Vyplatí se AMP?

Na Search Engine Land vyšel zajímavý článek o AMP (Accelerated mobile page). AMP je v podstatě stránka s osekaným HTML, CSS a JavaScript, kterou hostuje Google na své CDN. Díky tomu je hodně rychlá a Google jim dává nějaké ty plusové body ve vyhledávání.

Google se v posledním roce začal pořádně přeorientovávat na mobilní vyhledávání. Hromadně zařazuje weby do mobilního indexu, kde jsou stránky hodnoceny podle toho jak vypadají na mobilních telefonech. Přitom se tam nebojí dávat i weby, které očividně pro mobily optimalizované nejsou. Jeden takový kousek tam zařadil i mě. I to ukazuje jak důležitý mobilní index pro Google je.

Samozřejmě ne každý si může dovolit kompletně překopat web do super rychlé a hlavně uživatelsky přívětivé responzivní šablony. Google vám v tomto případě nabízí možnost využít AMP – Accelerated Mobile Pages. V podstatě se jedná o osekanou verzi HTML + JavaScript + CSS, kterou si od vás Google zkopíruje na své servery odkud je distribuuje do světa. Více technických detailů o AMP se dozvíte na stránkách ampproject.org.

Jaké to má vlastně výhody?

Zvýraznění ve vyhledávání

V mobilním vyhledávání Google jsou weby poskytující obsah v AMP mírně zvýrazněné. Google toto zvýraznění už několikrát změnil. Aktuálně vypadá následovně.

V podstatě díky nim se na mobilních telefonech budete trochu lišit od konkurence. Což se dá považovat za výhodu.

Všechno je rychlejší

Hlavním účelem projektu AMP je zvýšit rychlost a dostupnost stránek na mobilních telefonech po celém světě. Pokud si Google nacachuje obsah AMP stránek na své servery, tak odpadne nutnost používat CDN. Což platí třeba pro anglické weby, které by si chtěl někdo prohlížet třeba v Japonsku anebo Austrálii. Obecně prodleva jinak není zas tak markantní. Samozřejmě záleží jak máte web postavený, pokud na JavaScriptu, který neustále něco bude nahrávat, tak se může stát pro na internetu vzdálenější krajiny nepoužitelný.

Na druhou stranu s AMP dáte Google svůj obsah nejrychlejší cestou jakou to jde. Už si nemá na co stěžovat :)

A co nevýhody?

Je obtížnější získávat data o návštěvnících

AMP umožňuje vložit do stránky Google Analytics. Další sledování je však velice omezené. Navíc pokud jsou data poskytována z Google CDN, tak nemůžete těžit ze serverových dat. Přitom právě ta vám toho o chování návštěvníků mohou prozradit nejvíce. Přijdete také o možnost zjistit něco o návštěvnících, kteří si hlídají soukromí a používají třeba Ghostery anebo jiné doplňky blokující běžné formy sledování. Dokonce existuje malá skupinka lidí (některé články uvádí až 0,5 %), kteří na většině stránek mají vypnutý anebo omezený JavaScript.

Nějaké sledování interakce lidí ze stránkou pro zlepšení uživatelské přívětivosti nepřicházejí v úvahu.

Musíte obětovat některé části prezentace

Některé webové prezentace jsou natolik komplexní, že není plně možné převést je na AMP. Různé rozklikávací prvky, interaktivní grafy apod. AMP jde však rychle kupředu, a tak je možné že v budoucnu bude umět téměř vše. Samozřejmě bude nutné tyto prvky do AMP správně přepsat.

Dále mohou některé webové prezentace začít ztrácet svůj potenciál. Existují weby, které vás mají ohromit svou kreativitou. Ovšem AMP není o kreativitě ale efektivitě. Web tak sice budete mít od dost rychlejší, ale k čemu je když nebude tak “přesvědčiví” jako má konkurence?

Stojí to čas i peníze

Vytvořit AMP verzi webu znamená držet se velmi striktních pravidel. Ta se navíc neustále mění, resp. celý AMP projekt se vyvíjí aby mohl být více použitelný. Chce to odborníka, co vám to udělá. Jistě třeba pro WordPress existují různé pluginy, ale dokáží se vypořádat se vším co máte na stránce? Musíte všechno důkladně otestovat a zkontrolovat validitu. Navíc s každou změnou anebo novinkou co přidáte se něco může rozbít.

Vyplatí se AMP?

Podle mě záleží co nabízíte a komu.

  • Pokud váš web je nepoužitelný v mobilních telefonech, tak ano.
  • Pokud máte statický obsah pro celý svět, tak ano.
  • Pokud nepotřebujte mít totální kontrolu nad tím co se děje na vašem webu, tak ano.
  • Pokud si vystačíte s vlastními reklamami anebo Google AdSense tak ano.
  • Pokud máte možnost jednoduše implementovat AMP, tak ano.

Naopak bych se vyhnul AMP v případě, že máte odladěný web využívající responzivní design. K čemu AMP, když váš web funguje dobré na mobilech?

Ještě určitě stojí za zmínku, že AMP využívá 31 milionů domén. To už je celkem dost, aby se Google věnoval dalšímu vývoji AMP. Prozatím však AMP trpí na nedostatek pozornosti. Google jej zrovna masivně nepropaguje mimo SEO a vývojářskou komunitu. Budoucnost by mu však klidně mohla patřit.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 100 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

2 Replies to “Vyplatí se AMP?”

  1. Zbývá připomenout dvě podstatné věci:
    1) Předělat web do AMP je často dost náročné předělání webu do podoby, kterou vám diktuje Google.
    2) Přidáním webu do AMP nad ním částečně ztrácítě kontrolu a jste naprosto závislí (!) na Google. Pokud změní podmínky, nařízení, odstřihne vám funkčnost – všechny problémy jdou za vámi. U webu s AMP si nemůžete dovolit “prostě počkat měsíc dva”, musíte reagovat ihned. Jakkoliv na to nemáte peníze či znalosti, nemáte čas, nehodí se to – prostě jste závislí na cizí platformě.

    S ohledem na vývoj Google SERP i nevybíravý nátlak ze strany Googlu v mnoha ohledech považuju AMP za krajně hloupý nápad – stejně jako Google News, Facebook News, live streamy na sociálních sítích, budování byznysu čistě na sociální síti atd. – ze dne na den můžete úplně přijít o celý byznys a nenaděláte vůbec nic…

  2. Existuje jen málo horších nepodarků a méně domyšlených věcí jako je AMP. Skoro to vypadá, že Google ztratilo poslední kousek soudnosti. Vždyť celé AMP vypadá jako kdyby ho naprojektoval někdo, kdo se včera naučil programovat, a chybí mi jakékoli zkušenosti, jakékoli setkání s praxí.

    Je ostudné, že něco tak hrozného a nepodařeného jako je AMP vypustil právě Google. Holt z Google už dávno nepadá jen kvalita, ale také občas ptákoviny na entou.

    Souhlasím s předřečníkem, že AMP je hloupý nápad. A ještě hloupější je ztratit byť jedinou mikrosekundu implementací AMP na svém webu. Podívejte se sami, jediná výhoda AMP je, že to Google tlačí, a pak následuje asi miliarda nevýhod a jen samé nevýhody.

Comments are closed.