FFM 2018 očima Franty Filáka

Kategorie: Feeder
Když jsem plánoval kalendář závodů na rok 2018 neunikla mým uším velká událost Flagman Feeder Masters konaná 1-2.9 v blízkosti městečka Bytča na Slovensku, jedná se o závod dvoučlenných teamů. Už loni jsem se měl podobného závodu zúčastnit na Ukrajině, ale shodou náhod se to nevyvedlo a tak letošní ročník byl pro mě o to zajímavější a lákavější. Už v předstihu jsem si zamluvil registraci přímo u mých ukrajinských přátel z Flagmanu a zaregistroval náš tým PRESTON FEEDER TEAM MORAVIA ve složení František Filák a Slavomír Ruman. V průběhu sezóny mi na email chodily informace od pořadatelů a taky jsem se dozvídal kdo se vlastně ještě z české republiky bude účastnit. Nakonec byli pozváni Martin Janečka a Vladimír Hrabal, Jiří Vitásek a Jakub Šabata, a na poslední chvíli Pan Havlíček a Petr Poskočil.

FFM je na východě bráno velmi vážně a teamy z Ukrajiny, Běloruska a Ruska tam reprezentují opravdu špičkoví závodníci jenž jsou z velké části také sponzorováni Flagmanem. Dále se závodů účastnily teamy z Polska, Rakouska, Německa a také domácí teamy ze Slovenska.

Asi dva týdny před závodem jsem byl obhlédnout závodní trať a podívat se jak zde trénuje můj kamarád Slovenský reprezentant Milan Zelenák (Zelo), a mohu říct že ten čas strávený s ním mi opravdu pomohl a nasměřoval mne k finální strategii.

Tréning začal již ve čtvrtek a pokračoval i v pátek před samotným závodem, všechny teamy si každé ráno losovaly své tréninkové boxy tak, aby si vyzkoušely všechny sektory. Trať byla rozdělena do 4 sektorů, krajové sektory A1, B2 a vnitřní sektory A2,B1.

Dvoudenní tréning ukázal jak je tato voda zrádná, bude třeba lovit i malé ryby blízko břehu a zaměřovat se na velké ryby pouze když voda poteče.

Hladina Váhu byla velmi proměnlivá, během 10 minut byla v některých místech i o 40cm výš nebo níž a vezírek plaval jako šílený z prava do leva, bylo potřeba chytat +150g těžká krmítka, a pruty opravdu extra Heavy. Což byl můj i Slávkův problém, takové pruty ani krmítka nemáme a pořizovat si je kvůli jednomu závodu opravdu nedává smysl. Proto jsme se rozhodli lovit docela blízko, asi 25m s 80g krmítky a když to nepoteče s 15g krmítkem na 12m.

Odpoledne po posledním tréningu nás čekalo oficiální zahájení závodu a také úžasný raut na který jsme se opravdu všichni moc těšili.

První den závodu je před námi, vstáváme v 6h ráno, snídáme rychlý párek a kafé. Mám to z domu jen asi 30 minut, ale musíme spěchat abychom byli na trati co nejdříve a stihli namíchat krmení, přebrat od Romana Pavelky červy a patentky na celý víkend, a hlavně se o ně řádně postarat.

Mícháme každý Sensas Fond + Gros Gardos + 2kg hlíny, to bude stačit bohatě na celý závod ale to už slyšíme signál losování, tak jdeme na to.

Celou dobu losování jsem si přál mít vnitřní sektor nejlépe oba dva dny, je to nejspravedlivější los a hlavně závodník není ovlivněn krajními místy na forhontu a má to víc ve svých rukou.

Los byl velmi příjemný B9 místo, blízko kterého jsme v pátek trénovali, Slávek si přidělil los A15 což nebylo moc dobré, ale takový je osud.

Po příchodu na trať zjišťuji že vedle mne si budou sedět kamarádi Zelo a Janko Lantaj, s Milanem se celou přípravu slovně poštuchujeme, já vím že on bude celou dobu lovit pod nohama malé plotičky a podoustvičky a on zase ví, že já to mám také v plánu. Tak si postěžujeme jeden druhému, jaký to máme ale pech.

Zaznívá signál krmení a tak krmím podle naší strategie na 25m asi 10 velkých krmítek a pod nohama na 12m. Milan také krmí na 30m ale jen aby se neřeklo a pak dokrmuje hodně u břehu.

Začínáme, nahazuji na vzdálenější místo a čekám, asi na druhý nához mám záběr a po krátkém souboji vytahuji menšího kapříka, hned na to dva střední cejny každý něco kolem 1kg a moc hezkého cejnka. To uběhla asi půlhodina závodu a já neviděl v okolí vytaženou rybu. Jen Zelo tahá sem tam rybku. Voda přestává proudit a záběry úplně utichly. Začínám tedy lovit u břehu ale, není to žádná sláva, moc záběrů zde není a když ano jsou to malé rybky. Po chvíli zase zkouším vzdálenější místo, ale nic, tak jdu zase ke břehu. Vloudila se ale malá chybička, na místě před sebou mám nějakou vázku, kameny a trhám jedno krmítko za druhým. Kašlu na to mám celkem náskok a věřím že ještě chytnu nějakou velkou rybu na zadním místě. Je to bída, těsně před koncem tahám ostroretku a menšího cejna podebírám těsně po signálu,a to netuším, jak mne to bude mrzet.

Když přichází rozhodčí, váha ukazuje 7500g což je parádní výsledek, celkově jsem zatím na druhém místě a jdu se podívat na Zela, má plný vezírek drobných rybek a asi jednu nebo dvě ostroretky a nestačím se divit 7650g. Jsem strašně zklamaný a v duchu si nadávám proč jsem nebyl aktivnější a nepokoušel se víc chytat droboť. Ještě se dozvídám že mne přechytal Marián Hasoň, ale to už si neověřuji, pocitem hořkého čtvrtého místa, zklamaně balím věci. Celou cestu přemítám, jaké jsem kopýtko.

Druhý den ráno přijíždíme ještě před svítáním a chystáme krmení, ale proti včerejšku dělám pro jistotu ještě jedno krmení na malou rybu.

Jdeme na losování a dozvídám se, že nakonec jsem byl třetí v sektoru a nejlepší z Čechů. Mám obrovskou radost a vylosovaný vnitřní sektor A31 mi dává naději na dobré umístění. Slávek bohužel nemá štěstí a losuje B29. Vezu jej na místo, přejeme si navzájem hodně štěstí a doufám že se s tím nějak popere.

Když dorazím na A31 zjišťuji, že vedle mne sedí další známá tvář David Kopinec, je to moc šikovný závodník a nedávno jsme vedle sebe seděli na jiných závodech na Slovensku. Po mé pravé straně sedí Juraj Bartakovics, který kromě závodění plní i funkci tlumočníka pro německy mluvící teamy.

Probíhá příprava, kontrola krmení a když pozoruji hladinu nestačím se divit, hladina stoupala a zase klesala jak divá.

Začal závod a voda tekla tak, že na 25m jsem nedokázal udržet krmítko, musel jsem se stáhnout ke břehu a chytat malé plotičky a podoustvičky, ale těm se opravdu nechtělo. Záběry přicházely v nepravidelných intervalech a nedařilo se mi plynule po sobě vytáhnout víc jak 5 rybek. Voda začala klesat a chvíli tekla doprava, pak zas doleva jako na houpačce, a to se rybám fakt nelíbilo.

David ovšem za první polovinu závodu stihl vytáhnout moc pěkného kapra a taky hodně slušné cejny a věděl jsem, že jej s malými rybami nemám šanci dohnat. Ovšem třetí hodina závodu byla teprve peklo, nemohl jsem dostat záběr ani od plotičky a nebyl jsem sám.

Přišel čas na změnu. Dokrmil jsem u břehu a začal přehazovat opravdu aktivně, po půl minutě a dostavil se úspěch, začalo se mi dařit a skoro na každé nahození přišla plotička, podoustev nebo okounek který byl zažraný až běda, ale taky se počítá.

Poslední hodinu jsem měl pár přejezdů a jednou jsem na háčku vytáhl vetší šupinu, rozhodl jsem se zariskovat. Na druhém prutu jsem zmenšil návazec, na povolené minimum zvětšil háček. Napíchl jsem asi 8 pinek, rychle nahodil a čekal. Asi za 3 minuty přišel opatrný záběr a po nádherném souboji byla v podběráku ostroretka. Zbývalo asi 20 minut do konce, najely mi ostroretky a já měl tep jako blázen. Nakonec se mi jich podařilo vytáhnout celkem 5 a myslím že kdyby to neodtroubili, tak se jich ještě pár na břeh podívá.

David s váhou něco přes 10kg vyhrál sektor a já s necelými 9kg zopakoval 3.místo.

Po závodu nás večer čekalo vyhlášení výsledků, ale zbývaly nějaké 2 hodiny času, tak jsme zašli s klukama na kafé do hotelu kde byli ubytovaní. Volné chvilky jsme prokládali krmením kaprů v říčce na náměstí v Bytči, jeden by nevěřil jak pobaví partu chlapů obrovský kapr polykající celý rohlík…

Vyhlášení vítězů probíhalo ve velkém stylu v kulturním domě v Bytči a mohu za sebe i jiné co tam byli říct, že předčilo programem, organizací a úrovní mnohé světové šampionáty, za což patří Janko Lantaj a Milan Melichár obrovský dík.

Vítězem FFM 2018 se stal Awas feeder team (SK).
Na druhém místě se umístil Flagman DO (UA)
A na krásném třetím místě Cresta feeder team (SK)

V kategorii jednotlivců:
1. Alexej Pugach (UA) se součtem 1+1
2. Vladimír Hojstric (SK) ……………. 1,5+1
3. Péter Borsányi (SK) ………………. 2+2
4. Marián Hasoň (SK) ………………… 4+2
5. František Filák (CZ) ………………… 3+3

Na závěr bych doplnil ještě pár osobních pocitů. Asi dlouho se mi nepoštěstí, jestli vůbec ještě někdy, porazit dva dny po sobě v sektoru mistra světa ve feederu, a už konečně vím jaké to je převzít ,na tak velké akci, byť jen sektorové ocenění. Moc rád budu na tuto akci vzpomínat a chci poděkovat Sarfix.cz a Chytil.cz za podporu a v koutku duše doufám že se ještě FFM někdy zúčastním. Příští ročník se bude konat v Bělorusku na trati kde se chytalo Mistrovství světa klubů 2018, tak uvidíme….

S pozdravem František Filák

Diskuse k miničlánku

Dědek - Profil | Ne 5.5.2019 7:53:03

Pěkně napsáno a gratulace :-)

Pepé - Vsetín - Profil | Čt 14.2.2019 18:03:52

Paráda Franto a až přijde čas, tak Ti to nafotím!