V ostravské MHD ukončí prodej papírových jízdenek, ročně ušetří miliony

  8:42
Klienti Dopravního podniku Ostrava poprvé koupili více elektronických než papírových jízdenek. Automaty na papírové jízdenky do roka zmizí.

Když vedení Dopravního podniku Ostrava (DPO) na jaře 2017 zrušilo prodej jízdenek u řidičů a potvrdilo tak záměr výhledově se papírových krátkodobých kuponů zbavit úplně, vyvolalo to u části cestujících obavy a kritiku. Dnes praxe jasně potvrzuje, že zájemců o papírové jízdenky valem ubývá.

„Ostravský dopravní podnik spustil v polovině roku 2016 jako první v zemi systém elektronických plateb ve vozech městské hromadné dopravy (MHD) bez tisku jízdenky. Zájem o nákup jízdného bezkontaktními platebními kartami od počátku strmě roste. V prosinci dokonce počet elektronických jízdenek i objem v korunách poprvé převýšil prodej krátkodobých papírových jízdenek,“ říká generální ředitel DPO Daniel Morys.

V posledním měsíci loňského roku lidé platební kartou uhradili přímo ve vozech MHD téměř 471 tisíc jízdenek za více než 8,16 milionu korun. Naproti tomu těch papírových koupili lidé jen 427 905 kusů za 7,22 milionu korun.

Fotogalerie

Další růst elektronických plateb jízdného očekává šéf DPO i letos. Vychází z toho, že zatímco ve druhé polovině roku 2016 evidoval podnik půl milionu „pípnutí“, předloni už počet přiložení bezkontaktních bankovních karet k terminálům v tramvajích, trolejbusech či autobusech vystoupal na téměř 2,18 milionu a loni na téměř 3,8.

Ve druhém pololetí roku 2016 tak lidé koupili elektronické jízdenky za 9,1 milionu korun, předloni za 39,5 milionu a loni za více než 68 milionů.

Zlomový byl podle Moryse právě konec loňského roku. V prosinci totiž padl rekord v bezhotovostních platbách jízdného. Na celkových tržbách se elektronické jízdenky včetně těch na čipových kartách ODIS podílely 48,95 procenty, z toho jen 8,18 procenta připadlo na ODISky. Necelých osm procent cestujících si v prosinci koupilo jízdenku formou SMS zprávy z mobilního telefonu a 43,35 procenta papírovou jízdenku.

Za papírové jízdenky nabídne podnik alternativy

Výsledky jen utvrzují vedení DPO v rozhodnutí přestat papírové jízdenky používat. S ukončením prodeje počítají už na konci roku.

„K 31. prosinci přestaneme prodávat papírové jízdenky v našich prodejnách i u externích partnerů. Z ulic města také zmizí prodejní automaty. Nicméně papírové jízdenky jsou cenina, proto dáme lidem možnost využít je až do konce března 2020. Po tu dobu zůstanou ve vozech DPO označovače papírových jízdenek. Pak odmontujeme i je,“ vysvětluje ředitel.

Místo papírových jízdenek nabídne podnik dvě nové alternativy. Uživatelé mobilních telefonů budou moci od jara využívat aplikaci, která jim umožní kupovat si jízdné bezhotovostně pomocí telefonu – bez nutnosti posílat speciální SMS.

Naopak lidé, kteří chtějí platit za jízdné penězi, si budou moci koupit takzvanou „kreditní jízdenku“, a to ve všech čtyřech prodejnách DPO nebo v nových automatech, které se v září objeví na hlavních zastávkách v Ostravě.

Kreditní jízdenka bude mít podobu čipové karty a z ekologických důvodů bude zřejmě vyrobená z tvrdého papíru. V nabídce bude za různé ceny. Nejlevnější za 100 korun bude obsahovat pět krátkodobých jízdenek v hodnotě 20 korun pro dospělé. Touto kartou půjde zaplatit jízdné i za více osob včetně dětí.

Cílem změn je využití moderních technologií a finanční úspory.

„Tisk, prodej a údržba celého systému papírových jízdenek stojí asi 20 milionů ročně. Náklady na kreditní jízdenky budou nižší. Odhadujeme, že DPO tak ušetří kolem 15 milionů ročně. Za tuto částku se dá pořídit například nový elektrobus,“ argumentuje Daniel Morys.

Platební karta v akci v Ostravě při zavádění systému v roce 2016