Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České vlaky dál jezdí po polské trati třicítkou, možná ale přibude zastávka

  19:11
Budoucnost železniční trati z Jeseníku do Krnova přes polské Glucholazy měla být mnohem zářivější než jen ta, že po zaostalém úseku přes Polsko budou vlaky jezdit stále jen třicetikilometrovou rychlostí. Jenže ani po pěti letech od setkání politiků a expertů z obou států se toho mnoho nezměnilo.

Železniční stanice v polských Glucholazech, přes které vede trať z Mikulovic do Krnova. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Na trati, kterou brázdí pár souprav denně a s výjimkou pátku a neděle jsou využívané jen minimálně, by měla přibýt staronová zastávka, o kterou usilují Glucholazy. Cílem je zatraktivnit železnici do Polska pro Jesenicko a turisty.

„Opravujeme budovu, kde byla zastávka do roku 2004 a poté byla zrušena. Pak už bude záležet jen na státu a státní firmě starající se o polské tratě, kdy zastávku povolí,“ řekl mluvčí Glucholaz Pavel Szymkowicz. Podle něj bude jen 300 metrů od historického centra.

„Věříme, že to pomůže rozvoji turistiky a z Česka k nám vlakem začnou jezdit lidé,“ dodal.

Pro Jesenicko je to aspoň jedna dobrá zpráva, místní jsou ale skeptičtí.

„Jsem zvědavý, kdy zastávka bude, v Polsku všechno trvá hodně dlouho. Myslím, že už dávno mohla být otevřená. V každém případě by se vlaky staly zajímavější pro lidi z Jesenicka a pro české turisty,“ míní šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.

Nyní vlak zastavuje mimo město, odkud je to do centra několik kilometrů a nejede tam městská doprava. Pro cesty za nákupy či turistikou je tak pro lidi nezajímavý.

Bez propojení zůstane trať pro Poláky nezajímavá, míní starosta

Poslední zastávkou na českém území před vjezdem do Polska jsou Mikulovice. I tam jsou lidé zklamaní, že trať zůstává stejně neatraktivní jako před lety.

„Je to tak, že Poláci na ní nemají žádný zájem, protože není propojená do polského vnitrozemí. Pokud se nepodaří dostat na ni polské dálkové spoje, tak nepočítám, že se něco podstatného změní k lepšímu,“ míní starosta Mikulovic Roman Šťastný. Sám před časem jednal se starostou Glucholaz a bavili se i o chystané zastávce.

„Oni o tu zastávku v centru moc stojí stejně jako my, ale starosta si posteskl, že samosprávy nejsou pro stát rovnocenný partner,“ řekl Šťastný.

Oprava celé trati na vyšší rychlost tak zůstává jen zbožným přáním. „Zastávka je jen část potřebných změn. Pokud se neopraví trať a vlaky tam nebudou jezdit rychleji, tak to pomůže jen částečně,“ přemítá Žmolík.

Velké jednání, kde se obě strany bavily jak o zřízení zastávky v centru Glucholaz, tak o opravách zanedbané tratě, se konalo před pěti lety přímo ve vlaku. Česká strana zvažovala možnost financovat obnovu kolejí, které jsou pro Poláky nechtěné, protože je pro své spoje nevyužívají.

Tehdejší olomoucký hejtman Jiří Rozbořil s ministerstvem dopravy ujišťovali, že resort bude dál jednat s Poláky o dlouhodobém pronájmu trati přes Glucholazy, aby ji Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) mohla opravit a umožnit vlakům vyšší rychlost a také ji poté udržovat v provozuschopném stavu.

SŽDC tehdy sdělila, že je připravena postarat se o šestnáctikilometrový úsek, pokud dojde s polskou stranou k dohodě.

Plán byl pronájem a následná oprava za české peníze

Roky však uplynuly a nic se nestalo. „Z polské strany další mezinárodní jednání o obnově této trati nepokračují,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš s tím, že bez změny v zákoně a dohody na mezinárodní úrovni nemůže SŽDC investovat do tratí, které nemá ve správě.

Dnes brázdí polské území mezi Jeseníkem a Krnovem regionální vlaky, které zajišťují České dráhy. Z jejich strany zájem o opravu i zastávku v centru Glucholaz neutuchá.

„Pravidelně v této souvislosti oslovujeme polskou státní železnici PKP. Z naší strany zájem trvá, ale rozhodnout musí polská strana,“ sdělila mluvčí ČD Vanda Rajnochová.

Dráhy zde vypravují čtyři páry spěšných vlaků denně. „Předpokládáme, že v horizontu dalších pěti let budou na objednávku Olomouckého a Moravskoslezského kraje spoje nadále jezdit,“ řekla.

Čas na opravu předtím, než trať „shnije“, se krátí

Rovněž ministerstvo dopravy se podle mluvčí Lenky Rezkové snaží s Poláky o osudu trati jednat.

„Železniční spojení přes Glucholazy je pro nás důležité z pohledu rozvoje přeshraničních vazeb a posílení mobility. Během posledního jednání s polskou stranou loni jsme se tématu peážní dopravy opět věnovali, nad výslednou podobou a provedení rekonstrukce tohoto přeshraničního úseku ale zatím ještě nepanuje shoda,“ sdělila Rezková.

Mnohamilionovou ztrátu z provozu vlaků kryje Olomoucký a Moravskoslezský kraj.

„Když už platíme velké peníze, chceme, aby trať byla atraktivnější pro lidi. A jestli se ji nepodaří opravit, tak tam ani nevyužijeme nové vozy, které hodláme koupit pro regionální dopravu na Jesenicku. Snažíme se opravu protlačit, ale hlavní slovo mají vlády a ministerstva dopravy,“ řekl náměstek olomouckého hejtmana Jan Zahradníček.

Oprava je podle něj nutná i proto, že se stav trati stále zhoršuje a hrozí, že jednou nebude provozuschopná a bude nutné vlaky přes Polsko zrušit. Potká letité koleje pod Zlatými Horami dřív oprava, či zánik provozu?

  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Lidé nám lesy drancují, přemýšlejme o houbařských lístcích, vyzývá podnikatel

20. dubna 2024

Premium Na Slovensku je největším soukromým vlastníkem lesů, v Česku se Richard Benýšek soustředí hlavně na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Vědci vyvinuli lepší jehly pro novou léčbu, která pomáhá i při poškození míchy

26. dubna 2024  12:14

Vědci z olomoucké Univerzity Palackého vyvinuli novou generaci jehel, které jsou určené pro nyní...

Developer chce u Přerova stavět haly za tři miliardy, pracovat tu má 2 500 lidí

26. dubna 2024  10:22

Obří zóna pro byznys má přibýt v blízké budoucnosti na okraji Přerova. Půjde o více než 110 tisíc...

Vědci nasadili do války s komáry drony a senzory, kalamity budou hlásit předem

26. dubna 2024  5:40

Vědci a obce v Litovelském Pomoraví využívají nejmodernější techniku, která má zamezit komářím...

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...