Hlavní obsah

Manfred Honeck a jeho úprava Mozarta

Právo, Vladimír Říha

Po delší době se vrátil k orchestru České filharmonie rakouský dirigent Manfred Honeck, častý spolupracovník orchestru a nyní šéf Pittsburgh Symphony Orchestra. Pod názvem Smrt v hudbě a písmě připravil nezvyklý tematický program, v němž spojil známé skladby 19. a 20.století s tématem smrti a Mozartovo Requiem a třikrát (od čtvrtka do soboty) posluchači zcela zaplnili sál Rudolfina v Praze při jeho uvedení.

Foto: Petra Janská

Manfred Honeck v pražském Rudolfinu s ČF

Článek

Pražské uvedení připadlo právě do týdne, v němž jsme vzpomínali smrt Jana Palacha, a i když to nikde nebylo v programu uvedeno, spojení každého napadlo.

Večer začínal i končil třemi údery zvonu a vedle ČF se na něm podíleli Pražský filharmonický sbor (sbormistr Lukáš Vasilek), soubor Schola Gregoriana Pragensis, a hlavně v Mozartovi i pěvečtí sólisté – sopranistka Nikola Proksch z Rakouska, mezzosopranistka Marie Henriette Reinhold a tenorista Patrcik Grahl z Německa a náš basista Jan Martiník.

Foto: Petra Janská

Český basista Jan Martiník a dirigent Honeck s Českou filharmonií

Do Mozartova Requiem recitoval úryvky z Bible a další texty i herec Marian Roden, bratr známého Karla.

Rozdělení programu na dvě části

Programu prospělo rozdělení na dvě poloviny. V první kratší Honeck řídil díla Arvo Pärta, Franze Schuberta a Witolda Lutoslawského, ve druhé po pauze Mozartovo Requiem, ale pouze části psané skladatelem bez dopsaných částí jinými autory. Místo nich zazněly ještě úryvky z některých jiných Mozartových liturgických děl, vše prolínaly ještě gregoriánské chorály.

Večer to byl určitě velice působivý, ale trochu nevyvážený. První část „utekla“ velice krátce, druhá zase všemi dojmy až posluchače zahlcovala. Hudebně ale bylo vše dokonalé, ze sólistů vyzvedněme našeho basistu Martiníka s krásným příjemným hlasem a jistým ve všech polohách.

Otázkou je, zda by celkově někdy méně nebylo více. Také umístění některých interpretů – pěvečtí sólisté v pozadí podia, recitátor v orchestru a hlavně „nepřítomný“ soubor Schola Gregoriana Pragensis (zpíval mimo sál) nebylo ideální.

Honeckovo nastudování i výkon ČF byl pozoruhodný, posluchači nadšení s dlouhými ovacemi, ale vcelku večer nedosáhl památného koncertu Honecka s ČF v Rudolfinu z roku 2006 při 250. výročí W. A. Mozarta.

Může se vám hodit na Zboží:

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám