MojeKolo

Test: Leatt DBX 4.0 - integrálka s výtečným odvětráním

Autor: Čert, kategorie: Test, vydáno: 21.1.2019

Leatt, firma která vznikla původně okolo chráničů krční páteře, se poslední pár let poměrně silně angažuje i v ochraně všech ostatních částí jezdce. Chrániče, oblečení a v neposlední řadě přilby. Na naprostou novinku, top enduro model DBX 4.0, se teď koukneme.

Za poslední dva, tři roky, kdy enduro jede naplno, jsem otestoval a při závodech vyzkoušel spoustu přileb. Velké, malé, odepínací, vzdušné, extrémně chránící, mipsové i nemipsové. A tak dále. Přileb s nálepkou „Enduro“ je hromada. Ale pokud se koukneme pořádně, je DBX 4.0 velmi unikátní. Jak to myslím nám osvětlí krátký výlet do historie. Když jsem jel svoje první enduro a drápal jsem se do kopce v D3 na hlavě, říkal jsem si, že to chce něco odepínacího, abych se nahoru tak nepekl. Enduro závody prostě jezdím ve velké přilbě, vždy a všude. Bez výjimky, nikdy nevíš co se stane a náhoda je blbec. Tak jsem jeden rok jezdil v Giro Switchblade a další v Bell Super DH. A obě jsou bezpochyby skvělé přilby, navíc dvě v jednom. Jenže pokud máte doma i malou přilbu, není pro vás možnost odepnutí zas takový přínos. Proč?

Když se vrátím k závodům, zaznamenal jsem u odepínacích přileb jeden problém. Pokud chci jezdit „na lehko“, tj. bez batohu, ideálně pár nezbytností v kapse, max ledvinka, nastává Nerudovská otázka „Kam s ním?“, myšleno s tím odepnutým kusem. Jasně, pokud máte batoh, můžete si ho připnout na batoh. Ale to si tam rovnou můžu připnout tu malou přilbu a nemusím řešit odepínání. Na řídítka to taky jde, ale je to naprd. A tak jsem dospěl k mému třetímu, snad už finálnímu #endurospecific prozření: Chce to velkou přilbu, která je vcelku, není potřeba ji odepínat a přitom bude co nejvíc vzdušná. A to my najednou v ruce zůstaly v podstatě dvě nejčastější varianty. Fox Proframe a Leatt DBX 4.0.

Netřeba chodit okolo horké kaše, Fox i Leatt mají velmi podobný, ostře řezaný a vzdušný design, obě přilby mají fidlock zapínání, snadno vyndavatelné vycpávky tváří, nepohyblivý štítek který se odepne v případě pádu. Rozdíly ale jsou, Fox je o nějakých 100 lehčí, (Fox váží pod 800g, Leattu jsme navážili lehce přes 900g v Lku, ale taky dražší, (Leatt 5990 Kč, Fox cca 7500 Kč). Papírově má ale Leatt velkou výhodu v podobě unikátního systému ochrany proti rotačním silám a malým nárazům. Technologie 360° Turbines je celkem 10 „koleček“ z viskoelastické „chytré pěny“. Ty jednak fungují podobně jako MIPS, tedy chrání proti rotačním silám působícím na hlavu v případě pádu, nabízí jakousi „vůli“ okolo hlavy. A díky chytrému gelu (který je ten stejný, co v chráničích) umí kolečka uvnitř přilby pohlcovat i malé nárazy.

V kombinaci s EPS a EPP pěnou ve skořepině je DBX 4.0 asi jediná přilba určená na všechny pády, které vás můžou při enduru potkat.

Se samotným testováním téhle přilby jsem to neměl úplně snadné, protože jsem ji nafasoval loni v létě. Spolu s papírem, kde jsem musel podepsat přísné embargo platné až do prosince. Takže jsem měl otestovat závodní přilbu ideálně při závodech, jenom mě v ní nesměl nikdo nikde vidět. Paráda.

Naštěstí i na tyhle případy u nás máme závody. Takové ty, co se nekonají, nekonaly a konat nebudou. Prostě nikdy nic, chápete. A při tomhle závodě co se nekonal kus za Brnem na extrémně těžkých tratích s extrémním sklonem. Neměl jsem tušení, jak správně jsem si vlastně nakonec testovací prostředí vybral.

DBX 4.0 je ideální přilba na těžké enduro. Není nejlehčí, ale mám přesně ten kus bezpečí ve všech rychlostech, který chcete cítit. Osobně mi naprosto parádně sedí na hlavě. Vycpávky jsou přesně tam, kde mají být, co se týče pohodlí helma působí spíš jako velká DH přilba. Ostatně, plní samozřejmě všechny normy pro přilbu na sjezd. Ale narozdíl od ní má 22 velkých větracích otvorů, z toho jeden je ohromná „díra“ v přední části chránící bradu.

Při jízdě v RZtě je větrání jednoduše skvělé. Dokonce mi, díky větším otvorům, přijde že Leatt větrá lépe než odepínací přilby co jsem zkoušel. Protože ty mají málokdy tak velký otvor vepředu. Co se týče větrání a dýchání po cestě měřenou RZtou dolů je Leatt velmi blízko malé přilbě. Jenom vám zachrání obličej. Bonusové ody získává DBX i za kompatibilitu s brýlemi. I při použití velkých, MX brýlí Fox Vue se helma brýlí nedotýká a nikam mi je neposouvá.

Když se ve 35 stupních drápete pětkrát na nejvyšší kopec v okolí, každá helma na hlavě je peklo. Ve chvíli, kdy slezu z kola a začnu tlačit, oceňuji velmi snadné zapínání Fidlock. Dokonce je možné je obsloužit jednou rukou, pokud jste aspoň trochu šikovní.

Pozitiva – pohodlí, výborné odvětrání, na takhle velkou helmu příjemná váha (když ji chytnete do ruky, jste překvapení jak moc je lehká), snadné nasazování, sednou do ní všechny brýle.
Obří vychytávka je pak přídavný kryt „dýchacího otvoru“. Jiné „větrací enduro“ přilby totiž přesně tohle neumí a tím pádem v případě bahna nebo extrémní prašnosti (nebo extrémním přemnožením much) nemáte možnost si jakkoli krýt ústa. To Leatt dovede.

Negativa. No, někomu může vadit nepohyblivý kšilt, není možné si dát brýle „na čelo“ pod kšilt. Není tam dost místa. Jinak vlastně nevím co vytknout.

Leatt DBX 4.0 není velká enduro přilba, ale spíš extrémně odvětraná sjezdová helma. Díky všem bezpečnostním technologiím se uplatní nejenom v enduru, nebál bych se jí vozit do bikeparku i na sjezdové závody. Ostatně, letos v ní jezdci Leatt jeli i Rampage. Velký potenciál téhle helmy vidím i v ebikové oblastí, protože pokud jedete minimální rychlostí 25 km/h, přilba větrá přímo ukázkově a v případě prudkého brždění obličejem o zem toho dost zachrání.

Podobné články

Diskuze

  • anonymní uživatel koZa (vkonapwr (a) seznam.cz) 21.1.2019 v 10:59

    Mám Fox pro frame a ty díry jsou fajn,jen kdyby byly kryty mřížkou. Bláto mám vždy až za ušima jak se říká .Kolega, který je alergik a potkal se se vcelou ,tak moc nadšený taky nebyl. Na druhý den měl hlavu,jako slon. A na sjezd si ji již nevezmu, poté co jsem viděl dvě rozpůlené

  • anonymní uživatel Koli 21.1.2019 v 11:57

    koZa: no rozpůlená helma neznamená špatná helma.. viděl jsem kdysi na ČP ve sjezdu rozpůlenou D3, ale týpek byl v pohodě, protože veškerý síly co způsobí rozpůlení helmy už nejdou do tvojí hlavy. Naopka hodně tvrdá helma (třeba levný mx helmy, aby splňovaly tak trochu nesmyslný zátěžový testy) nepraskne a veškerý zatížení jde na tvojí hlavu a to pak způsobuje nepříjemnosti.

  • anonymní uživatel koZa (vkonapwr (a) seznam.cz) 21.1.2019 v 21:41

    Koli,v žádném případě nechci psát,že by byla špatná tahle,nebo fox. Jen jsem poukázal na nedostatky. Za dvacet let na kole jsem potkal minimum úrazů na hlavu a to neříkám, že nejsou. Známému,co měl Casco Viper kdysi dávno sundávali obličej ze stromu. A úspěšně. Tato móda skládacích přileb se vrací a já si nemyslím, že to je dobře.Dle mého je to jen pocit, že jsem nezranitelný. Pak se podívám na nějaké video a tam borec v kokosce a já si uvědomím, že se mi v ní vlastně jezdí fajn. Tak nějak lehčeji a čistěji. Takže co se má stát se asi stane a pak je otázka,jak na to člověk bude v tu chvíli vybaven. A EWS beru podle pasáží jako větší brutal, než současný sjezd

  • anonymní uživatel Roman 22.1.2019 v 9:06

    Fox pro frame praská hodně, vím o několika lidech kterým praskla při běžném pádu. I v ruce to je jak atrapa. Nelíbí se mi ty velké díry, když vezmu kolikrát jsem skončil v keři, nebo mezi větvemi....
    Sám vozím buď bell super bez náhubku, nebo Arioh MX senior carbon 1050g a pády v MX helmě to je úplně jiná liga než cyklo helmy kdy certifikací na DH projde i kýblík z KFC

  • anonymní uživatel Honza 22.1.2019 v 14:31

    Roman: no padat na kole v MX helmě je sice fajn, ale kolikrát může být MX helma spíš ke škodě než k užitku, protože je dimenzovaná na nárazy v uplně jiných rychlostech a silách než DH helma. Někde na Pinkbiku nebo Vitalu o tom byl kdysi i článek s testem v laboratoři.

  • anonymní uživatel pps 22.1.2019 v 18:33

    2 Honza: zajimavej nazor, pokud bys mel odkaz na clanek, tak bych si o tom rad precetl vic. Osobne si myslim, ze by mela mit mx helma oproti cyklo jen same vyhody co se pevnosti tyce ( jasne, bude tezsi), musi totiz zvladat i narazy ve vetsi rychlosti, coz neznamena, ze by v mensich rychlostech, srovnatelnych s bikem, mela obstat hur. Ale jak rikam, rad si o tom prectu

  • anonymní uživatel Zdeněk (zdenek (a) email.cz) 22.1.2019 v 19:04

    2 Honza a pps
    Jsem pogooglil a asi našel:
    m.pinkbike.com/...

  • anonymní uživatel pps 22.1.2019 v 21:17

    Díky, jsem poučen ;-)

  • anonymní uživatel Roman 23.1.2019 v 9:05

    Jo tohle už jsem četl, ale praxe mluví úplně jinak. Fuck off cyklo helmy kdy po pádu máš na hlavě obtisklé kameny. V MX už jsem padl několikrát dost tvrdě a vždy jak do peřiny. A pokud koupíš pořádnou MX tak jsi váhově skoro na tom samé co cyklo helmy.

  • anonymní uživatel Koli 23.1.2019 v 12:14

    Roman: hele je dost rozdíl v cenový relaci MX helmy jak jsem psal níž. Levná helma rovná se tvrdá helma, která neumí pořádně rozložit náraz, protože musí splňovat určitý testy, který ale jsou často dělány stylem, že zatížíme helmu a ta nesmí prasknout. Takže karbonová MX helma za 10k a víc bude dobrá a bude fungovat jak má. Nicméně není špatný zapomínat, žebychom měly helmy po větších pádech měnit, aby fungovaly jak mají.

  • anonymní uživatel Marty 23.1.2019 v 15:19

    A MX helmet is designed to protect from high speed impact (80-100mph) and as such is much bulkier, more padding, thicker EPS liner, etc, etc, as it basically needs to be able to disipate more force; MTB helmets are designed for lower speeds so they can do away with some of the size and bulk and still provide excelent protection for what they're meant for.

    Ventilation on the MX helmet also depends more on speed, as they're almost always ridden at speed, vs MTB helmets which use bigger holes to not need speed to provide some ventilation.

  • anonymní uživatel tvojemama 23.1.2019 v 16:59

    muze mi nekdo vysvetlit, proc je spatne ze proframe praska? Po padu na hlavu tak jako tak kupujes novou helmu at je ci neni praskla, tak je to sumak ne?

  • anonymní uživatel Roman 23.1.2019 v 22:42

    Tak jestli kupuješ novou helmu po každém tuknutí, tak to buď nejezdíš, nebo jsi milionář.

  • anonymní uživatel Roman 23.1.2019 v 22:52

    Ale ať si každý vozí co chce. Mě potom co jsem se 2x pozvracel po pádu prostě cyklo DH helmy nepřijdou jako adekvátní ochrana pro rychlou jízdu.

  • anonymní uživatel tvojemama 24.1.2019 v 10:37

    pad na hlavu (většinou na šutr, kořen při štěstí do hrabanky z vejšky a v rychlosti) se nerovna ťuknuti...bavime se o helme co se pouziva na enduro/sjezd, zadny xccko kde spadnes do travicky do mekoucka. Helma ma zachranit zivot (jednou!), kdo si chce setrit, tak at si ji pak pouziva klidne dal. Milionar nejsem, ale taky moc nepadam na hlavu, takze cajk.

  • anonymní uživatel Honza 25.1.2019 v 9:17

    Roman: jestli jsi se po pádu na hlavu 2x pozvracel, tak jsi měl otřes mozku a od toho by ti nepomohla ani MX helma vybavená všema technologiema vesmíru :) nicméně pokud tě DH helmy nepřesvědčily a chceš vozit raději MX helmy, máš na to plné právo a je to jen a jen tvoje věc, hlavní je, že se cítíš bezpečně a užíváš si jízdu dolekopcom :)

  • anonymní uživatel Roman 25.1.2019 v 12:23

    Honza: V MX helmě jsem měl i tvrdší pád přímo na hlavu, ze kterého mám rozházené obratle( měl jsem leatt) a otřes mozku jsem neměl. Prostě nejlépe vyzkoušet pořádnou lehkou carbonovou MX helmu, doporučuji všem kdo jezdí rychle.

  • anonymní uživatel Pepa 1.2.2021 000 22:18

    v testu jste měli Lko, jaký máš obvod hlavy. Mám 58cm a nemůžu se rozhodnout jestli M (57-58) nebo L (59-60).

    • anonymní uživatel Shu Lin 2.2.2021 000 8:52

      Obvodem ti asi budou sedět obě, záleží jak buclatý máš tváře. Já dal menší vycpávky a i tak byla dost těsná než se trochu vymačkala, teď sedí perfektně. Takže jestli máš kulatou hlavu s buclatýma tvářema tak L, jestli trojúhelníkovou s propadlými lícemi tak M. Já mam hlavu spíš oválnou, obvod 56 - kupoval jsem S. Recenzi potvrzuji, s hlemou jsem velmi spokojený.

      • anonymní uživatel Honza 2.2.2021 000 9:50

        helma supr , jen pridam poznatek ze zimy . Prilba je tak odvetrana , ze v je ni kosa pod hranici 5-10 stupnu . Clovek musi mit nejakou tenkou cepici . To jsem s puvodni DH helmou neresil . Pouzivam ji pouze na DH . V lete samozrejme pecka ...

        • anonymní uživatel Shu Lin 2.2.2021 000 12:22

          Souhlasím, akorát hranici mám už pod 15°. V zimě vozím starou helmu která funguje i jako kulich, ale v létě jako sauna :D

Komentáře

Publikovat jako anonymní uživatel - přihlášení, registrace


Přepnout barvu pozadí