Komentář Ondřeje Féra: Umění mlčet

Tomáš Čupr

Tomáš Čupr Zdroj: profimedia.cz

Podnikatel Tomáš Čupr
Internetový investor Tomáš Čupr
Martin Žufánek kromě jiného své destiláty i sám pálí
Martin Žufánek v rodinném ovocném sadu, kde mají sedm tisíc švestkových stromů
5
Fotogalerie

Dva podnikatelé, dva velké příběhy úspěchů. Přesto se oba v posledních dnech stali aktéry příběhů, v nichž nehráli úplně kladnou roli. Tomáš Čupr se na sociálních sítích dostal do sporu se spisovatelkou Radkou Třeštíkovou, která si postěžovala na služby Čuprova obchodu Rohlík.cz. Lihovarník Žufánek se poštěkal s jedním z uživatelů Twitteru o kvalitu borovičky a následně s publicistou Danielem Dočekalem

Lidsky je to pochopitelné. Jenže v případě Čupra a Žufánka už má věc i jiný rozměr. Oni už přestali být „startupisty“. Stali se z nich byznysmeni, chcete-li kapitalisté. Startupista si v zásadě může dovolit osobně se na sítích hádat se zákazníky.

Byznysmen by se ale měl naučit, že jeho osobní prezentace ve veřejném prostoru musí být z hlediska komerční komunikace bezchybná. Anebo má možnost chovat se na sítích podle osvědčeného hesla zpravodajských služeb: Vidím, slyším, mlčím. To je nejlepší způsob, jak se něco dozvědět.

Když se byznysmen veřejně hádá se zákazníky, měl by myslet na to, že už ho nesledují jen lokální rozumbradové, ale i možní investoři či obchodní sokové. Ve vyspělejším byznysovém prostředí je zvykem, že si podnikatelé při první známce úspěchu najímají někoho, kdo jim s komunikaci pomáhá.

Je to součást mixu, který dokáže povýšit místní podnikatelský úspěch na mezinárodní. Byla by škoda, kdyby šikovní Češi přišli o možnost udělat díru do světa proto, že si neumějí na internetu občas dát pozor na pusu.