Zimní novinky z Plzně

Prosinec a leden přinesly do Plzně řadu novinek, které si stručně představíme. Nový autobusový terminál, nové autobusy a trolejbusy pro PMDP i povedená Vánoční tramvaj.
Prosinec a leden přinesly do Plzně řadu novinek, které si stručně představíme. Nový autobusový terminál, nové autobusy a trolejbusy pro PMDP i povedená Vánoční tramvaj.
Nový terminál pro regionální autobusové linky slouží cestujícím od změny jízdních řádů 9. prosince 2018. Hlavním motivem pro výstavbu nového autobusového nádraží bylo usnadnění přestupů mezi vlaky a autobusy. Zatímco dřívější Centrální autobusové nádraží (jenž však bude nadále také využíváno) je od hlavního vlakového nádraží vzdáleno takřka 2 kilometry a cestující museli při přestupech využívat tramvajovou linku 2 či složitě bloudit, nový terminál pro autobusy s hlavním vlakovým nádražím sousedí. Terminál vznikl na místě původních uhelných skladů a kolejiště. Výstavba nového terminálu trvala něco málo přes rok, z celkových nákladů 150 milionů Kč bylo 100 milionů získáno formou dotací z Integrovaného regionálního operačního programu a ze státního rozpočtu. Nové autobusové nádraží se skládá z nástupišť pro cestující v západní části a z odstavné plochy ve východní části. K dispozici je celkem 9 odjezdových a 1 příjezdové stanoviště. Zatím jsou na terminál vedeny linky především z jižního a východního Plzeňska, od roku 2020 by dle plánů POVEDu na terminál měly zajíždět všechny páteřní linky krom linek ze severního Plzeňska (zde se čeká na dostavbu přeložky silnice I/20, protože na stávajících komunikacích často vznikají kolony). Na odstavné ploše nalezneme devět stání pro spíše krátkodobé odstavení mezi jednotlivými spoji. Dvě stání jsou rezervována pro PMDP, jelikož odstavná plocha slouží také jako obratiště pro linky MHD. Ukončeny jsou zde autobusové linky 35 a 57 a vybrané posilové spoje trolejbusových linek 15 a 17.

Další zimní novinkou je obohacení flotily Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) o nová vozidla v karoserii Solaris New Urbino. Na začátku roku 2019 se jedná o celkem 10 vozidel, z toho tři autobusy a sedm trolejbusů. Všechna vozidla jsou kloubová, v komfortní výbavě s klimatizací salonu pro cestující, kamerovým systémem, trolejbusy jsou opatřeny také bateriemi pro jízdu mimo trolejové vedení. Nové autobusy své první cestující svezly v sobotu 5.1.2019, nové trolejbusy zatím jsou teprve vyráběny a první vozy se objevují na zkušebních jízdách. Autobusy obdržely ev. č. 605, 606 a 607 a jsou nasazovány na páteřní linky 30, 41 a dále i na linky 24, 35, 56 či 57. Novým trolejbusům se zde budeme věnovat ještě podrobněji v samostatném článku.

Poslední zajímavostí ze zimní Plzně je Vánoční tramvaj, kterou PMDP realizovaly v roce 2018 poprvé. Inspirací byl fenomén zdobení tramvají v adventním čase v řadě měst. Tramvaj byla poprvé Plzeňanům představena 2. prosince 2018, kdy byl rozvěšován i vánoční strom na náměstí Republiky. Využit byl Vario LF 2/2 IN č. 362, který byl společnostmi Z-Dekorace a Blachere Illumination opatřen polepem bílé krajiny a vánočními dekoracemi a osvětlením. V pravidelném provozu byla tramvaj nasazována počínaje 3. prosincem 2018 a konče 6. lednem 2019. Většinu provozu strávil vůz na lince 2, která byla vyhodnocena jako nejvhodnější (na lince 1 je riziko častých dopravních nehod na Slovanské třídě, u linky 4 by vůz kapacitně nemusel stačit). V povánočních pracovních dnech (27., 28. a 31. prosince) byla vánoční tramvaj vypravena na linku 4. Posledním výkonem byla pro vánočně vyzdobený vůz byla Tříkrálová charitativní jízda 8. ledna 2019, při které vůz projel většinu plzeňské sítě. Reakce široké veřejnosti na vánoční tramvaj zdaleka předčily očekávání, vůz byl vnímám velmi pozitivně a na sociálních sítích se těšil velké pozornosti. V čtenářské anketě webového magazínu OMH86.cz o nejhezčí vánoční tramvaj získala plzeňská vánoční tramvaj druhé místo (po vánoční tramvaji v maďarském Miškolci), z hlediska českých dopravních podniků tak byla hodnocena jako nejzdařilejší. Vůz v Miškolci je vítězem po právu, kromě okouzlujícího exteriéru má propracovaný i vánoční interiér s dekoracemi a doplňky, což v plzeňské vánoční tramvaji realizováno nebylo. I tak ale plzeňská vánoční tramvaj rozhodně splnila svůj účel a PMDP si za ní zaslouží velkou pochvalu a přání, ať i v dalších letech je plzeňská tramvaj, či jiný vánočně vyzdobený prostředek MHD, minimálně stejně úspěšný.

Zdeněk Kresa

Zimní novinky z Plzně
Nový plzeňský terminál pro regionální autobusové linky.
Zimní novinky z Plzně
Zimní novinky z Plzně
Zimní novinky z Plzně
Vůz PMU 44-34 je v současnosti jedinou Karosou, které je ponechán původní zelenobílý nátěr ČSAD Autobusy Plzeň.
Zimní novinky z Plzně
Zimní novinky z Plzně
Součástí terminálu je i nové obratiště, které využívají také trolejbusy PMDP.
Zimní novinky z Plzně
První dny provozu nových autobusů Solaris Urbino 18 v karoserii New Urbino.
Zimní novinky z Plzně
Zimní novinky z Plzně
Zimní novinky z Plzně
První nový trolejbus Škoda 27 Tr pro Plzeň v karoserii New Urbino při zkušební jízdě.
Zimní novinky z Plzně
Zimní novinky z Plzně
Zimní novinky z Plzně
Vánoční tramvaj PMDP v podání vozu č. 362
Zimní novinky z Plzně
Zimní novinky z Plzně
Zimní novinky z Plzně
Vánoční tramvaj byla poslední den provozu využíta pro charitativní tříkrálovou sbírku.
Zimní novinky z Plzně
Interiér vánoční tramvaje.