Jakub Unger: Televize Seznam letos zvýší výkon

pondělí, 4. února 2019, 13:25 TV Martina Vojtěchovská

V druhém roce své existence se Televize Seznam vedle posilování obsahu zaměří na interaktivitu a dostupnost napříč zařízeními, říká její ředitel Jakub Unger.

Jakub Unger, foto: Seznam.cz

Jakub Unger, foto: Seznam.cz

Televize Seznam má za sebou první rok vysílání, připomněla si ho 12. ledna 2019. Dostala se za tu dobu tam, kde jste si před rokem plánovali, že by mohla být?

Před startem Televize Seznam jsme říkali, že budeme chtít naši verzi televize soustavně rozvíjet. Držet si schopnost dělat potřebné změny rychle, jak jsme zvyklí z digitálního prostředí. Z tohoto pohledu to byl rok nad očekávání dobrý. Dokázali jsme v několika krocích významně posílit programové schéma a televize se tím viditelně posunula vpřed. S tím jsem osobně spokojený, na druhou stranu, my budeme chtít vždycky víc.

Zmiňovaná proměna schématu byla poměrně významná. V průběhu roku jste přidávali další obsahové žánry a měnili vysílací časy. Není to naopak pro diváka matoucí, že si není schopen vytvořit divácký návyk?

Pro nás je prioritní, aby televizní obsah fungoval propojeně s dalšími aktivitami Seznamu. Lineární vysílání vidíme „jen“ jako jednu z možností, jak lidem promítat to, co sami vyrábíme nebo nakupujeme. Proto k našemu lineárnímu schématu bude vždy patřit určitá dynamika, protože je internetu vlastní. První rok byl rokem budování, ke kterému zkoušení prostě patří. Na startu druhého roku pracujeme na zpřesnění lineárního programového schématu, efektivitu časových slotů i žánrů. Tak, abychom obsahový, marketingový a obchodní potenciál televize dokázali viditelně rozvinout.

Loni jste definovali Televizi Seznam jako televizi zpravodajsko-zábavní. Platí to nadále, a tedy i do budoucna?

Ano, projekt od počátku vychází z obsahové síly celého Seznamu. Například seriály, kterým se velmi dobře daří, patří do produkce Seznam.cz už mnoho let, a díky zařazení do televize jsme je ještě víc zviditelnili. Vždy jsme proto zdůrazňovali, že i když na projektu hodně pracuje tým Seznam Zprávy, nejsme zpravodajská televize. Nebyla to naše ambice. Programové cílení je proto širší a překračuje Seznam Zprávy nebo zpravodajskou značku jako takovou.

Kde po té roční zkušenosti vidíte místo Televize Seznam ve vztahu k dalším televizním stanicím. Má být alternativou velkých celoplošných stanic a s jakými hodnotami si mají diváci Televizi Seznam spojovat?

Jsou to stejné atributy, které pro mě osobně vyzařuje celý Seznam – unikátní, český, kvalitní, moderní, důvěryhodný, nezávislý…. Diváci by k nám měli chtít přijít za něčím, co jinde nenajdou. Nerad používám výraz alternativní, má pro mě nádech užšího zaměření. Pokud to ale myslíte jako alternativu k tomu, co produkují komerční masové stanice, tak si myslím, že to Seznam nabízí už dnes. Je to „televizní tvorba“, ale přitom jinak dělaná, než ji produkují komerční masové stanice.

Pokud se ještě zastavíme u programových změn loňského roku, k těm významným patřilo zařazení filmového obsahu do pátečního vysílání. Osvědčilo se?

S dramatickou tvorbou pokračujeme, jak s vlastní produkcí, tak akviziční. Pokud se ptáte konkrétně na filmy, záměrně jsme si z filmového trhu vybírali „těžší tituly“ – chtěli jsme zacílit na městské diváky, mladší, vzdělanější, aktivní. Dál samozřejmě ladíme tonalitu titulů, protože už vidíme, že některé jdou na cílovou skupinu přesně, některé méně. Stojí za to s tím dál pracovat.

Takovou další obsahovou změnou bylo rozšíření vysílání o fotbalové přenosy. Proč jste se do nich pustili?

Jsou přesně tím, o čem jsme mluvili. Chceme, aby si diváci spojovali televizi s něčím unikátním. Sotva jsme fotbalové přenosy spustili, začali o tom lidi samovolně mluvit, protože nabídka špičkového fotbalu v celoplošném vysílání zdarma není v Česku zdaleka standardní. Z rozhovorů s kolegy z vedení jiných televizí soudím, že jsme tím překvapili i trh, a takoví chceme být.

Uvažujete o tom, že byste tyto žánry – filmový obsah a sportovní obsah – rozšířili do většího počtu vysílacích dnů?

Vidíme, že reakce diváků na tento obsah je dobrá. A může být ještě mnohem vyšší, proto s nimi v programovém plánu počítáme. Jejich potenciál se ještě rozvine. V obou případech jde o licenční obsah, kde ke spolupráci potřebujete i druhé strany, ale spolupráce je zatím bezvadná.

Víme, že můžeme mít násobně větší výkon sledovanosti, leccos ukazují zkušenosti od jiných partnerů, jakými jsou operátoři, IPTV či distributoři.

Jakub Unger

Rovněž zpravodajství a publicistika je podstatnou částí obsahu Televize Seznam, protože se může opřít o zázemí zpravodajského serveru Seznam Zprávy. Nabízí se proto otázka, jestli nezamýšlíte přijít s větším zpravodajským formátem, například hodinovým?

Velké zprávy jdou trochu proti naší „zrychlené“ mentalitě, přeci jen hodinové formáty nám ve věku internetového zpravodajství nepřijdou ideální. Připravujeme ale inovaci zpráv, která se projeví už v prvním čtvrtletí. Zahrnuje v sobě nový vizuál studia a novou skladbu zpráv. Nebude to ale určitě hodinová stopáž. Do programu se také zařadí nové zpravodajské speciály a rychlé živé přenosy během, kdykoli si to aktuální dění vyžádá.

Jak by programové schéma mělo vypadat letos? Co chystáte nového?

Letos se v lineáru logicky zaměříme na to, aby se v jednotlivých dnech a časových úsecích zlepšoval výkon, aby program přesněji cílil na diváky, o které nám jde. Takže čekejte, že budeme i dál proměňovat některé formáty. Přijdou samozřejmě i novinky. Pro začátek roku mohu jmenovat třeba nový herní formát s Alžbětou Trojanovou a Mikulášem Tučkem, kteří přecházejí z Primy. Půjde o pořad pro mladé lidi. Na přelomu roku jsme spustili byznysové studio na pražské burze, kde se nově objeví i velkoformátová projekční technologie. A zrovna teď, kdy spolu mluvíme, startujeme novou sportovně-zábavní talk show tria Hošek-Mádl-Šídlo. Ke kterým se už brzy přidá i čtvrté, velmi známé jméno…

Na podzim jste vysílání Televize Seznam překlopili i do internetové podoby. Bude mít i do budoucna internetová verze televizního vysílání význam?

Jednoznačně. Terestrická televize je pro Seznam už dnes „jen“ jednou ze zhruba čtyř obrazovek, prostřednictvím které se dnes obsah dostává k divákům. Vezměte si například sportovní pořady, které už běžně sleduje v rodině každý člen domácnosti jinak – děda na televizní obrazovce, otec na počítači, syn v interaktivní aplikaci a se sluchátky na uších... Chceme podporovat možnost, aby nás lidé svobodně sledovali různými kanály. Máme první verze, teď je před námi úkol všechna rozhraní dál a rychle vylepšovat. A to se letos stane.

Dotkli jsme se i toho, že výkon televize může být větší. Jaký je její potenciál, kolik lidí může oslovit?

Budu se držet čísel z oficiálního měření lineární televizní sledovanosti ATO, ke kterým ale mám osobně poněkud chladný postoj. U začínajících terestrických stanic se v tomto typu měření projevuje velká míra chybovosti. Když se nicméně budu držet těchto statistik, tak teď na přelomu roku se týdenní zásah pohyboval mezi 800 tisíci až jedním milionem diváků, denní kolem 250 tisíc diváků. Mluvíme tady přitom jen o tradičním vysílání, tedy terestrice. To není špatné a budeme to podstatně zvyšovat. Třeba pokud jde o frekvenci sledování, kdy se lidé k obsahu vrací a zůstávají déle. Víme, že můžeme mít násobně větší výkon sledovanosti, leccos ukazují zkušenosti od jiných partnerů, jakými jsou operátoři, IPTV či distributoři. Není důvod nevěřit, že letos uděláme další velký skok.

Z hlediska distribuce Televize Seznam je klíčové pokrytí terestrického vysílání v celoplošném multiplexu. Pravděpodobně u této distribuce zůstanete…

Ano, zajímá nás přechod na DVB-T2, u kterého chceme být.

Některé komerční televize už potvrdily, že budou v DVB-T2 chtít kódovat (zpoplatnit) své HD kanály. Je to téma i pro vás?

Služby uživatelům jsou v Seznamu obecně dostupné bez bariér. To ale neznamená, že u televize neřešíme a nezkoumáme různé speciality, jako je interaktivní HbbTV nebo jiné obsahové vrstvy a aplikace. Ty si o bonusové služby a větší individualizaci jasně říkají. V základu nicméně stavíme na dostupnosti, což je třeba příklad fotbalových přenosů.

Budete ještě personálně rozšiřovat redakční tým?

S příchodem nových tváří počítáme i letos, ale na druhou stranu není smyslem růst donekonečna. Ve společném newsroomu sedí nějakých 80 lidí, kteří pracují na obsahu napříč našimi produkty. Podstatná je síla týmu, a tu v Seznamu po dvou letech budování troufám si říct máme. Ve zpravodajství i v publicistice připravujeme nové formáty, proto se dá čekat, že se redakce bude dál zkvalitňovat.

Jaké jsou cíle pro letošní rok?

Velká příležitost televize leží v její větší interaktivitě a s tím spojeném ještě větším využívání zázemí Seznamu. Divákům a uživatelům chceme při sledování televize nabídnout obsah, který funguje podle jejich potřeb mezi zařízeními, která zrovna používají. To vnímám jako náš prostor. A jak už jsem zmiňoval, podstatnou část energie soustředíme do vytěžování marketingového a obchodního potenciálu, který značka Televize Seznam má.

Stále platí, že televize by si na sebe měla vydělat?

Jasně. Já na tuhle otázku odpovídám pořád stejně: pokud médium dokáže být užitečné pro své diváky, uživatele, čtenáře, pak má i jejich důvěru a pozornost. A schopnost vydělat si na sebe.

Jakub Unger, ředitel divize Zpravodajství a TV, Seznam.cz 

Začínal jako novinář v redakci časopisu Týden, poté v domácím zpravodajství Mf Dnes. Pracoval v Hospodářských novinách, ze kterých odcházel z pozice zástupce šéfredaktora. Podílel se na startu serveru Aktuálně.cz. Před příchodem do Seznamu založil společnost DeadLineMedia. V současnosti je ředitelem divize Zpravodajství a TV ve společnosti Seznam.cz.