofolí pěna krásně voní po bylinkách.) Skvělá myšlenka. Jednoduché, relevantní. S vědomím toho, že to je velice subjektivní, mám drobný přípodotek ke jménům těch pěnožroutů - snaživě jakoby-vtipné. Prostě Pikaču je Pikaču.
Míla Knepr (Silver Pack)
Co se mi na tom nejvíc líbí? Jak je to vyňuňaný. Od názvů postaviček přes ilustrace a hudbu až po samotný spoty. Prostě je na tom vidět, že to tvůrce bavilo dělat. A vůbec... Kofola poslední dobou pěkně!
Miky Karas (Scholz & Friends)
5. - 7. Art of Hunt (Kaspen/Jung von Matt pro Jägermeister)
Jägermeister navázal i letos na komunikační koncept Nepřestávejte lovit a v průběhu léta představí v Česku i na Slovensku projekt Art Of Hunt, který má podpořit mladé umělce. Zároveň se zaměřuje na fanoušky značky z mladé cílové skupiny, kteří se rekrutují z městského a klubového prostředí. Na tvorbě kampaně se podílí agentura Kaspen/Jung von Matt, o produkci videí se postarala Armada Films s mladým režisérem Matyášem Fárou. Další zainteresovanou produkcí je Lip Production, která se do projektu zapojí v druhé fázi.
Kampaň začne v květnu v online prostředí, na YouTube a sociálních sítích a potrvá do konce září, kdy vyvrcholí závěrečným mejdanem. Jägermeister ke spolupráci přizval ambasadory, jež dlouhodobě podporuje a jejichž tvorba výrazně ovlivňuje českou klubovou a streetwear scénu. Jedná se o DJe a producenta Jakuba Stracha, který je známý jako Nobody Listen, a o Zbyňka Štanderu, jenž navrhuje streetwear pod vlastní značkou My Dear Clothing. V první fázi projektu se oba ambasadoři představí v online videích.
Slovy hokejisty „tak budem si hrát to svoje“. Já dodávám, že když to funguje, proč by ne. Produkčně fajn.
Pavel Jechort
Atmosféra naprosto elektrizující. Trochu mi ji přizabíjej ty titulky. Nebo spíš jejich obsah. Tam bych se trochu víc odvázal. Ale suma sumárum moc pěkná práce.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Je to tak strašně dynamický a stylový, až mi z toho jde hlava kolem. Nechci působit jako zapšklá stařena, ale takhle cool já nikdy nebudu (vzlyk).
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Osobně mám pro artově laděné spoty slabost. Nakřáplá digi-hudba skvěle podkresluje napjatou atmosféru, má to svébytnou a jasně definovanou poetiku. Jen nevím, jak se tahle divočina projeví na prodejích.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Na tom se dají najít dvě pozitiva - je to dlouhodobé a neuráží to řemeslem.
Vilém Rubeš
Poctivě odvedenej craft, drží to Jägermeister linku, co víc k tomu říct... Zatím asi nic, protože v onlinu jsem nezaregistroval, že by běžela nějaká kampaň.
Miky Karas (Scholz & Friends)
8. - 9. Měníme minusy na plusy (Zaraguza pro Škoda Auto)
Automobilka Škoda v dubnu zahájila kampaň s cílem vybudovat povědomí o programu Škoda Plus, který nabízí prověřené ojeté vozy. Tvůrcem kreativního konceptu je Zaraguza, produkci zajistila AtSwim. Kampaň poběží ve dvou vlnách, od dubna do června a od srpna do září. Objeví se v televizi (třicetivteřinový spot), rádiu (Evropa 2, Frekvence 1), online (video, sociální sítě) i printu (inzerce, PR články). Spot vznikl na konci března během dvou natáčecích dnů. Natáčelo se v okolí Ralska, Kokořínska, v Mělníku, Lysé nad Labem a v Praze.
Jednoduchý a fajn nápad na print, i když koláž s fotkou na mě působí trochu uměle. Video je takový škodovácký zlatý standard. Ovšem za formulaci ‚auta s příběhem‘ bych nejradši nějaké to minus dala.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Až na packshot, který není k přečtení, je to naprosto v pořádku. Jednoduchý nápad, hezký voice over a kvalitní zpracování.
Eduard Piňos (Ogilvy & Mather Singapore)
Plus minus by to asi šlo.
Vilém Rubeš
Nezmiňoval bych, že každé ojeté auto má příběh, toho se trochu bojím, ale i tak to bohatě stačí na zlatý metál.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Tohle je smrtonosná reklama. Už když jsem jí viděl poprvý, říkal jsem si, proč jsou sakra za autem všude ty křížky. Pomníčky přejetejm cyklistům? Kdyby to bylo na Besip, nic neřeknu, ale takhle to je docela velký minus.
Adam Roučka
Hezký a jednoduchý nápad + dobrý voiceover + poetické záběry = poctivá reklama.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Tenhle typ marketingu mi přijde dobrý. Koukám na svět z té lepší stránky a vyloženě nelžu.
Pavel Jechort
8. - 9. #Brnotruestory (Aetna a Street Dog pro město Brno)
Brno v letošní nové kampani přišlo s destinačním příběhem a ukazuje autentické úhly pohledu na město. Kampaň tvoří reklamní klip, kde zpívá zpěvačka Mucha, zároveň jsou na webu Gotobrno.cz k vidění fotografie, tři minutová videa a 15 krátkých tematických spotů a gifů. Ukazuje, co vše lze v Brně zažít, momenty běžného života i příběhy cizinců, kteří žijí v Brně. Do budoucna se kampaň rozšíří i o série s expaty a osobnostmi. Ke komunikaci město vzhledem k cílové skupiny využívá zejména online včetně sociálních sítí a #brnotruestory, objeví se však i offline. Strategii a kreativu zajistila agentura Aetna, videoobsah Street Dog. „Od začátku jsme věděli, že chceme komunikovat zcela odlišně od ostatních měst. Žádné dronové záběry, modré nebe a vyumělkované fotky památek. Brno žije, je hlavně o lidech, kteří ho v posledních letech neskutečně nakopli. Proto jsme upozadili památky a příběh stočili k samotným lidem. Pokud jsme spolupracovali s osobnostmi, dali jsme jim dost volné ruce k jejich výpovědi o městě, žádný striktní scénář. Autentičnost ostatně Brno razí dlouhodobě,“ popsala vedoucí Kanceláře marketingu a zahraničních vztahů Magistrátu města Brna Barbora Podhrázská.
Ta Mucha... jsou skvrny, které nelze vyčistit bez porušení podstaty látky. Bravo. Zbytek bohužel sklouzne do tradičního mlýnku na pozitivno.
Pavel Jechort
Exekuce s Muchou mi přijde na hraně - na takový tý divný hraně, kdy si nejsem jistej, jestli je to ještě brilantní, nebo už se tím střílíte do nohy. Ale tenhle rozpor svým způsobem vystihuje celý Brno.
Martin Svetlík (McCann Prague)
Člověk by si do toho baru i zajel. Pokud jde o Muchu, chápu záměr. Nevim, nevim, jestli je tahle rezignovaná sebeironizující póza vlastní většině Brňáků.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Fajn pokus ukázat se odlišný a lidštější. Kdo ale byl v Brně, ví své.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)
Proč jen mi vytanula na mysli Nebraska... Stát, do kterého jezdilo a jezdí nejmíň turistů, teď přišel s novým claimem a novou kampaní Narovinu, Nebraska není pro každého. Tak nějak to mám teď i s Brnem. Vlastně jsem rád, že nejsem cílová skupina.
Míla Knepr (Silver Pack)
Odvaha klienta, otevřená mysl agentury, radost z práce, nadhled, tohle je true story a za mě jednoznačný vítěz týdne.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Ironické pozvání pro ironicky vybranou cílovou skupinu na ironické Brno. Jako fór skvělé, jako pozvánka do Brna taky - jenže jen pro tři stovky příslušníků cílové skupiny.
Vilém Rubeš
Na Brno mi to sedí a navíc je to bez mindráku. Body navic za virální potenciál.
Petr Václavík (2Fresh)
Koňská dávka odzbrojující upřímnosti! Spot s Muchou má až balkánský temperament a svým pojetím i stylem dalece přesahuje zbylá dvě videa. Ať žije Šalingrad!
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Ta kampaň je skvělá jako to město!
Petr Kašpar (Cognito)
10. Vrať v máji lásku přírodě (Triad Advertising pro Savencia Fromage & Dairy)
Značka Lučina zahájila květnovou kampaň v souladu s novým claimem Ve vztahu s přírodou. Kampaň z dílny agentury Triad Advertising vychází z reálného problému ubývání luk, a s tím i motýlů a dalšího hmyzu. Lučina proto spojila síly s Bohumilem Bradnou, který provozuje farmu Planta Naturalis a dlouhodobě se o revitalizaci luk stará, a vysela nedaleko Cvikova novou květnatou louku. Kampaň odstartoval upravený televizní spot společně s tag-onem, který zároveň předznamenal novou vizuální identitu Lučiny. Těžiště kampaně leží v digitálu, obsah z výsevu louky a doprovodný content je možné vidět na Facebooku a Instagramu. Celou kampaň doprovodila i PR podpora. Veškerá produkce vznikla interně v Triadu, o PR se postaralo Accedo Czech Republic a mediální zastřešení zajistila agentura Wavemakers. Aby se myšlenka dostala mezi co nejširší publikum, zapojila Lučina do kampaně i Báru Karpíškovou (Bjukitchen), Julianu Fischerovou (Maškrtnica), Terezu Váchalovou (terezen) a další influencerky. Jejich úkolem bylo vlastnoručně vysít luční semínka, vše zdokumentovat pod #vevztahusprirodoua následně v rámci Májové výzvy veřejně pověřit jednoho ze svých přátel, aby vrátil přírodě lásku po svém.
Jsem pro všechno, co pomáhá přírodě. Jen tedy zase nechápu, co má Lučina společného s motýly. Já myslel, že se dělá z mléka.
Pavel Jechort
Pán dělá hezkou věc, ale teď ho přepadl marketing jedné nadnárodní firmy a on přemýšlí, jestli do toho měl za těch pár šušní jít nebo ne. Lučina udělala první věc založenou na CSR. Je to upřímný nebo ne? Dělá to Lučina konzistentně? Pokud dělá firma CSR jako marketingový kalkul, je to přežitý. Tady je nutný opravdový a autentický postoj té firmy. Zatím ti Lučino tohle nevěřím.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Video i vizuál jsou výborně udělané, celá kampaň má nápad, a kromě toho naprosto přirozeně ladí s charakterem a tonalitou značky. A ambasadoři tam prostě asi být musí, bez nich by nejspíš nefungovalo vůbec nic (nebo si to alespoň myslíme).
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Ve vztahu s přírodou? Vraťte v máji lásku přírodě? Není to trošku přehnaný, vždyť je to koneckonců porád jen vobyč tvaroh, ne? Ale pro mě za mě, co si zasejou, to ať si skliděj. Není jen divný, že se v celým spotu neobjeví ani jeden motýl?
Adam Roučka
To je nový pořad České televize? Chvílemi to na mě tak působí. Zbývá už jen dodat záběry devastace řepkového lánu ve prospěch chrabrých motýlů a úspěch je zaručen.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Jediná kampaň za delší dobu, která se na to snaží jít jinak. Chytit se něčeho reálnýho, co lidi řešej nebo by řešit měli, a vykašlat se na to, že se Lučina dobře roztírá. Tohle se mi líbí a u mě vyhrává. Jenom teda ten voice over a hudba, to už je přehnaný... Ale hodnotím hlavně nápad.
Miky Karas (Scholz & Friends)
Kdo by řekl, že Lučina to všem natře. Aktuální téma, přesah a snaha něco změnit k lepšímu. Kdybych měla něco vytknout, tak jen, že té lásky už na mě bylo trochu moc. Ale čert to vem, je máj a ten to snese.
Klára Javůrková (Comtech_Can)
Nové verdikty najdete na Médiáři i v roce 2019, tradičně každé pondělí