TZ: Nová dramaturgie pardubické GAMPY: Reflexe aktuálních dějů v soudobé společnosti

Nová dramaturgie pardubické GAMPY: Reflexe aktuálních dějů v soudobé společnosti / Pardubice / 23. 1. 2019

Počínaje rokem 2019 vstupuje pardubická městská galerie GAMPA do nové etapy. Jejím cílem je se v

následujících několika letech programově zaměřit na celoroční výstavní cykly, nahlížející na určitá témata z různých úhlů pohledu.

“Zastáváme názor, že umění není jen dekorace; věříme, že v kontextu dnešní společnosti dokáže umění pozitivně ovlivňovat, měnit a dávat věci do pohybu. Naším záměrem je do Pardubic přivážet odvážné umělecké projekty, osobnosti regionální scény prezentovat v nadregionálním i mezinárodním kontextu a prostřednictvím rozličných forem soudodobého uměleckého vyjádření napomáhat všeobecné kultivaci klimatu doby.”

GAMPA se programově zaměří na umělecké a kurátorské projekty, které reflektují aktuální děje v soudobé společnosti a představují umění jako možný nástroj změny a společenské reflexe. Ústředním tématem roku 2019 je resilience, pojem využívaný v kontextu psychologickém, sociologickém, urbánním, politickém či environmentálním, který vyjadřuje spojení adaptability a schopnosti pokračovat v rozvoji na kvalitativně vyšší úrovni. Jakou roli může v takovém procesu hrát umění? Jak a na jakých úrovních být resilientní? A co to konkrétně znamená? Plénům kurátorských projektů roku 2019 se pokusí na tyto a další otázky uměleckým jazykem reagovat a zároveň zprostředkovat dílčí kontexty a způsoby nahlížení na tento termín: od ekologického, k osobnostně-psychologickému, architektonicky-urbanistickému, společenskému až k narativně-spekulativnímu.

První dvě výstavy zmiňovaného cyklu vzešly z otevřené kurátorské výzvy, které z celkem 16 přihlášených projektů v květnu loňského roku vybrala odborná komise – umělecká rada galerie ve složení: nezávislý kurátor, publicista a kritik umění Radek Wohlmuth, kurátorka ústecké Galerie Hraničář Martina Johnová, kurátor ostravské městské galerie Plato Jakub Adamec, brněnská teoretička umění a architektury a kurátorka z platformy 4AM Fórum pro média a architekturu Šárka Svobodová a kurátoři spjatí s městem a regionem: Lucie Váchová a Pavel Šmíd. Tým externistů pak doplnil výkonný ředitel Centra pro otevřenou kulturu, jež GAMPU zastřešuje, Zdeněk Závodný a programová ředitelka GAMPY Šárka Zahálková. Projekty Plastic Heart kurátorky Terezy Záchové a Ředění soust autorského kolektivu Helán, Kerdová, Mikyska, Perglerová, Železný s kurátorskou podporou Lenky Dolanové pak doplní další tři výstavy realizované týmem GAMPY a dalšími přizvanými osobnostmi.

STRUČNĚ O VÝSTAVNÍM PLÁNU ROKU 2019

PLASTIC HEART / 15. 2. – 14. 4. / vernisáž: 14. 2.

Vystavující: Juliana Höschlová (CZ), Rudolf Samohejl (B/CZ), David Vojtuš (CZ), Natalia Trejbalová (IT), Mia

Goyette (GER)

Kurátorka: Tereza Záchová

Každý den hledám, co bych měla udělat pro lepší společnost. Jak zahájit malou revoluci? Každý den vidím diktát společnosti – nový telefon, nový batoh, nový kabát, nové boty, nové, nové ... Někdo nám zvenčí diktuje, že potřebujeme nové věci. Diktát. Kdo ho určuje? Je ona privace čistě lidským úskalím? Uvědomuji si maximální nadbytečnost. Proč máme tolik fyzických věcí? A ty neviditelné se stávají skutečnou hrozbou. Jaká může být role umění a práce umělců, pokud jde o řešení globálních problémů týkajících se budoucnosti? Jednotliví umělci odhalují vrstvy určitých možností, které souvisí s environmentálním dopadem. Ať již najdeme na výstavě kritický pohled či poetický postoj, je třeba vnímat danou problematiku jako celek a najít tak vlastní způsob svého aktivismu.

ŘEDĚNÍ SOUST / 25. 4. – červen / vernisáž: 24. 4.

Vystavující: David Helán, Lenka Kerdová, Ian Mikyska, Eliška Perglerová, Ladislav Železný

Kurátorka: Lenka Dolanová

Snaha nalézt propojení běžného života s uměním prostřednictvím tématu soustředění. Koncentrace na to, co je právě teď, o to více i na tu nejbanálnější činnost, kterou často děláme automaticky, je klíčová nejen pro plně uvědomělé prožívání našeho života, ale i pro citlivější vnímání podnětů ze světa umění. Umění jako dar času divákovi. Nikoli skupinová výstava, nýbrž společné dílo, které svou metodou vzniku připomíná spíše divadelní projekt.

IS THIS PLACE FREE? (pracovní název) / červenec – srpen

Vystavující: Larissa Fassler (CA/DE), Václav Jánoščík, Jan a Kristina Magasanik

Kurátoři: Ondřej Teplý, Šárka Zahálková

Každé město potřebuje svůj prostor. / A potřebuje prostor město? / Je třeba se k věcem stavět kompaktně. / Když existuje kompaktní město je kompaktní i prostor? / Jít dovnitř. / Jít dovnitř je vstupem do prázdna? / I prázdno má však v existenci města své místo. / Prázdno můžeme vnímat jak kladně tak záporně, i prázdno má své měřítko. Výstava jako experiment a dialog s městským prostorem. Z galerijního prostoru ven i zpátky dovnitř. Tady i tam. Prázdno. Viditelné neviditelno, hmatatelné prázdno.

KRYŠTOF STREJC & MC MÜLLSAFT (pracovní název) / září – říjen

Vystavující: Kryštof Strejc, Matti Schultz (GE)

Kurátorka: Šárka Zahálková

Znaky doby. Fashion. Styl. Barvy. Není cool být pop a není starších zpráv, než ty, co se objevily před minutou. Audio-vizualita dneška. Neustálý pohyb, změna. Komunita vs. globalita. Exkurs do jiného světa. Small talks o tom, co se (ne)nosí. Hip hop, rap. Sluchátka zahoď – reprák v kapse. Hudba jako výpověď a výstava, snad jako kontrast podzimu a jarní koncentraci o tom, jak (ne)být subkulturní.

SEATOX DETOX / listopad – prosinec / leden 2020

Vystavující: Time's Up (AT)

Kurátoři: Time's Up

Projekt etablované rakouské mezioborové skupiny Time's Up, která ve svých projektech často osciluje na pomezích umění, architektury a vědeckých přístupů. Nacházíme se v budoucnosti, po ekologickém kolapsu, kdy jediné zvíře, které dokázalo přežít, jsou medúzy. Vzniká nový ekosystém: řasy a medúzy vytvářejí toxickou vodní plochu bez ryb, měkkýšů a chaluh... Závěrečnou výstavou cyklu 2019 se vracíme zpět k ekologickému východisku; nesnažíme se moralizovat, nýbrž připomínáme, že jakkoli se jako společnost zachováme, stále je možné se rozhodnout pokračovat a pokusit se vytvořit to nejlepší ze všech možných světů, a to i uprostřed ekologické dystopie.

O GAMPĚ / GALERII MĚSTA PARDUBIC

Galerie města Pardubic (GAMPA) vznikla v roce 2012 z iniciativy kulturní veřejnosti města, aby obohatila veřejný prostor o výstavní instituci typu „kunsthalle“. Již od svého vzniku se galerie zaměřuje na prezentaci hostujících autorských projektů v širokém spektru uměleckých oborů od malby, sochy a grafiky až po představování procesu kresebných studií, vystavuje fotografické cykly, objekty, audioinstalace, architektonické návrhy, experimentální tvorbu a nová média. Nedílnou součástí aktivit galerie jsou edukativní programy, které soudobou tvorbu a aktuální umělecko-společenská témata pomáhají zprostředkovát široké veřejnosti. Do konce roku 2017 byla GAMPA součástí městské příspěvkové organizace Kulturní centrum Pardubice. S počátkem roku 2018 vznikla nová příspěvková organizace – Centrum pro otevřenou kulturu – zastřešující společně s GAMPOU také Divadlo 29, která ve smyslu koncepčním i velikostním lépe odpovídá vizím a zaměření GAMPY i Divadla 29. Centrum pro otevřenou kulturu se profiluje jako multižánrové kulturní a umělecké centrum zaměřené na uvádění a podporu současného nemainstreamového performativního a vizuálního umění.

Roli programové ředitelky GAMPY od února 2018 zastává Šárka Zahálková, která se v rámci svých aktivit dlouhodobě věnuje tématům souvisejícím s uměním jako nástrojem společenské změny, jakož i tématům umění a veřejného prostoru; spoluzaložila a vede rovněž spolek Offcity z. s., který je součástí nadregionálního i mezinárodního diskursu v kontextu práce s veřejným prostorem; v rámci Offcity kurátorsky a produkčně pečuje o program tvůrčích rezidencí; absolvovala studia galerijního managementu a výtvarných umění (animovaná tvorba) a několik zahraničních tvůrčích (2015 – Atelierhaus Salzamt, Linz, AT; 2016 – Nástupiště 1–12, Topoľčany, SK; 2016 – GuestRoom Maribor, SI, 2017 – Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov; 2017 – Žagare Fringe Festival, Žagare, LT; 2017 – Ausland, Berlin, DE) i kurátorsky-managerských stipendií (2015 – International Visitors' Leadership Program – Social Good through the Arts, USA; 2018 – University of Gothenburg – Summery Academy – Contemporary Arts & Politics, Gothenburg, SWE; 2018 – Fulbright-Masarykovo stipendium, NYC, USA); je členkou výboru Spolku Skutek.