Čtvrtek 28. března 2024
Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána
Oblačno, déšť 14°C

D11 v ohrožení, Ťok je překvapený odstoupením stavařů od smlouvy: „Chtějí se vyvléct?“

Aktualizováno -
29. ledna 2019
19:44
Autor: ČTK - 
29. ledna 2019
10:01

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se ve středu sejde se zástupci stavebních firem, které podmínečně odstoupily od smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) na výstavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Ťok je s nimi ochoten jednat o případném proplacení vícenákladů, které firmám vznikly kvůli pozdějšímu předání staveniště. V případě, že se s firmami na pokračování stavby nedohodne, nevylučuje ministr vyhlášení nové soutěže. Ťok to dnes řekl ve vysílání Českého rozhlasu Radiožurnálu.

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala loni v říjnu. Sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky mělo úsek postavit za 2,59 miliardy korun bez DPH. Hotov měl být v roce 2022. Podmínečné odstoupení od smlouvy s ŘSD firmy ohlásily dnes. Stěžují si, že jim ŘSD řádně nepředalo staveniště.

Překvapený Ťok se s firmami sejde ve středu

Oznámení o podmínečném odstoupení od smlouvy Ťoka překvapilo. „Trošku si dávám otázku - a doufám, že nemám pravdu - jestli to není spíše snaha se z té zakázky 'vyvléct' a přinutit stát, ať to vysoutěží znovu,“ řekl ministr Radiožurnálu.

Stavební firmy odmítají, že by důvodem pro odstoupení od smlouvy bylo to, že budou chtít za stavbu víc peněz. „Sdružení firem má zájem stavbu realizovat, uvedené překážky však představují pro společnosti závažná právní a ekonomická rizika, která na sebe nejsou ochotny namísto státu převzít,“ uvedla dnes mluvčí firmy Iveta Stočková.

Ťok dává přednost dohodě s firmami o pokračování výstavby úseku dálnice D11. „Pokud to řešení nenajdeme, může to skončit tím, že se to přesoutěží, nebo to zkusíme dát druhému v pořadí. A někdo to tam určitě bude chtít postavit,“ řekl ministr Radiožurnálu. Stát by podle Ťoka mohl stavebním firmám uhradit vícenáklady vzniklé v důsledku zpožděného předání staveniště. „Na druhé straně my jsme tady od toho, abychom chránili peníze daňových poplatníků. Já prostě nemohu dát stavební firmě to, co si myslí, že by měla dostat,“ zdůraznil.

Spor s ŘSD

Společnosti Eurovia, Metrostav a Swietelsky si stěžují, že jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. ŘSD se brání tím, že firmy odmítly staveniště formálně převzít a snaží se ho dostat pod tlak. Hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán (ČSSD) považuje odstoupení firem od smlouvy za špatnou zprávu.

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru oficiálně začala 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO).  Stavba ale ještě nezapočala fakticky, firmy staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.

Stavební firmy tvrdí, že ŘSD dlouhodobou nečinností zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby. „Pokud ŘSD situaci nevyřeší, bude nutné vypsat nový tendr na dodavatele,“ uvedly firmy. „Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka.

Úpravu pozemků by si ŘSD podle něj mělo objednat. „Zhotovitel dostal veškeré potřebné pokyny, které reagovaly na změny na staveništi, do dnešního dne je však neprovedl,“ reagoval generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Firmy se podle něj snaží dostat ředitelství pod tlak.

ŘSD údajně firmám dosud nesdělilo termín zahájení prací a podle sdružení kvůli tomu vypršela cenová nabídka na stavbu. „Nyní má sdružení dle smlouvy nárok na její opětovné sjednání, a to tak, aby zohlednila cenový nárůst vstupních surovin a služeb za dobu, která mezitím uplynula,“ uvedl obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf.

Firmy tvrdí, že za více než rok a čtvrt od podání jejich nabídky vzrostly ceny vstupů ve stavebnictví v průměru o 14,5 procenta, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací na úrovni přibližně šesti procent. „ŘSD jsme v souladu se smlouvou několikrát vyzvali k projednání úpravy ceny, bohužel zcela bez výsledku,“ uvedl Volf.

ŘSD se brání tím, že Eurovia svou nabídku kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním základního kamene 2. října 2018 se za vysoutěženou cenu postavila. „Nejen rostoucí ceny asfaltu ovlivňují úplně všechny stavební firmy. Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ uvedl Kroupa. Podle něj je úkolem ŘSD postavit dálnici podle stanoveného harmonogramu a ve vysoutěžených cenách. „Vyjednáváme o způsobech řešení, aby mohla stavba pokračovat,“ dodal.

Firmy tak dál tvrdí, že dálnici chtějí stavět. „Nechceme se ale vydat cestou dlouhých právních sporů,“ uvedl Borovka.

Doručením oznámení o odstoupení začala dvoutýdenní lhůta, během níž lze podle smluvních podmínek vzít výpověď zpět. Pokud se situaci podaří ve lhůtě odblokovat, jsou firmy připraveny začít stavět. „V opačném případě nabude výpověď definitivně účinnosti a ŘSD bude muset pro stavbu hledat dodavatele v novém zadávacím řízení. Dokončení stavby by se tak mohlo o několik let odsunout,“ uvedla mluvčí Eurovie CS Iveta Štočková.

Hejtman varuje: Špatná zpráva a zásadní zádrhel

„Pokud by skutečně došlo ke zdržení stavby o několik let, je to zásadní zádrhel a jedna z nejhorších zpráv, které jsme mohli slyšet,“ řekl ČTK hejtman kraje Štěpán. Hradec Králové a další obce na trase silnice číslo 33 by podle něj musely dál snášet velké zatížení tranzitní dopravou do Polska. Od ministra dopravy Dana Ťoka a od ŘSD bude chtít vysvětlení.

Z trasy dálnice D11 nyní běží výstavba sedmikilometrového úseku ze Smiřic do Jaroměře, který má být hotov do konce roku 2021. Úsek staví sdružení společností Porr a Porr Bau za 1,5 miliardy korun bez DPH. Zbývající úseky D11 z Jaroměře do Trutnova a z Trutnova ke státní hranici měří 40,8 kilometru. ŘSD u obou usiluje o vydání územního rozhodnutí, aby mohlo začít vykupovat pozemky. Ťok loni v říjnu uvedl, že až k hranicím by dálnice mohla být hotová v letech 2024 až 2025.

D11 z Prahy na polské hranice se začala stavět v roce 1978 a z plánovaných 154 kilometrů je hotovo zhruba 91 kilometrů. Od srpna 2017 dálnice končí na okraji Hradce Králové sjezdem do části Kukleny. V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

PPP150W ( 30. ledna 2019 07:48 )

Mně stačí zážitek z jízdy po D1, kterou stavěli za bolševika....td td td bum td td , vy havlokapitalisto. Jste jako kolovrátek, primitivní a hloupý. Neumíte nic, než všechno svádět na Havla, který za nic z tohodle nemůže. Odstěhujte se do Kimistánu. Tam je podle vás vše OK, hňupe.

diskutujici ( 30. ledna 2019 06:43 )

Novy vyber? A co pak - zase se vybere firma, která nabidne nejnizsi cenu a pak bude brblat, ze to za ni nejde udelat?

ostuda ( 29. ledna 2019 23:53 )

neměli bysme se těm němcům přece jenom vzdát a nechat je ty dálnice tady dodělat?

bjuno ( 29. ledna 2019 21:49 )

A co má co dávno mrtvý Havel společného s ŘSD - debile?

bjuno ( 29. ledna 2019 21:46 )

Ťok je Ťok a je fakt že už tam dávno nemá co dělat, ale máslo na hlavě má i za to, že přiklepl zakázku konsorciu kde je Eurovia, pokud vím tak jsou na tuto firmu vedeny spory o kvalitu a on jim dá zakázku? Nejsou jiné firmy s kterýma stát nemá tolik problémů a to co je psané na začátku to jen potvrzuje Ťok je po Hřebíčkovi největší packal co kdy na MD byl

Zobrazit celou diskusi