Verze „tunel“ padla, našlo se řešení ucpané Místecké v Ostravě

  7:06
Zúžení Místecké ulice u někdejší haly Tatran v Cingrově ulici, které je úsekem pravidelných dopravních problémů a kolon, by po letech mohlo přestat trápit ostravské řidiče.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) našlo řešení nevyhovující hlukové studie, která bránila zahájení stavby rozšíření stávající silnice na čtyři pruhy, a dohodlo se rovněž i s vedením radnice Moravské Ostravy a Přívozu.

Vedení centrálního ostravského obvodu totiž doposud prosazovalo stavbu tunelu za několik miliard korun, u něhož nebylo jasné, zda by šlo technicky zvládnout, ani zda by se na jeho stavbu našly peníze.

Vše se změnilo až po volbách, kdy se obměnilo i vedení radnice, ze kterého odešli zástupci hnutí Ostravak. „Se zástupci Ředitelství silnic a dálnic jsme jednali o tom, že se rozpracuje řešení eliminující hluk,“ řekla starostka obvodu Zuzana Ožanová. „Máme zájem řešit tristní situaci, která se týká dopravního napojení ve směru na Frýdek-Místek.“

ŘSD už mělo před rokem zajištěné peníze na stavbu, ale námitky tehdejšího vedení obvodu přípravy zastavily.

„Přípravy už mohly být mnohem dál, ale vše zpomalil přístup ostravského centrálního obvodu Moravská Ostrava a Přívoz,“ řekl před rokem senátor a tehdejší zastupitel obvodu Zdeněk Nytra. „Námitky obvodu vedly k tomu, že byla vrácena dokumentace EIA, obvod navíc prosazuje variantu tunelu, který by přišel na velké peníze,“ konstatoval Nytra.

„Nic nezdržujeme, jen chceme, aby byly dodrženy všechny podmínky. Na místě jsou problémem hlavně hygienické normy, je tam komplex obytných domů i škola a hlukové studie stavby nevycházely,“ bránil loni v lednu postup radnice lídr hnutí Ostravak a radní magistrátu Lukáš Semerák.

Problémy s hlukem vyřeší překrytí části silnice

On a zástupci hnutí prosazovali stavbu zahloubené silnice, v podstatě tunelu. Ta by mohla stát i dvě miliardy korun.

Tehdejší návrh ŘSD na vysoké protihlukové stěny Lukáš Semerák odmítl.

„Návrhy jako 16 metrů vysoká protihluková stěna jsou nesmyslné, nevyšly ani výpočty hluku při použití takzvaného tichého asfaltu,“ řekl Semerák.

Právě překrytí části silnice by ale mělo být způsobem, kterým chce ŘSD vyřešit problémy s nadměrným hlukem.

„Jednání bylo svoláno za účelem řešení protihlukové ochrany kolem plánované výstavby čtyřpruhové komunikace Místecká III v Ostravě, kdy bylo navrženo v rizikových místech, která jsou nejblíže k nově připravované komunikaci, tuto zastřešit,“ popsal navrhované řešení ředitel ostravské pobočky ŘSD Tomáš Opěla. „Tímto řešením dojde k eliminaci hlukové zátěže pro okolní sousedící objekty.“

ŘSD chystá na letošek opravu

A další pomocí pro snížení hlukové zátěže by mělo být zrušení možnosti odbočení do Senovážné ulice k točně trolejbusů na náměstí Republiky.

„A v případě čtyřpruhu už nepůjde odbočit při jízdě od Frýdku-Místku doleva k Integrovanému bezpečnostnímu centru do Nemocniční ulice. V případě čtyř pruhů by takové odbočování nedávalo smysl,“ dodal Opěla.

Kdy budou přípravy stavby a rozšíření jako takové u konce, zatím vůbec není jasné.

I proto ŘSD na letošek naplánovalo opravu Cingrovy ulice, právě v úseku současné silnice o dvou pruzích.

„V dubnu květnu bychom chtěli zahájit opravu tamní silnice,“ přibližuje nejbližší plány ŘSD Pavel Hučík, vedoucí ostravského oddělení údržby ŘSD. „Jde o poslední zúžený úsek komunikace, kde je doprava opravdu intenzivní. Chtěli bychom být hotovi během deseti dnů.“