Vydrží víc plecháče, nebo litá kola? Hydraulický lis zná odpověď!

                   

Rozlámat kolo v obrovském výtluku na vozovce je nezapomenutelný zážitek. Často je to také spouštěč diskuse o výhodách ocelových ráfků oproti kolům z hliníkových slitin. Který materiál dokáže lépe odolat hrubé síle? Lidé z YouTube kanálu Hydraulic Press se rozhodli vystavit oba typy kol zatěžkávací zkoušce. Položili je na desku a nechali na ně působit nelítostnou hydraulickou sílu.

Je pevnější hliník, nebo ocel?

Než se dostaneme přímo k jádru tohoto videa, musíme zmínit několik důležitých faktů. Pokud jde o pevnost kola, hraje zde roli celá řada proměnných, zvláště pak u kol z lehkých slitin, protože jsou… z lehkých slitin. Nejběžnější materiály používané v kolech z lehkých slitin jsou hliník a hořčík , ale slitina je už ze své definice prostě směs materiálů. Dále mohou pevnost kola v tahu ovlivnit různé druhy postupů ve výrobním procesu. Jednoduše řečeno, ne všechna kola z lehkých slitin jsou vyrobena stejným způsobem.

i

Plecháčům bere pevnost rez

I ocelová kola mohou mít určité rozdíly v pevnosti, ale určitě ne tak velké, jaké jsou u litých kol. Plecháče se také mohou stát obětí rzi, což jejich odolnost ohrožuje nejvíce a ano, trochu to vidíme na ocelových kolech použitých v tomto videu. Jinými slovy, sledování věcí, které jsou drceny v masivním hydraulickém lisu, je zábava ale uvědomte si, že výsledky se mohou lišit.

i

Slitina se láme, ocel ohýbá

To znamená, že v souboji plecháče versus litá kola existují některé faktory, které platí bez ohledu na to, co se děje. Kola z lehkých slitin se obvykle při působení velké síly rozpadnou, zatímco ocel se ohne. Toto video je prezentováno dramatickým způsobem, ale skutečnou otázkou je, jaký typ kola odolává většímu tlaku, než se ohne nebo zlomí?

Mohlo by vás zajímat: Má smysl pneumatiky měnit, nebo používat celoroční?

Pro přesnější simulaci situace v reálném světě byly na kolech ponechány nahuštěné pneumatiky. Když kola stála, hliníkový ráfek vydržel zhruba 23 tun tlaku, zatímco ocelové kolo se začalo ohýbat už při 10 tunách. Je ovšem možné, že by si ocelové kolo udrželo po delší dobu nějakou funkčnost, protože se deformovalo, místo toho, aby se náhle rozlomilo.

i

Největší překvapení přichází s testem bočního zatížení, při kterém lis tlačí na střed kol. Při rozbití kola z lehkých slitin dochází ke katastrofálnímu výbuchu, zatímco ocelové kolo se jednoduše slisuje na placku.

Jde z tohoto klipu vyvodit nějaký konečný závěr? Rozhodnutí necháme na vás.

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články