14. 1. 2019 19:53 − 4466× − 1

Švédský sraz mistrů světa

Švédská rally letos nabídne něco víc než jen souboj o mistrovské body, který bývá hodně zajímavý sám o sobě.

Na startu se sejdou všichni žijící mistři světa posledních čtyřiadvaceti let. Sébastien Ogier si to rozdá se svým jmenovcem Sébastienem Loebem o důležité body a oba usednou podruhé do nových vozů Citroën C3 WRC a Hyundai i20 WRC. Tommi Mäkinen s Petterem Solbergem trochu trhají partu. Norského mistra světa z roku 2003 totiž za volant rodinného VW Polo GTI R5 nepustí jeho syn Oliver, takže Petter bude závodit s Fordem Escort jen v rámci soutěže historiků. Čtyřnásobný finský šampión jako obvykle bude řídit chod týmu Toyota Gazoo Racing ze servisního zázemí. Za volant jedné z jeho Toyot Yaris WRC pak usedne dvojnásobný šampión z počátku nového milénia Marcus Grönholm. Vloni sympatický Fin oslavil padesátiny a potichu se mluvilo o jeho startu s WRC už při tehdejší švédské nebo finské rally. Nakonec k tomu nedošlo a celá akce se odložila na letošní únor.

Návrat za volant WRC japonské Toyoty má velkou symboliku, protože právě s touto značkou spojil Magic Marcus začátky své kariéry. Statistiku mu tedy trochu kazí starty s Lancií Delta Integrale, se kterou v roce 1989 slavil debut v MS. Následující roky už trávil za volantem Celicy v barvách Toyoty Castrol Finland a s ní v roce 1994 na domácím podniku MS proniknul mezi nejlepších pět. O tři roky později se domácímu publiku ukázal se zcela novou Corollou WRC a po první etapě soutěž vedl. Kvůli problémům s vstřikováním ale Grönholm skvěle rozjetou soutěž nedojel a odstupoval z parádního třetího místa. V roce 1999 finský dlouhán opustil japonskou značku, která se navíc po tomto roce z MS stáhla. Tehdy začalo jeho spojení s Peugeotem a s čerstvou 206 WRC opět chvíli vedl domácí Neste Rally Finland. O rok později čekala Grönholma první jeho plná sezóna v MS. Vítězstvím ve švédském druhém podniku pro něho nemohla začít lépe. Následně přišly ještě triumfy na Novém Zélandu, doma ve Finsku a v Austrálii. Vyhrát mistrovský titul hned při první plné účasti v šampionátu, to se hned tak nevidí. Druhý titul už získal Grönholm daleko dominantnějším způsobem o dva roky později.

Následovalo nešťastné období nepovedeného Peugeotu 307 WRC a Grönholm trochu ožil zase v roce 2006 přechodem k Fordu. Novou kapitolu své kariéry dvojnásobný šampión začal senzačně, vyhranou dvojicí úvodních soutěží. S Loebem se naháněli celý rok. Když si potom Francouz zlomil ruku a závěr roku vynechal, byl Fin hodně blízko svému třetímu titulu. Jezdeckou chybou v Austrálii o něj ovšem přišel a podobným způsobem haváriemi v Japonsku a Irsku zahodil možnost stát se mistrem i o rok později. Tím Grönholm ukončil svou kariéru a později už se v soutěžích objevil hlavně kvůli pobavení. Dva vážné starty ale přeci jen ještě zažil. V roce 2009 se Fin objevil v portugalské rally, kde osedlal Subaru Impreza WRC S14 tovární stáje Prodrive. S neznámým vozem a po roční pauze začal parádně a po čtvrtém testu se vyhoupnul na druhou příčku. Úvodní etapu nakonec zakončil jako čtvrtý, ale hned v sobotu ráno své Subaru nárazem do stromu poškodil a musel odstoupit. O rok později se Marcus objevil na své oblíbené soutěži ve Švédsku, kde usedl do černého Fordu Focus WRC 08 stáje Stobart. Ze začátku trochu bojoval s podmínkami na trati, nevyhnul se ani zaparkování do sněhové závěje, ale průběžně si držel šesté místo. O to bohužel přišel kvůli problémům s elektrikou v předposlední páteční zkoušce. V cíli Fin otevíral až třetí desítku, takže má na soutěži, v jejíchž statistikách je s pěti triumfy druhým nejúspěšnějším, co napravovat. Těžko od něho s úplně jinou technikou, než na jakou byl zvyklý, čekat kdovíjaké zázraky. O co určitě nepřijdeme, to budou Marcusovy vtipné komentáře v cíli rychlostních zkoušek, kterými bavil po celou svou kariéru.

Komentářů celkem: 1
15. 1. 2019 06:51
0 0
smajlík To bude krásná přehlídka... Kéž by se staří matadoři ukazovali častěji, rád bych viděl více jezdců z historie, třeba Hurvajze, Gigiho, Markka, Toniho a spoustu dalších. Myslím, že někteří by ještě dnes dokázali prohánět současné mladíky. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!