S Leo Expressem pod Orlickými horami

9.1.2019 8:00 Helmut Böhme

S Leo Expressem pod Orlickými horami

Když se na tomto místě objevila pozvánka na prezentační akci nového železničního dopravce Pardubického kraje, vznesl jsem dotaz na šéfa redakce magazínu VLAKY.NET, zda tu akci někdo reportážně „pokryje“. Odpověď zněla, že o nikom takovém neví, sám ze zdravotních důvodů nemůže a bude rád, když se do Letohradu vydám já. Byť to bude zase trochu legrační, když je na cosi takového třeba povolat reportéra až z Drážďan. Tak jsem vyrazil.

Nejprve do Prahy autobusem. Hoši z Flixbusu asi měli v Praze konec směny, že tak netrpělivě na mne jako posledního cestujícího čekali. Pak jsme vyjeli o pět minut dřív a v Praze-Florenci jsme byli dokonce s náskokem dvacetiminutovým. Jako novopečený důchodce s průkazem PID pro bezplatnou dopravu po Praze bych se sice mohl posunout na hlavní nádraží i metrem, ale pohyblivé schody dolů, čekání na spoj a zase nahoru by mi časovou úsporu nepřinesly. Proto jsem šel pěšky. V 6:50 hod. jsem odjel ČD railjetem do Pardubic, kde jsem přestoupil do RegioPantera v roli spěšného vlaku směr Lichkov. V Ústí nad Orlici jsme viděli čekající elektrickou jednotku Leo Expressu.


Elektrická jednotka 480.003-3 z okna vlaku

Vjeli jsme na obsazenou kolej, na níž už čekal osobák z Králík do České Třebové. Někteří cestující se mylně domnívali, že se náš vlak po jeho odjezdu přesune až ke staniční budově. Když pochopili, že z toho nic nebude, přiběhli k nám poklusem a fíra čekal, až doběhl poslední. Na letohradském nádraží bylo docela živo, zvlášť, když na ně krátce před devátou hodinou dorazil i aktér prezentace. Vedle sebe pak stály nákladní vlak, RegioPanter do Ústí nad Orlici, „můj“ vlak do Lichkova, motorová souprava do Hradce Králové, Leo Express a odstavený Btax.


Zcela zaplněné letohradské kolejiště

Tak nějak jsem očekával, že se objeví zástupce Pardubického kraje a budou nějaké projevy, ale nakonec jenom někdo z Leo Expressu krátko pozval přítomné zájemce na prohlídku jednotky. Její součástí bylo i drobné pohoštění.


Nabídka občerstvení

A strojvedoucí ochotně vysvětloval podrobnosti ovládání vozidla. Jak je vidět, jednotka se přepíná pro provoz v České republice, na Slovensku a v Polsku.


Ovládací panel jednotky 480.003-3

Kromě toho zástupci dopravce informovali o pracovních příležitostech. Shánějí strojvůdce, což na vymetaném pracovním trhu vůbec není jednoduché. Trochu jsem poslouchal, jaké lidé kladli otázky a co jim pracovnici Leo Expressu odpovídali:

  • Očekával jsem, že dnes ukážete motorovou jednotku Lint, které tu mají jezdit.
  • To ještě není úplně jasně, jakými jednotkami budeme jezdit.
  • Proč nebudete jezdit elektrickými jednotkami všude, kde to je možné?
  • Nechceme po lidech žádat, aby zbytečně přestupovali, a hybridní vozidla bychom do prosince 2019 asi sotva sehnali.
  • Budete uznávat režijky ČD? Bydlím na trati a doufám, že na cestu do roboty si v budoucnosti nebudu muset kupovat jízdenky.
  • Je to otázka dohody a peněz. Tlačte na odbory a zaměstnavatele, aby s námi o tom uzavřeli smlouvu.
  • A jak to bude všeobecně s tarify?
  • Pojedeme podle tarifu IREDO a pokud přestoupíte do vlaku ČD a pojedete mimo území IREDO, po předložení naší jízdenky nezaplatíte přirážku k jízdence. Kromě toho ministerstvo dopravy připravuje asi do prosince 2020 celostátní tarif pro všechny dopravce, který bude ovšem dražší. než kdybyste si koupili jednotlivé jízdenky.
  • Budou i traťové předplatní jízdenky?
  • Jak jsem už řekl, platit bude tarif IREDO. Pokud by byl zájem našimi vlaky jezdit i mimo území kraje, stojí za zamyšlení něco takového nabídnout, to ale zatím není dořešeno.
  • Bylo by dobře, kdybyste zase jezdili až do Štítů.
  • Proti tomu nic nemáme, ale uvědomte si, že bychom k tomu potřeboval další motorový vůz a nedomnívám se, že Olomoucký kraj, na jehož území leží úsek Mlýnický Dvůr – Štíty, by zaplatil 8 milionů Kč ročně za ten vůz a provoz. Kromě toho nádraží ve Štítech leží nešťastně daleko od středu obce, takže autobusová doprava je tam asi lepší řešení.
  • Uvažujete zase o každodenním provozu na trati 025 Dolní Lipka – Hanušovice?
  • Proti tomu sice nic nemáme, ale problémů je tam víc. Aby na obou přestupních stanicích vyšly krátké přestupní doby, museli bychom být na trati o 7 minut rychlejší. Kromě toho zastávky vesměs leží daleko od středu obce a pokud ne, je tam jen minimální počet potenciálních cestujících. Trať má opravdu spíš turistický potenciál. Obraťte se s tím na IREDO.

O půl dvanácté jsme vyjeli na prezentační jízdu do Lichkova, o kterou byl velký zájem.


Zaplněná jednotka 480.003-3

V Lichkově se ale mnoho místních neobjevilo, takže reprezentanti Leo Expressu nemuseli moc odpovídat na otázky. Člověk by si myslel, že se v té pohraniční stanici o víkendu nic zajímavého neděje, ale najednou se třeba z Polska vracely lokomotivy, které při cestě tam projížděly Letohradem bohužel asi v čase, kdy jsem tam obědval.


Lokomotivní vlak z Polska

Pak jsem se brodil hlubokým sněhem k nákladnímu vlaku, čekajícímu na odjezd do polského Międzylesie.


Ucelený vlak ČD Cargo do Polska

Nakonec se mi podařilo zachytit u jednoho nástupiště prezentační vlak dopravce budoucího s pravidelným spojem toho stávajícího.


Budoucnost a současnost dopravy pod Orlickými horami

Tím druhým jsem se pak vrátil do Letohradu. Když se víc a víc zavírají pokladny, ČD se nemohou divit, že jim unikají tržby. Do prvního vozu průvodčí až do Letohradu nedorazil. Ale ještě před odjezdem z Lichkova jsem zachytil Regionovu ve svérázném zbarvení Pardubického kraje.


Přípojný vlak z Moravského Karlova

Z Letohradu jsem potom pokračoval v cestě na Slovensko, ale o tom se dozvíte až příště. K mému pohledu na prezentaci Leo Expressu přidávám ještě jeho oficiální tiskovou zprávu a v připojené minigalerii fotografie, které tvořily její přílohu.

Přepracoval a doplnil PhDr. Zbyněk Zlinský

Galéria

Súvisiace odkazy