Recenze: They Shall Not Grow Old - režisér Pána prstenů vás v unikátním filmu vezme do zákopů první světové války!

They Shall Not Grow Old
Nikdy nezestárnou
Nikdy nezestárnou
Tento film je unikátní v mnoha ohledech. Nemá žádného vypravěče a jen pár vysvětlujících titulků. Celý pozůstává z autentických vzpomínek skutečných řadových vojáků, kteří se zúčastnili za první světové války bojů na frontě. Slyšíme skutečné nahrávky jejich hlasů (pořízené samozřejmě před mnoha desetiletími, nikoliv letos), aniž by nám bylo vysvětlováno, kdo zrovna mluví (mluvčí se často střídají po jedné větě a je jich mnoho desítek). Bylo by to dost zajímavé i kdyby to nemělo žádný obrazový doprovod, neboť je to dobře sestříhané a zní to (nepřekvapivě) extrémně autenticky a osobně, v příkrém kontrastu s tím, jak je válka zobrazována ve většině hraných filmů.
Tyto monology jsou doprovázeny starými fotografiemi, plakáty a autentickými záběry, které jsou pochopitelně černobílé, němé, velmi poškrábané a poskakující.
Po 25 minutách se vyprávění přesune ze zázemí na frontu a v tu chvíli Jackson vytáhne svůj hlavní trumf: Obraz se změní na širokoúhlý, získá barvu a všechno začne vypadat, jako kdyby to bylo natočeno nejlepší kamerovou technikou někdy okolo 40. - 50. let minulého století. S prostorovým zvukem a v plynulých 24 snímcích za sekundu.

Trailer:

Nikdy nezestárnou
Uvádí se, že Jacksonův tým stařičké záběry "zrekonstruoval", ale to není úplně přesné. Mnohé v nich muselo být vzhledem k brutálnímu poškození "vytvořeno z ničeho" a "domyšleno", takže prakticky neexistuje žádná scéna filmu, ve které by nebyla hromada digitálních efektů. Pokud víte, kam se koukat, celkem snadno odhalíte množství pohyblivých "cut & paste" masek, kdy občas hlavy vojáků trochu divně plují, aniž by se pohybovaly oči a ústa, občas se statické pozadí trochu divně digitálně "přelévá", a podobně. V nových Avengers by takové "odfláknuté" triky byly nepřijatelné, ale v tomto případě jsou zcela dostačující k navození unikátní atmosféry, kdy nám připadá, jako bychom byli přímo v zákopech, slyšeli autentické zvuky v pozadí (všechny samozřejmě vytvořené dodatečně, od nuly) a viděli všechno v poněkud vyblitých, ale přesto křiklavých barvách (nejsem si jistý, jestli Jacksonovým záměrem bylo imitovat autentický starý filmový materiál nebo dodatečnou kolorizaci jako z 90. let).
Na záběrech samozřejmě nevidíme tytéž vojáky, které slyšíme mluvit, ale všechno je sestříháno tak kvalitně, že souvislost je většinou jasná a dobře fungující. Vzhledem k náročnosti filmového natáčení před 100 lety se bohužel nedochovalo mnoho záběrů, na kterých by byl vidět přimo boj, takže si při vyprávění o útocích na bodáky a odstřelování Jackson vypomáhá dobovými vhodně sestříhanými obrazy a plakáty. Když pamětníci víceméně nevzrušeně vyprávějí o tom, jak někdo někoho probodl a lezla z něj střeva, je to extrémně brutální, i když to na plátně nevidíme. Ale upozorňuji, že uvidíme docela dost následků války, které nemusí každý divák snést (krev, zranění, smrt, omrzliny).
Nikdy nezestárnou
Nikdy nezestárnou | Imperial War Museum
They Shall Not Grow Old je unikátní způsob, jak vidět první světovou válku způsobem, kterým ji nemohl vidět nikdo dnes žijící. Je to doslova nový život, vdechnutý starým střípkům vzpomínek, a působí extrémně autenticky.
Tento film u nás bohužel nebude uveden, ale dá se sehnat v BluRay kvalitě na různých nosičích (s anglickými titulky). Když si ho budete legálně shánět, dejte pozor, abyste si sehnali správně formátovanou verzi. Film je širokoúhlý, takže prvních 25 minut je po stranách hodně černé, a až pak se obraz roztáhne na plný formát. Pokud máte verzi, která není širokoúhlá, chybí vám polovina obrazu!
Hodnocení: 90%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE