Importér značek Audi, Seat, Volkswagen a Volkswagen Užitkové vozy dnes bilancoval loňský rok. Pokles nastal téměř na všech frontách, nebyl však způsoben menším zájmem zákazníků.
Zatímco loni touto dobou jsem vydávali zprávu o rekordních výsledcích společnosti Porsche Česká republika, importéra vozů Audi, Seat, Volkswagen a Volkswagen Užitkové vozy, nyní hlásíme pokles. Předloni importér dodal na český trh celkem 54.144 vozidel, což v porovnání s rokem 2016 znamenalo 2,3% nárůst, letos to ale bylo pouze 44.874 vozů. Důvod? Zejména zavedení nové metodiky WLTP.
V souvislosti se zavedením přísnějších emisních norem a metodiky WLPT podle Franze Pommera, jednatele společnosti Porsche Česká republika, docházelo k výpadkům výroby, navíc nově homologované motory nabíhaly do prodeje postupně. Meziroční pokles se dal očekávat, dotknul se celé řady značek působících na českém trhu a ruku v ruce s tím jde i celkový pokles trhu v porovnání s rokem 2017 o 3,7 %.
„Navzdory nepříznivým okolnostem značky Volkswagen osobní vozy a Volkswagen Užitkové vozy obhájily pozici importéra č. 1 ve svých segmentech,“ prozradil na dnešní tiskové konferenci Franz Pommer. Loňský obrat společnosti Porsche Česká republika dosáhnul 26,05 miliardy korun, což je o 11,5 % méně než v roce 2017.
Volkswagen zaznamenal v loňském roce 24.358 registrací, což je o 2584 méně než v roce 2017. Tržní podíl klesnul o 0,6 %. Nejvíce registrací zaznamenal Golf (5529 kusů), následovaný Tiguanem (4050 kusů) a Passatem (3083 kusů). Úspěch slaví nový Touareg, který byl na trh uveden v polovině roku. Celkem bylo registrováno 485 nových Touaregů, což značí druhé místo v segmentu velkých SUV na našem trhu.
Audi si v roce 2018 připsalo 2825 registrací a řadí se ke značkám s největším poklesem (-37 %). Zde byl rovněž důvodem nástup WLTP a také uvádění nových modelů. Těch loni přišlo hned sedm (A8, A7 Sportback, A6, A6 Avant, Q8 A1 Sportback a Q3). Nejprodávanějším vozem bylo s 673 kusy Audi Q7. Letos chce značka zvýšit tržní podíl z loňských 1,08 na zhruba 1,5 %.
Seat se v roce 2018 stal nejrychleji rostoucí značkou koncernu, tahouny výsledků na českém trhu byly modely Leon (3032 kusů), Ibiza (1082 kusů) a Arona (924 kusů). V porovnání s rokem 2017 nicméně značka zaznamenala 19,5% pokles registrací. Už zanedlouho se chystá oficiální uvedení SUV Tarraco na český trh a v posledním kvartálu roku dorazí i nová generace Leonu.
Dařilo se značce Volkswagen Užitkové vozy. Už za předloňský rok zaznamenala díky 6072 registracím nárůst o 15,1 % v kategoriích M1 a N1, loni to bylo dokonce 6242 registrací, tedy o 2,8 % více. „Kromě bestsellerů, jimiž jsou T6 a Caddy, k celkovému úspěchu značky stále významněji přispívá také nový Crafter,“ řekl Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy.
Největší počet registrací si připsala řada T6, zahrnující vozy Transporter, Multivan, Caravelle a California (2594 kusů), následovaná řadou Caddy (2324 kusů) a modelem Crafter (1055 kusů), který se od loňska nabízí také s elektrickým pohonem. Ve třetím kvartálu se na trhu objeví Grand California se základem v Crafteru, závěrem roku pak dorazí další model, který však zatím české zastoupení značky nespecifikovalo.