Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

K zákazu jízdy kamionů v levém pruhu se vláda staví neutrálně

ČTK
Diskuze (33)
Poslanecký návrh na zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích vláda před zákonodárci nepodpoří, ale ani neodmítne. Na zasedání k němu kabinet schválil neutrální stanovisko, řekl novinářům premiér Andrej Babiš (ANO).

Podle ministra spravedlnosti Jana Kněžínka (za ANO) poukáže kabinet v Parlamentu na některé problémy, které by měli vzít poslanci do úvahy. Předpis by totiž mohl postihnout i automobily s přívěsem či vozidla integrovaného záchranného systému.

Zákaz by podle novely skupiny poslanců ANO, KSČM a ČSSD platil v pracovní dny od 06:00 do 22:00. Vztahoval by se na řidiče nákladních automobilů nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů. Předkladatelé tvrdí, že by se na dálnicích zvýšila plynulost a bezpečnost provozu.

O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích mluvil už ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), ale také poslanci KSČM v souvislosti s prosincovým kolapsem na modernizovaném úseku D1 na Vysočině. Předkladatelé navrhli, aby Sněmovna novelu schválila zrychleně už v prvním čtení a byla účinná hned po případném přijetí, tedy vyhlášením ve sbírce zákonů.

V předběžném stanovisku vládních legislativců stálo, že zákonodárci by měli zvážit, zda by byl plošný zákaz přiměřený s ohledem na možné nezamýšlené a nežádoucí důsledky v běžném provozu. V pravém pruhu by se mohly podle dokumentu tvořit souvislé kolony, které ztíží přejezdy automobilů z levého pruhu do odbočovacího pruhu z dálnice i najíždění na dálnici z připojovacího pruhu.

Zákaz by se podle podkladů pro vládu vztahoval "zřejmě zcela nezamýšleně" i na vozidla do 3,5 tuny s přívěsem, pokud by taková souprava přesáhla sedmimetrovou délku. Nejvyšší povolená rychlost takové soupravy na dálnici přitom může činit až 130 kilometrů za hodinu. "Kromě toho navrhovaná úprava neobsahuje výjimku pro vozidla s právem přednostní jízdy a zejména vozidla složek integrovaného záchranného systému," stálo předběžném stanovisku.

Na to upozornil také Ťok. O předloze je podle něj třeba dál diskutovat ve Sněmovně. "Problém je hranice 3,5 tuny. Jsou sanitky nad 3,5 tuny, které když nejedou pod modrými světly, musejí jet rychlostí 80 kilometrů v hodině, to je problém. Bylo by také dobré, aby se ve Sněmovně debatovalo o tom, jestli zákaz má být plošný, nebo selektivní pro některé úseky," uvedl před jednáním kabinetu. Podle Kněžínka je třeba vzít v úvahu, že řadu problémů lze místo plošného opatření řešit případ od případu například dopravními značkami.

Předlohu podpořilo v připomínkovém řízení ministerstvo dopravy, ministerstvo vnitra doporučilo neutrální postoj. Proti se vyslovily Hospodářská komora a Svaz průmyslu a dopravy.

Zákaz jízdy v levém pruhu dálnic může omezit i řidiče karavanů

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat cestování i desetitisícům karavanistů v Česku. Zástupci karavanistických klubů a sdružení proto s návrhem nesouhlasí a budou chtít jeho změnu, vyplývá z jejich odpovědí na dotaz ČTK. Loni stát registroval přes 13.500 obytných vozů a více než 30.000 obytných přívěsů.

"Majitelé obytných aut by určitě neměli být postiženi. V žádném případě to nejsou vozidla, která by způsobovala problémy ostatním řidičům při předjíždění," uvedl prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček. V rámci Autoklubu funguje Asociace Caravan Clubů, která sdružuje tisícovky členů a desítku klubů.

Podle Šťovíčka by se měla změnit alespoň formulace návrhu s tím, že zákaz se nebude týkat obytných automobilů. Ačkoliv byla novela vytvořena v reakci na prosincový dopravní kolaps na dálnici D1 zejména s ohledem na kamiony, podle současného znění návrhu by se zákaz vztahoval i na karavany. "Pokusím se v tomto podniknout kroky, zabojovat pro naše karavanisty a oslovit zákonodárce," dodal šéf Šťovíček.

Podle Jana Bizika ze Sdružení dovozců obytných vozidel (OSCAR) se zákaz podle současného znění bude týkat všech používaných karavanů. Celková délka soupravy zahrnující vozidlo a přívěs se totiž pohybuje od zhruba 7,5 do 13 metrů. "Navíc si nemyslím, že by toto opatření razantně změnilo situaci na našich dálnicích kvůli jednomu úseku D1 o délce 100 kilometrů, naopak, situaci na našich dálnicích jen zhorší," řekl Bizik.

Karavany by v takovém případě musely zůstávat ve stejném pruhu s pomaleji jedoucími těžkými kamiony. Řada souprav s karavanem má podle Bizika nejvyšší povolenou rychlost soupravy až 110 km/h. "Proč by ale potom měli užívat dálnici," upozornil.

Podle něj je postačující současná právní úprava, která umožňuje omezit předjíždění kamionů s hmotností nad 7,5 tuny prostřednictvím dopravních značek. Příčinu problémů na D1 vidí spíše v nedostatečné infrastruktuře.

Poslanci návrh předložili v reakci na prosincové několikahodinové kolony na D1, které byly podle silničářů z velké části způsobeny nedisciplinovanými řidiči kamionů. Proti zákazu se vyslovili mimo jiné nákladní dopravci a Hospodářská komora.

ČTK
Diskuze (33)

Doporučujeme

16. 1. 2019 17:07
Řešení kamionů vlevo je
Po vzoru Belgie:na hranicích je značen zákaz předjíždění nad 3,5t s dodatkovou tabulkou při dešti a sněžení.Na každé 4mýtné bráně je kamera.Navíc by stačilo za každým krizenim na dálnici světelná cedule kde by se rozsvítilo třeba zákaz předjíždění,omezená rychlost a tak podobně.
Avatar - praděda7
14. 1. 2019 09:40
Re: Kdyby dědové tušili.....
Přesně! Ty 3 pruhy se měly při rekonstrukci udělat tam kde to jde, a tam umožnit předjíždění pro kamiony....a bylo by vymalováno.
Avatar - praděda7
14. 1. 2019 08:52
Re: trocha statistiky
Ex ministr Prachař, svého času sklidil kritiku za to, že ukončoval uzavírky na dálnici už v říjnu. Asi věděl, že sníh je sviňa...... ;-)
Avatar - Ozzman
14. 1. 2019 08:30
Re: Kdyby dědové tušili.....
Souhlasím s Bluesunem, celá D1 triprouda opravdu nejde a asi to ani není potřeba, klíčovou stavbou pro ČR je prodloužení Hradecké vrchem do Olomouce, společně se severním obchvatem Prahy. Cesta z Prahy do Ostravy a dále na severovýchod se zkrátí a do Brna už nikdo nebude muset >:D Kdo by tam jezdil když nemusí >:D
Avatar - Blue Sun
14. 1. 2019 07:41
Re: Kdyby dědové tušili.....
Jak postavíš něco tam, kde už něco jiného stojí?
Která benzinka? Skoro všechny. Ve chvíli, kdy bude nutno přidat další pruh, bude odstavný už bezprostředně vedle pumpy. To neprojde kvůli bezpečnosti. Ale jak jsem psal výše, to jde z mapy krásně vidět.
Mimochodem, tříproudové, tedy skutečně tříproudové s odstavným pruhem, jsou pouze dva úseky na D1. Kilometry 1-21 u Prahy, kilometry 298-311 před Ostravou. Všude jinde je pruh pro pomalá vozidla na úkor odstavného pruhu, tedy to není plnohodnotné 3+3.