Trochu nižší C4 vyrostlo o hertz a ocenilo Mrkvičku. Poslechněte si nejlepší skladby minulého roku

Vyhlašování cen Trochu nižší C4 2018 Hz (zdroj: ČT24)

Cenu Trochu nižší C4 za nejlepší soudobou českou skladbu vážné hudby roku 2018 získal Luboš Mrkvička za kompozici For Large Ensemble, Part D. Zazněla loni na festivalu Pražské jaro, kde ji uvedl ansámbl Klangforum Vídeň pod taktovkou Base Wiegerse. O vítězi rozhodla porota složená ze skladatelů, muzikologů, hudebních manažerů a publicistů. Cenu Mrkvička obdržel v pořadu Kultura+ České televize.

Názvy skladeb Mrkvičky obvykle uvádějí pouze obsazení, pro které je napsal, například For Large Ensemble (zatím části A až D) nebo For Piano (A až M). Vítězná skladba For Large Ensemble, Part D je zatím poslední částí cyklu, jehož první dvě části měly premiéru v Praze, třetí v Brně a čtvrtá se v podání vídeňského orchestru vrátila zpět do Prahy. 

„Skladby, které komponuji, jsou natolik ryze hudební, že je problematické spojovat je s konkrétní inspirací. Napětí mezi mojí potřebou hudbu vnímat jako jednolitý fenomén a až fyzickým potěšením z hudebního detailu mě asi před jedenácti lety dovedlo k prostému rozhodnutí: své skladby budu označovat jednoduše pořadovými písmeny,“ uvedl.

Skladba For Large Ensemble, Part D sklidila příznivý ohlas publika i kritiky hned po premiéře, která se konala v květnu 2018 v pražském Studiu Hrdinů. Hudební kritik Jan Borek v časopisu Harmonie popisuje: „Zde se jedná o opakující se sestupný motiv hraný nejčastěji ve smyčcích, ale později procházející i ostatními sekcemi. Motiv se zajímavým způsobem vynořuje a hned opět zaniká do všeobecného chaosu v různých dílčích obměnách.“

V letošním ročníku ankety Trochu nižší C4 se sešlo celkem 30 nominací. Za vítězným Mrkvičkou, jehož skladba získala šest nominací, se s pěti hlasy umístila opera Seven Stones skladatele Ondřeje Adámka. Její světová premiéra se konala v červenci 2018 na festivalu v Aix-en-Provence.

Třetí místo se shodným počtem čtyř hlasů obsadili Petr Bakla se skladbou Elsewhere a Ivan Acher s operou Sternenhoch. Kompozici Elsewhere uvedla v premiéře v lednu 2018 Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra, operu Sternenhoch nastudovalo pražské Národní divadlo pod vedením Petra Kofroně. Acherova opera už letos zvítězila v anketě Inscenace roku, kterou pořádají Divadelní noviny.

Reportáž: Opera Sternenhoch v Národním divadle (zdroj: ČT24)

Ocenění Trochu nižší C4 bylo iniciováno roku 2017 a podle toho získalo i svůj název. Frekvence 2017 hertzů odpovídá tónu, který je o něco málo níž než C4. Samotnou cenu reprezentuje právě tento tón. Vítěznou skladbou prvního ročníku se stal Kaleidoscope Matouše Hejla.

  • Ondřej Adámek: Seven Stones
  • Ivan Acher: Sternenhoch
  • Petr Bakla: Elsewhere
  • Aleš Březina: Monumenta Bohemica
  • Jan Ryant Dřízal: Narcissus
  • Jan Ryant Dřízal: Osamělé objekty
  • Daniel Forró: Blaník
  • Jiří Gemrot: Vzkříšení naděje a světla
  • Tomáš Hanzlík: Skici pro smyčcové kvarteto
  • Slavomír Hořínka: Kapesní průvodce letem ptáků
  • Slavomír Hořínka: Trust in Heart
  • Marko Ivanović: Little Words
  • Marko Ivanović: Poslední pólo
  • Jiří Kadeřábek: Remote Heart II
  • Marek Keprt: šálnivá beztíž slechoPýře
  • Martin Klusák: Eclipse
  • Petr Kofroň: Hrad
  • Rudolf Komorous: Němý kanár
  • Marek Kopelent: Hudba ticha
  • Jiří Lukeš: Different Spaces
  • Luboš Mrkvička: For Large Ensemble, part D
  • Miroslav Pudlák: Intonarumori
  • Jakub Rataj: Trans-polypnoe
  • Jakub Rataj: Sonata Almost Quiet
  • Lukáš Sommer: Časoplet
  • Miroslav Srnka: Triggering
  • Miroslav Srnka: Overheating
  • Miloš Štědroň: Šárka
  • Pavel Zemek Novák: Doteky milosrdenství
  • Pavel Zemek Novák: Kratší dopis Bedřichu Smetanovi