Téměř tři čtvrtiny respondentů až doposud neměly ponětí, že společnost Facebooku archivuje seznam jejich koníčků, navštěvovaných stránek či typických rysů chování, které následně využívá k cílení reklamy. Více než polovina z nich přitom uvedla, že se jim něco takového nelíbí.

Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku
NYT: Kvůli vlastním chybám se z Facebooku stal velký regulátor veřejné debaty

„Naše zjištění souvisí s některými z nejzávažnějších problémů, které role technologií v moderní společnosti přináší,“ vysvětlil v prohlášení vedoucí výzkumu Lee Rainie. „Stojí v centru diskusí o soukromí zákazníků, roli cílené reklamy v oblasti obchodu či politiky nebo roli algoritmů v procesu utváření zpravodajských a informačních systémů.“

Systémy fungují

Průzkumu se zúčastnila zhruba tisícovka respondentů všech věkových kategorií, kteří Facebook pravidelně využívají. Za úkol dostali podívat se do svého nastavení reklam a poté zodpovědět sérii otázek, souvisejících se vším, co o nich sociální síť ví. 

Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku
Dozvuk kauzy Cambridge Analytica. Washington D.C. žaluje Facebook

Nadpoloviční většina dotázaných přitom uvedla, že jejich zájmy uvedené v seznamu je vystihují téměř přesně, či dokonce velmi přesně. Okolo 73 procent pak potvrdilo, že Facebook poměrně přesně vystihl jejich politické názory.

Navzdory dřívější kritice, že umožňuje cílit reklamu na základě rasových či etnických rozdílů, Facebook pokračuje v rozpoznávání, o jaké kulturní prostředí se uživatel nejvíce zajímá. Zhruba 60 procent respondentů zařazených do skupiny „nakloněné různým kulturám“ uvedlo, že se o uvedené etnické skupiny skutečně aktivně zajímá.

Loňské skandály

Většina uživatelů stále netuší, nebo v horším případě neřeší, jaké nebezpečí v sobě časté využívání sociálních sítí skrývá. Alespoň částečně otevřít oči veřejnosti pomohla série bezpečnostních skandálů, která Facebook i další podobné weby v předchozích letech zasáhla.

Facebook - Ilustrační foto
Facebook odhalil bezpečnostní chybu. Mohla ohrozit 6,8 milionu uživatelů

Právě Facebook se v roce 2018 ocitl pod palbou kritiků hned několikrát. Společnostem jako je Netflix, Spotify nebo Microsoft měla firma poskytnout přístup k daleko většímu rozsahu uživatelských dat, než v minulosti přiznala. Facebook však popírá, že by něco takového činil bez souhlasu zákazníků.

Největší skandál však potkal společnost již v březnu, když na světlo vypluly informace o kauze Cambridge Analytica. Britská společnost od Facebooku získala bez jejich souhlasu data až 87 milionů lidí, aby je následně využila při politických kampaních.

Uživatelská kontrola

Mezi data, která Facebook využívá, patří například věk, pohlaví, místa, ze kterých se připojujete, kompletní historie vašich příspěvků či stránky, které se vám líbí. Všechny tyto informace pak pomáhají volit vhodné reklamy, které se konkrétnímu uživateli zobrazí.

Facebook - Ilustrační foto
Facebook může být hrozbou pro demokracii, tvrdí bývalý šéf britské rozvědky

„Chceme, aby lidé viděli co nejvhodnější reklamy. Když uživatel vidí reklamu, která souvisí s jeho skutečnými zájmy, je to lepší pro něj, pro obchodníky i pro Facebook. Jedním ze způsobů, jakým toho chceme dosáhnout, je umožnit lidem, aby si sami zvolili, jaké reklamy uvidí,“ uvedl v prohlášení mluvčí Facebooku Joe Osborne.

Uživateli tak stačí navštívit v kolonce nastavení záložku reklamy a ihned uvidí, jaké jsou podle algoritmů sociální sítě jeho zájmy a proč se mu konkrétní reklamy zobrazují. Na seznamu jsou vidět politické názory, koníčky nebo dokonce typ telefonu, který člověk používá. Se seznamem pak uživatelé mohou pracovat, například odstranit ty položky, které neodpovídají skutečnosti.

Prank se zabijáckými klauny
YouTube vystavil stopku zabijáckým klaunům. Zakázal všechna nebezpečná videa

„Zjištění organizace Pew Research Center jen zdůrazňují důležitost transparentnosti a kontroly napříč reklamním průmyslem a potřebu informovat zákazníky o prostředcích, které mají k dispozici,“ uvedl Osborne. Facebook podle něj plánuje uskutečnit několik besed, na nichž bude se zákazníky na téma reklam a soukromí hovořit.

Facebok v Česku

A jaká je situace v České republice? Facebook je podle statistických údajů zcela nejvyužívanější sociální sítí u nás, profil tam má v současnosti založeno více než 4,5 milionu Čechů, což představuje téměř polovinu populace. 

Nejvíce obyvatel Česka, celkem více než 589 tisíc, zajímá podle serveru Socialbakers.com česká mutace stránky obchodního řetězce Lidl. Jen o několik stovek „lajků“ pozadu se drží legendární hokejista Jaromír Jágr. Elitní trojici uzavírá stránka PemiK, která pravidelně zveřejňuje vtipy a zábavné obrázky či videa.

Vůbec nejpopulárnější českou facebookovou stránkou ve světě je profil fotbalového brankáře Petra Čecha, který sleduje přes pět milionů lidí. Na druhé příčce je pak stránka české modelky žijící v USA Claire Muzik, která se proslavila zejména odvážnými fotografiemi a objevila se i ve slavném Playboyi. Na třetím místě je pak stránka Paper Magic, kde brněnská učitelka z mateřské školy Reny předvádí kreativní výtvory z papíru.

Nejpopulárnějším příspěvkem na instagramu se v lednu 2019 stalo obyčejné vejce
Instagram ovládla vajíčková mánie. Fotka vejce získala desítky milionů „lajků“