Buďte hodní a pošlete tento článek dál, prosíme:

Adresa článku bude vložena automaticky

Skvělá práce!

Článek byl odeslán

Děkuji vám.

Kateřina Bedlivá, Consultant,
agentura Robert Nemec

Strategická reklamní agentura

Ultimátní návod, jak využít vaše YouTube videa na maximum

Ultimátní návod, jak využít vaše YouTube videa na maximum

To, že nejpopulárnější sociální sítí současnosti je Facebook, málokoho překvapí. Víte ale, že v těsném závěsu se ho drží YouTube?

Do správy svých profilů na Facebooku, Instagramu či LinkedInu firmy investují prostředky a čas zcela běžně. YouTube je poměrně specifická platforma a firmy se jí věnují až v poslední řadě. Často je pro ně tvorba obsahu příliš náročná nebo jednoduše neví, jak s ní pracovat.

Pokud ale máte možnost video obsah tvořit, měli byste nad tvorbou vlastního YouTube kanálu uvažovat. S tímto návodem si brzo získáte své sledující.

Před tím, než se vůbec pustíte do jakékoli práce, zamyslete se, jakým způsobem YouTube zapadá do vaší celkové marketingové strategie, a jaký typ obsahu na něj budete vkládat. Dobře si také rozmyslete, zda máte dostatek video obsahu, se kterým se dá pracovat.

Pokud ve vašich videích vidíte potenciál, tak směle do čtení tohoto návodu!

Co se dozvíte?
1. O čem přemýšlet, než se pustíte do tvorby videí?
2. Jak videa nahrávat?
3. Jak napsat správný titulek?
4. Co všechno by měl obsahovat popisek videa?
5. Důležitost štítků a jejich správné tvoření.
6. Jaké prvky mají videa na YouTube?
7. Jak nejlépe video šířit?
8. Vyhodnocování úspěšnosti videí.
9. Extra tip na závěr.

O čem přemýšlet, než se pustíte do tvorby videí?

Už při vytváření videí je dobré brát v úvahu možnosti YouTube a to, co lidé chtějí vidět. To znamená zamyslet se nejen nad obsahem videa, ale i nad jeho délkou a formou.

Zatímco na Facebooku lidé preferují velmi krátká videa, na YouTube je trend opačný, lidé tam přicházejí, aby se něco dozvěděli a příliš krátká videa bývají často nedůvěryhodná.

Co ale platí v každém případě je, že musíte umět zaujmout hned v několika prvních sekundách a ideálně si sledujícího udržet až do konce videa. Přemýšlejte tedy důkladně i nad strukturou celého videa.

YouTube poskytuje mnoho funkcí, jak video doplnit o různé prvky a tyto prvky by měly ve videu vynikat. Problémem tedy například může být špatně zvolené pozadí. O jednotlivých prvcích se dozvíte více níže.

Jak videa nahrávat?

Na YouTube stejně jako na jiných sociálních sítích je vhodné dodržovat konzistentnost v přidávání obsahu. YouTube umožňuje videa nahrát, aniž by byla okamžitě viditelná, což vám může pomoci při postupném zveřejňování.

Videa se dají seskupovat v Seznamech videí (Playlist), které vám doporučujeme určitě využívat. Tyto seznamy pomáhají videa propojovat a je tak větší šance, že lidé zhlédnou více vašich videí najednou. Navíc Seznam videí sám o sobě může obsahovat štítky (tagy), kterými vyhledávání zveřejněných videí podpoříte.

Všechna videa můžete mít na YouTube předpřipravená a pak jen ve správnou chvíli postupně zveřejňovat. Pozor ale při vytváření Seznamu videí bez zveřejnění.

Pokud seznam vytvoříte jako nezveřejněný (unlisted) a pak budete zveřejňovat video po videu, seznam se ukáže veřejně až s posledním odkrytým videem. Do té doby se však ochuzujete o všechny výhody, které z toho plynou. Jaký postup je tedy nejlepší?

  1. Nahrajte video, zařaďte ho do seznamu a zveřejněte obojí najednou.
  2. Vytvořte další soukromý Seznam videí (např. „nezveřejněné“), kam si předpřipravíte další videa.

Každé další video pak stačí před zveřejněním jen přesunout do již veřejného seznamu.

Jednoduše pak tedy video ze seznamu „nezveřejněné“ přesunete (zaškrtnutím políčka) do již veřejného seznamu.

Jak napsat správný titulek?

Titulek je jedna z nejdůležitějších částí videa. Musí být výstižný a zajímavý. Měl by obsahovat klíčová slova a nesmí být příliš dlouhý.

Jak takový titulek vytvořit?

Snažte se vytvořit chytlavý titulek, ale nikdy ne na úkor reality. Titulek by měl vystihovat obsah videa. Pokud tomu tak nebude, lidé video po několika vteřinách opustí a YouTube ho automaticky znevýhodní.

Pamatujte, že ačkoli může mít titulek až 100 znaků, ve vyhledávání se objevuje vždy jen prvních cca 60 znaků, využijte tedy tato slova na maximum.

Na kontrolu délky lze také využít VidIQ, což je rozšíření do Chrome (viz obrázek vpravo). Hodí se z více důvodů. Free verze má sice omezené funkce, ale i tak se vyplatí ji používat. Výhodou je, že získáte informace jakémkoli videu na YouTube, nejen o svém, jako tomu je v Analytics.

Tip:

Z pohledu SEO je dobré nejdůležitější klíčové slovo vložit na začátek titulku. Velmi dobře však fungují i titulky „How to…“ neboli „Jak na…“

Pokud máte velmi aktuální videa, určitě vložte do titulku současný rok. Na YouTube může být mnoho zastaralých videí na podobné téma a přidáním roku můžete přitáhnout více pozornosti.

Příklad:

  • Jak využít výzkum pro získání nových zákazníků
  • Jak řídit prodej (sales) a marketing efektivně
  • Jak plánovat obsahový marketing pomocí dat

Co všechno by měl obsahovat popisek videa?

Popisek videa je, hned po titulku, nejvýznamnějším aspektem v rámci SEO. Může být dlouhý až 5000 znaků, ale nejdůležitějších je prvních 157 znaků, které jsou viditelné přímo pod videem. Je dobré sem tedy dostat co nejvíce klíčových slov.

Do těchto prvních vět NENÍ doporučeno vkládat odkazy. Ze SEO pohledu akorát zabírají prostor, který máme k dispozici pro vkládání důležitých klíčových slov. Navíc z těchto slov se pak tvoří snippety v náhledu videa a ty mohou rozhodnout o tom, zda si člověk video otevře či nikoli. Odkaz ho jistě nenavnadí na zhlédnutí videa.

Náhled popisku v náhledu videa

Tip:

Popisek videa by měl mít určité členění, stejně jako jakýkoli článek či jiný text. Zatímco na začátku je žádoucí zdůraznit to nejdůležitější, odkazy byste měli umístit až níže v popisku videa. Odkazovat můžete například na všechny vaše sociální sítě. Je také dobré vložit odkaz na příspěvek na vašem webu, pokud pojednává o totožném tématu jako video.

Příklad:

Členění textu popisku:

  1. Chytlavý úvod – to, co se zobrazí ve snippetu.
  2. Detailnější popis videa.
  3. Call to Action neboli výzva k akci – co chcete, aby lidé dál udělali? Kam by se měli prokliknout?

Odkazy na váš web, sociální sítě a další.

Důležitost štítků a jejich správné tvoření

Běžní uživatelé YouTube štítky (tagy) nevnímají. Pro vás by ale měly být důležitou součástí vašich videí.

Fungování štítků prošlo vcelku zásadní změnou. V současnosti už nejde tolik o kvantitu štítků, ale o výběr těch správných slov. YouTube a Google chce porozumět obsahu videí a použitím velkého počtu štítků, které se vztahují k různým tématům je pro ně matoucí, snažte se tedy být výstižní.

Než začnete s psaním popisku a vymýšlením štítků, doporučuji udělat si malou analýzu klíčových slov. Použít lze klasické nástroje jako Google Keyword Planner anebo Keywordtool.io, kde je možnost vyhledávání klíčových slov přímo pro YouTube. Je třeba se co nejvíce přiblížit tomu, co lidé hledají.

A pamatujte, že se jedná nejen o YouTube, ale i o vyhledávání v Google. Správně optimalizované video se pak může zobrazit přímo ve vyhledávání, jak je vidět na obrázku níže.

Pro tvorbu štítků můžete použít různé generátory, mnohem lepší však bude, když se nad nimi zamyslíte selským rozumem. Začněte od klíčových slov, ty jsou nejdůležitější, poté přidejte slova příbuzná či jejich obměny. Na závěr vložte štítky obecné, které tomu dají tematicky určitý rámec.

Tip:

Pro inspiraci při tvorbě štítků můžete nahlédnout pod pokličku konkurenci. Zároveň použitím stejných štítků jako má konkurenční vysoce sledované video se můžete dostat do tzv. Navrhovaných videí (suggested videos). To jsou videa, která se automaticky přehrávají po zhlédnutí současného videa a mohou vám přinést více sledujících.

Jak zjistíte štítky u cizích videí? Můžete použít již zmiňované VidIQ rozšíření, které vám je ukáže nebo následovat tento postup.

  1. Přejděte na stránku daného videa v prohlížeči Chrome nebo Firefox.
  2. Klikněte pravým tlačítkem na stránku a vyberte možnost Zdrojový kód stránky (view page source).
  3. Zmáčkněte Ctr + F a zadejte „keywords“.
  4. Vyhledávání by vás mělo přesunout přímo k seznamu štítků (tagů), které byly u videa použity.

Příklad:

Jaké prvky mají videa na YouTube?

YouTube umožňuje přidání několika prvků do nahraného videa, využijte je. Jedná se především o možnost změny miniatury (Thumbnail) a nastavení závěrečné obrazovky snímku (End screen).

YouTube nedávno implementovalo nové YouTube Studio, což je prostor, ve kterém budete pracovat při nahrávání, editaci či zveřejňování videí, a kde můžete vkládat i tyto prvky.

K videím byste měli nahrávat vaše vlastní miniatury, aby ve výsledcích vyhledávání vynikala. Ideálně pak tvořit miniatury v jednotném stylu, který bude pro sledující rozeznatelný a zapamatovatelný.

Jednotný design miniatur

Každé video by mělo obsahovat následující dva prvky umístěné na samém konci – tlačítka Odebírat a Doporučené video. Přidáním těchto prvků můžete podpořit sledování dalších videí v rámci Seznamu videí nebo kanálu:

Lze přidat i kartu v podobě ikony malého „i“ v pravém horním rohu. Karta má více možností, mimo jiné můžete zobrazit zprávu odkazující na shlédnutí dalších videí z vašeho seznamu.

Ikona v pravém horním rohu videa

 

Karta zobrazující se po najetí myší na ikonu.

Jak nejlépe video šířit?

Pro šíření videa lze využít hned několik kanálů. Především jde o:

  1. Facebook
  2. LinkedIn
  3. Newsletter
  4. Twitter
  5. Slideshare
  6. Web/blog

Facebook

Je obecně známo, že YouTube s Facebookem moc „nekamarádí“. Na druhou stranu video v příspěvku na FB poměrně dobře funguje. Jak tedy tyto dvě sítě propojit?

Pravděpodobně nejlepší možností je vytvoření „video teaseru“, který nahrajete k příspěvku a naláká tak na shlédnutí celého videa na YouTube. Jedná se o krátké video (2 min maximálně), které je vystřižené z původního videa a které lidi nejvíce navnadí na prokliknutí k YouTube videu.

Do příspěvku je pak nutné vložit odkaz na video. Výborný trik je také vložit odkaz ne na samotné video, ale na video v seznamu videí. Tím zaručíte, že následující přehrávané video bude to vaše.

LinkedIn, Twitter

LinkedIn a Twitter stejně jako Facebook vám může přinést mnoho sledujících. Avšak záleží na tom, jak moc s těmito sociálními sítěmi pracujete.

Newsletter

Návštěvníci z newsletteru, minimálně v případě agentury RobertNemec.com, tvořili velmi podstatnou část celkové návštěvnosti videí. Pokud tvoříte na pravidelné bázi newsletter, nezapomeňte do něj videa zapojit.

Slideshare

Pokud máte videa, která jsou záznamy přednášek, můžete využít i SlideShare pro nahrání prezentace. Do prezentace je možné vložit odkaz na YouTube video, tak toho využijte.

Web/blog

Ke každému videu vytvořte i blogový článek do kterého video vložíte. Jak bylo již zmíněno, v rámci videa nejde jen o vyhledávání na samotném YouTube. Lidé se mohou k videu dostat třeba právě přes blogový článek.

Šance ještě zvýšíte, když vymyslíte pro článek trochu jiný titulek než pro samotné video. Lidé vyhledávají stejnou věc různými způsoby a vy tak máte větší pravděpodobnost, že se jim trefíte do dotazu. Níže vidíte příklad titulku pro YouTube a na dalším obrázku titulek na blogu.

 

Tip:

Naplánujte sdílení videa na různých kanálech v různou dobu. Pokud někdo sleduje více vašich kanálů, je větší šance, že na video narazí, případně se mu „připomene“. Vytvořte si pro přehled publikační plán.

Vyhodnocování

Pokud dlouhodobě pracujete s YouTube kanálem, je také dobré sledovat, jak si jednotlivá videa vedou. K tomu slouží buď Analýzy přímo na YouTube (najdete je v YouTube Studio) nebo již zmiňované VidIQ.

Díky těmto informacím pak uvidíte, které kanály nám nejvíce pomáhají přivádět sledující a které nikoliv. Na základě zjištěných dat můžete videa upravovat tak, abyste podpořili zdroje návštěvnosti, které jsou pro vás důležité.

Pokud víte, že nejvíce lidí se k videu dostalo přes výraz „psychologie reklamy“, zkuste toto klíčové slovo dostat třeba do titulku nebo do popisu, pokud ho tam ještě nemáte.

Je důležité mít na paměti, že chcete zvyšovat podíl návštěvnosti z vyhledávání na YouTube (YouTube Search), navrhovaných videí (Suggested videos), seznamů videí (Playlists) a stránky kanálu (Channel Pages). To jsou totiž kanály, které budou pracovat dlouhodobě a které nezávisí na vaší jednorázové aktivitě, jako je například přidání příspěvku na sociálních sítích.

Extra tip na závěr

Kdekoli je to vhodné, můžete lidi odkázat rovnou na odebírání kanálu jednoduchým vložením následujícího odkazu. Ve kterém pouze změníte jméno vašeho YouTube kanálu. https://www.youtube.com/RobertNemecCom?sub_confirmation=1

Po kliknutí na odkaz se rovnou otevře stránka s otázkou, zda chcete potvrdit odběr.

A takto to vypadá po kliknutí.

Příklad použití:

Odkaz na YouTube kanál s odběrem videí umístěný na blogu

Chtěli byste mít skvělý video marketing?

Videa jsou součástí komplexního marketingového mixu, který pro klienty děláme. Využijte 22 let zkušeností naší agentury pro klienty jako je T-Mobile, Notino, CZC.cz, Invia, Pfizer nebo Dáme Jídlo.

Pojďme si zdarma a nezávazně popovídat. Napište prosím na [email protected].

Kateřina Bedlivá

Kateřina Bedlivá

LinkedIn | @

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Podívejte se, jak vám pomůžeme vydělat více peněz ->

Už jen krůček a pomůžeme vám vydělávat.

Domluvit konzultaci