Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 ComfortJety svezou první
cestující již v červnu

 Do pěti let by mohly vyjet
tramvaje do Komořan

 O Rail Business Days
je letos nebývalý zájem

 Nové jízdní řády v Ústí:
Mizí takt a mění rozjezdy

NÁZOR: Kde jsou srdcaři dopravních podniků?

BOLATICE - Dopravním podnikům chybí srdcaři. Lidi, kteří dopravou žijí, nahradili lidé s mnoha tituly a ekonomickými znalostmi, kteří ale o dopravě nemají sebemenší potuchy. Ti se pak na vedoucích funkcích často mění.

/NAŠE NÁZORY/ Proč to tak je? Škoda, že města jako vlastníci dopravních podniků nehledají spíše lidi s praxí v dopravě...


Právě i díky srdcařům se renovují třeba hitorická vozidla (7. října 2017, DPMČB).

To, že dopravní podnik řídí ekonom, je jistě ve své podstatě výhodné. Především pro majoritního vlastníka, zpravidla město, který tím ušetří značnou část peněz. Občas na tom utrží nějakou tu korunu také cestující, i když v tomto směru by se nad výhodností ekonoma na poli ředitele dopravního podniku dalo sáhodlouze polemizovat. Druhým problémem českých dopravních podniků je to, že dnes je to spíše o politice, než o odborné způsobilosti. Mezi základními požadavky zpravidla bývá pouhá praxe ve vedení jakékoli společnosti. Kam se ale poděla praxe ve vedení dopravní společnosti?

Domnívám se, že dopravní podnik by měl v zájmu zajištění kvalitního a odborného chodu vést srdcař. Někdo, komu není doprava cizí a někdo, kdo dopravou alespoň trochu žije. Člověk, který nevidí v cestujících pouhá čísla, ale zákazníky využívající placenou službu. Člověk, který nechce na dopravě vydělat, ale počítá s tím, že doprava vždy byla, je a bude ztrátová služba pro veřejnost podobně, jako třeba zdravotnictví nebo školství. 


Bývalý ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš (30. října 2015, Jakub Lachout).

Funkce výkonného ředitele dopravního podniku se navíc stala politickým postem v řadě měst, například v Ústí nad Labem, Opavě nebo v Ostravě. Většina dopravních podniků je tak v rukou ekonoma, který o dopravě nemá žádné nebo minimální povědomí. Například taková Praha. Zdejší dopravní podnik, největší v republice, vede vcelku nově Petr Witovski. Bankéř a manažer, dlouhá léta pracoval ve vedoucích pozicích ve spořitelně a bance. Zkušenosti s dopravou? Nulové.

Proč ve funkci nemohl setrvat třeba Jaroslav Ďuriš, který před návratem do Prahy rok a půl vedl Dopravní podnik města České Budějovice a před tím šéfoval pražskému metru? Protože se nenakláněl na žádnou politickou stranu? Nebo že odhalil řadu podvodných a nevýhodných smluv a začal je řešit, přičemž to se znelíbilo vedení hlavního města? Důvod Ďurišova odvoláí, ten skutečný, neznáme. Věřím také, že kdyby na zákeřnou nemoc nezemřel v roce 2005 ředitel Milan Houfek, možná by dokázal dopravní podnik vést déle, než svých krásných deset let. Za svého působení se Houfek, vystudovaný dopravní inženýr, musel vypořádat s povodněmi i stávkou. A zvládl to.


Stávající ředitel Slavoj Dolejš při akci DP České Budějovice (8. března 2016, Michal Vlásek).

Zdravý rozum ale ještě řada radnic naštěstí neztratila. Srdcaře si po odchodu Jaroslava Ďuriše dosud nechali třeba v Dopravním podniku města České Budějovice, kterému od roku 2013 šéfuje Slavoj Dolejš. I ten na tuto pozici nenastoupil zčista jasna, dva roky předtím v dopravním podniku již působil v úseku autobusové dopravy. V Brně zdejšímu dopravnímu podniku šéfuje srdcař Miloš Havránek, který vystudoval Fakultu provozu a ekonomiky dopravy a spojů Vysoké školy dopravní a strojní v Žilině. Po ní následovala řada zaměstnání, Miloš Havránek například pracoval deset let u Brněnských komunikací a brněnskému dopravnímu podniku šéfuje od roku 2011, bez kauz a problémů. 

V klidu a bez problémů šéfuje Dopravnímu podniku města Pardubic také Tomáš Pelikán. Vystudoval dopravní fakultu Jana Pernera a dopravnímu podniku šéfuje od roku 2005. A dlouholetého ředitele srdcaře mají také Plzeňské městské dopravní podniky, kterým od roku 2004 šéfuje Michal Kraus. I ten se před nástupem do funkce pohyboval v dopravním odvětví, i když jen okrajově, působil totiž jako personální ředitel plzeňské Škodovky.


Bývalý ředitel opavského DP Radek Filipcyk (9. prosince 2014, Filip Vlček).

Patrně mezi nejdéle působíci ředitele patří ale Josef Vilím. Do Dopravního podniku města Jihlavy nastoupil v roce 1981, do ředitelské funkce pak v roce 1994. Odchovanec žilinské vysoké školy dopravní se hned po škole v dopravě pohyboval, například u Českých drah. Ve svých 70 letech se ale rozhodl odejít do důchodu, město proto hledá jeho nástupce. A nejen Jihlava, ale také Opava hledá nového ředitele městského dopravního podniku. Dosavadní ředitel Jaromír Walaski pro pracovní vyčerpání a vyhoření rezignoval, přitom do funkce nastoupil před třemi lety, kdy vystřídal Radka Filipczyka. Ten vystudoval žilinskou dopravní školu.

Doporučoval bych tedy těm, kteří mají tu možnost rozhodovat o výběru nových ředitelů, aby vybírali s rozvahou a především na základě dopravních zkušeností, a ne podle počtu titulů a zkušeností z ekonomické sféry. Jen tak se do dopravy vrátí zase ta lidskost, slušnost a ti správní srdcaři, kteří dokáží vymýšlet i nové projekty. Nové projekty, které sice budou stát nějakou tu korunu, ale které přitáhnou do tramvají či autobusů nové cestující - platící zákazníky...

Filip Vlček, šéfredaktor informačního portálu Vlčoun.cz


Radek Chobot, bývalý ředitel ústeckého dopravního podniku (15. října 2013, Filip Vlček).

Náhodný obrázek

21032788_1388029677911869_1805879058477929579_n.jpg

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

  20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!