náhledy
Před půl stoletím poprvé vzlétnl kultovní letoun B747 – ze země se slavný stroj s hrbem poprvé odlepil 9. února 1969. Za 50 let provozu bylo postaveno víc jak 1 500 kusů, vzniklo i mnoho speciálních variant. V následující galerii je sedm vybraných výjimečných verzí podle Slavomíra Pískatého, prvního českého kapitána Jumbo Jetu, který s ním létá v barvách Korean Air už 15 let. Exkluzivní rozhovor s kapitánem Pískatým přinese sobotní magazín Víkend MF DNES.
Autor: Korean Air
„Za nejdelší privátní tryskáč s nejdelším doletem takřka patnáct tisíc kilometrů zaplatil utajovaný zákazník údajně přes 12 miliard korun. Interiér je úžasně zpracovaný, ačkoli na můj vkus už poněkud přezdobený. Z pohledu pilota by mě lákaly hlavně výkony tohoto stroje: letoun pravděpodobně nebude příliš těžký, což zvyšuje vedle doletu i stoupavost.“
Autor: Profimedia.cz
„Specialita letiště ve Stockholmu, která už nelétá. Jeden z pokojů se nachází přímo v kokpitu. Nikdy jsem tam nespal a nechystám se na to. Strávil jsem na cestách takovou spoustu nocí, že si radši ustelu doma v Praze.“
Autor: Profimedia.cz
„Tato verze B747 v barvách US Air Force sloužila jako zkušební platforma laserových zbraní.“
Autor: Profimedia.cz
„Obří náklaďák jsem už několikrát potkal na Aljašce, kde mívá v Anchorage technickou zastávku pro doplnění paliva. Boeing uvnitř giganta převáží komponenty pro výrobu letadel B787 z Asie do amerického závodu v Seattlu. Je to podle objemu vnitřního prostoru největší letoun světa, vyrobeny byly čtyři kusy.“
Autor: Profimedia.cz
„Důkaz, že jumbo uveze opravdu hodně nákladu, je verze určená k dopravě raketoplánu. Málo se ví, že B747 má vně trupu též nosič pro pátý motor, kdyby bylo potřeba ho někam dopravit jako náhradní nebo za účelem testování. Vzhledem k tomu, že B747 je certifikován i pro provoz pouze se třemi funkčními motory, výrobci testují své nové motory na jumbu často – samozřejmě bez pasažérů.“
Autor: Getty Images
„O speciálu pro amerického prezidenta se hodně mluví, ale relativně málo ví. Je komfortně vybavený a schopný tankování za letu, takže může vydržet ve vzduchu opravdu hodně dlouho.“
Autor: Getty Images
„Tenhle speciál sice nikdy nebyl vyroben, ale byla by to to velice zajímavá varianta. V expozicích leteckého muzea v americkém Seattlu jsem viděl náčrtek B747, který měl sloužit jako létající letadlová loď. Myšlenka byla, že v letounu bude naloženo až deset stíhaček, které budou za letu vypouštěny.“
Autor: MF DNES
Exkluzivní rozhovor s kapitánem Pískatým přinese sobotní magazín Víkend MF DNES.
Autor: MF DNES