Češi přicházejí na chuť funkčním čajům, lákají je inovace

pátek, 25. ledna 2019, 11:00 Marketing MediaGuru

Pořádná zima přeje teplým nápojům, u čajů získávají na oblibě čaje funkční.

Ilustrační foto, zdroj: Shuttestock

Ilustrační foto, zdroj: Shuttestock

Zimní měsíce jsou tradičním obdobím teplých nápojů, zejména čajů. Když je zima tuhá, čaji se daří. Naopak mírné zimy jeho spotřebě nepřejí. V loňském roce kupříkladu teplý leden, sezónně obvykle silný měsíc, způsobil pokles spotřeby oproti roku 2017 přibližně o čtvrtinu. Nízká poptávka přetrvávala i v dubnu a květnu a ani závěr roku situaci nezlepšil. Podle údajů společnosti Nielsen poklesla v meziročním srovnání (v období od září 2017 do září 2018) spotřeba o 380 tun, tj. o 11 %. V důsledku toho se snížily i roční tržby maloobchodníků o 91 milionů na úroveň 1,9 miliard korun. Nicméně i když spotřeba loni poklesla, na tržbách bylo vidět, že Češi začínají více preferovat prémiové a dražší značky čajů.

Letos vypadá zima zatím nadějně. „Příchod chladnějšího počasí v posledních několika týdnech spotřebu čaje znovu podpořil. Na základě nejnovějších zpráv očekáváme v nadcházejících měsících silnou zimu a doufejme, že přinese i více lidí, kteří budou pít čaj, aby se v těchto chladných dnech udrželi v teple,“ řekl Kevin Dewachter, brand manažer značky čaje Lipton, jež patří do portfolia společnosti Unilever.

Češi slyší na inovace

Čeští zákazníci dávají přednost porcovaným čajům, které tvoří až 98 % z objemu nákupů. Z hlediska druhů dominují v Česku ovocné čaje (38 %), oblíbené jsou též černé (29 %) a bylinné (17 %). Desetiprocentní podíl mají stabilně čaje zelené a páté místo obsadily s 5% podílem čaje funkční, které jako jediné meziročně mírně rostly. S rostoucím zájmem o zdravý životní styl vyhledávají lidé také čím dál více čaje, které jim pomohou cítit se dobře. Poptávka roste po čajích s obsahem superpotravin nebo superplodů, jako je například aronie, kurkuma či açai.

Jednou z cest, jak výrobci čajů své zákazníky lákají, jsou inovace. Na trh jsou tak neustále uváděny nové příchutě i vychytané receptury čajů. „Čeští spotřebitelé milují ovocné infuze a stále chtějí zkoušet nové příchutě čajů. Vedle toho roste i zájem o různé trendy, a proto si vždycky ponecháváme otevřenou mysl a necháváme se inspirovat i mimo Česko,“ popsal Kevin Dewachter s tím, že nejnovějším přírůstkem do portfolia značky Lipton na českém trhu je řada ovocných čajů s variantami Cherry Love a Go Go Ginger.

Každoročně se na sezónu připravuje i značka Teekanne. „Jsme přesvědčeni, že naše společnost má pro letošní sezónu přichystané inovace, které rozhodně stojí za pozornost,“ uvedla Kateřina Staníková a dodala, že limitovaná edice obsahuje Temptation, kombinující jablko s karamelem, Fruit Love s maracujou a pomerančem nebo organické čaje s příchutí zázvoru a manga či echinacey a limetky.

Kromě příchutí se však snaží čaje pootočit svůj produkt i k jiným příležitostem konzumace, a rozšířit tak pole své působnosti. Již před třemi lety uvedla značka Ahmad Tea na trh sáčkové ledové čaje Cold Brew, které se hodí k rychlé přípravě a konzumaci v teplém počasí. V současnosti přišel zase s tzv. večerním černým čajem, tedy čajem bez kofeinu, vhodným k popíjení před spánkem.

V komunikaci navozují čaje pocit pohody

komunikaci sázejí značky často na schopnost čaje „zahřát zevnitř“, čímž navozují pocit pohody a relaxace. Tento způsob si pro svou lokální kampaň zvolila například značka Pickwick, jež pracuje s myšlenkou, že „čím víc tepla v sobě máte, tím víc ho můžete někomu dát“, a dokresluje to barevnými infuzemi, šířícími se tělem.

Čaje také komunikují své spojení s přírodou. „Čaj je zcela přírodní produkt, který může mít mnoho skvělých benefitů pro naše zdraví, a to je klíčové poselství, které bychom chtěli sdělit našim současným a potenciálně budoucím spotřebitelům. Proto jsme přesvědčeni, že kvalita našich čajů z hlediska původu, vůně a chuti je velmi důležitou součástí nejen našich produktů, ale i naší komunikace,“ přibližuje Kevin Dewatcher. Značka Lipton tak v globálním reklamním spotu, který běží od loňského roku v televizi i na internetu, přivádí diváky do své „továrny na čaj“ na plantáži v keňském Kerichu.  

Do svých marketingových aktivit značky promítají i rituály, které doprovázejí popíjení čajů. „Každý typ čaje má zvláštní roli a rituál s ním spojený hodně napoví: černý čaj je zpravidla ranním čajem, zatímco ovocné nápoje jsou častěji připravovány odpoledne nebo večer. Znát tyto rituály pomáhá i v komunikaci,“ prozrazuje Kevin Dewatcher.

V neposlední řadě značky pracují s prostředkem dárkových balení, zejména před vánočními svátky, kdy jsou k dostání nejen čajové kazety, kolekce, ale třeba i čajové ozdoby či balení s hrnečkem. Ahmad Tea si k tomu vytvořila i vlastní e-shop.

Čaje na českém trhu

Na českém trhu zastupuje značky čajů několik společností. Podle údajů Euromonitoru byla v roce 2017 nejsilnější firma Jacobs Douwe Egberts se značkou Pickwick, dále Tata Global Beverages se značkou Jemča. Mezi další hráče patří Unilever se značkou Lipton a také nedávno získanou zatím malou značkou organických čajů Pukka, Mokate s čaji Loyd či Al-Namura s Ahmad Tea. Na bylinné čaje se soustředí Leros z portfolia Kofoly a vlastní bio čaje také vyrábí česko-rakouská firma Sonnentor.

-stk-