Autorem projektu Intelino je Armen Kroynan, bývalý technologický ředitel společnosti Ozobot, která na trh uvedla i u nás velmi populární vzdělávací robůtky. Část vývojového týmu firmy seděla a sedí v Česku a právě zde našel Kroynan spolupracovníky i pro svůj nový projekt chytrých vláčků. Společnost Intelino sídlí v Kalifornii, velká část vývojářů je však v Praze.
Naučí „programovat“ i malé dítě
Vláček Intelino má stejný rozchod jako populární dřevěné kolejnice z IKEA nebo originál od značky Brio. Může se tedy prohánět i na „kilometrech“ kolejí, které již máte doma.
Nové funkce, plnou rychlost (maximálních 90 cm/s je opravdu jízda a na volných spojích může vlak vykolejit) i základy programování si však plně užijete až na přiloženém plastovém kolejišti s vkládacími barevnými terčíky.
Ty dvěma senzory snímá mašinka Intelino a vykonává podle nich předepsané úkoly. Zpomalí, zrychlí, odbočí na výhybce, zastaví, začne couvat, zabliká, zahraje zvuk, nebo v případě kombinace různých terčíků splní celou sekvenci povelů. Záleží jen na invenci dítěte, jak smysluplně za sebe barevné destičky poskládá. K dispozici je i speciální terčík, ke kterému lze v aplikaci přiřadit rovnou celou sekvenci vybraných úkolů.
Dítě se tak učí základům programování, aniž by to tušilo. Ono totiž nechat vlak včas odbočit bezpečně na správnou kolej vypadá sice jednoduše, ale i v praxi je jasně vidět, že tomu tak vždy nebývá.
Intelino je volnou variací na českou verzi programovacího jazyku Karel, na kterém v osmdesátých letech začínala řada budoucích programátorů. I Intelino může zájemce naučit, jak složitější problém rozložit na několik problémů jednodušších a jejich postupným řešením dospět (dojet) k cíli.
Barevné terčíky a návod na „programování“ Intelina.
Pozná překážku, změní barvu i zvuk
Mašinka Intelino je kromě dvou čidel na snímání povelů vybavena i senzorem přiblížení, takže před překážkou dokáže zastavit. Navíc ji můžete díky tomuto čidlu bezdotykově popohánět po trati. Stačí za vůz přiložit ruku do patřičné vzdálenosti a pohybovat jí kupředu. Mašinka bude před dlaní stále utíkat.
Vláček je možné nastartovat několika způsoby. Stiskem tlačítka, z mobilní aplikace (propojení přes Bluetooth) nebo prostým pošoupnutím mašinky, která se impulsem sama následně rozjede. Zastavit ji lze jednoduchým zvednutím z kolejí.
K připojování vagónků slouží elektromagnet, který můžete kdykoliv přes aplikaci nebo barevným terčíkem vypnout a vozy tak různě spojovat i odpojovat. Spřáhlo je přitom ve stejné výšce jako například u vláčků z IKEA, takže jezdit mohou i ony.
Vlak umí plynule zrychlovat nebo zpomalovat ze základních 30 až na zmíněných 90 cm/s. Ovládat to lze opět skrze aplikaci nebo analogově kladením příslušných barevných kamenů. Díky akcelerometru si v aplikaci přečtete, kolik toho už souprava najezdila.
Mašinka umí plynule měnit barvy a přehrává přednastavené zvuky, které budou ve finální verzi uzpůsobené vybranému tématu. Autoři zatím počítají s policejním vlakem a expresem. Na Vánoce by se pak měly objevit koledy.
Mašinka se nabijí přes USB a vagónky by měla vydržet po kolejišti tahat devadesát minut. Stejnou cestou, tedy přes USB, bude možné dohrát do zařízení nejnovější firmware a případné nové funkce.
Návod na programování i veškerý další design okolo Intelina má na starosti Lucie Hamplová (kterou vidíte ne videu), mobilní aplikaci navrhl Marian Zikmund a další software vyvíjí Američan Chris Mcleese. Intelino je hračka pro děti od tří let a základní balení s oválem kolejnic, barevnými terčíky, mašinkou a vagónkem by se měla objevit na trhu už za tří měsíce. Cena byla stanovena na 100 dolarů (2 224 korun). Aplikace je samozřejmě zdarma.