Článek

Projekt Škoda eCon rozděluje auto na kapsuli a podvozek

Projekt Škoda eCon Marka Weidlicha je tvarová studie snažící se nastínit automobilovou situaci budoucnosti. Práce tak reaguje na aktuální problémy fosilních paliv, na přehlcenost velkých měst automobily a apeluje na změnu aktuální situace v automobilovém průmyslu, kdy se preferuje kvantita nad kvalitou. Výsledkem je tak skulptura, která má diváka podnítit k polemice nad budoucností automobilismu.

Univerzální automobil

Zásadní myšlenkou studie je rozdělení automobilu na dvě části – na kapsuli a platformu. Projekt tímto reaguje na současný trend, kdy průměrná rodina vlastní několik automobilů v závislosti na tom, na co automobily používá (4×4 SUV na výlety do hor, kabriolet v létě, rodinné MPV například na odvoz dětí do školky). Myšlenkou je tedy automobil zuniverzálnit (stejně jako lidstvo dříve používalo několik zařízení – kalkulačku, fotoaparát, kompas, zápisník, telefon, herní konzoli, videokameru, teploměr – a dnes se vše sjednotilo do jediného smartphonu).

Přesně tak tomu je i u tohoto konceptu, který má za úkol sloučit automobily různých kategorií do jedné. Hlavní myšlenkou je tedy modularita – rozdělení automobilu na dvě části – kapsuli (interier) a platformu (modifikovatelný výměnný podvozek).

Jeden podvozek do hor, další na dálnici

Nový přístup k automobilové dopravě by tedy vypadal následovně: kapsuli by bylo možné zakoupit v autosalonech různých značek stejně, jako si dnes jdeme pro nové auto. Platforma by se pronajímala stejně tak, jako se dnes půjčují sdílené automobily. V závislosti na potřebě uživatele by si pronajímatel nechal skrze mobilní aplikaci přivolat podvozek např. s pohonem všech čtyř kol (pokud by se chystal jet lyžovat do hor), nebo například snížený podvozek se vzduchovým tlumením (pokud by se chystal na delší cesty po dálnici). Výsledkem by tak byl automobil, který by bylo možné pomocí vyměnitelného podvozku přizpůsobit jakémukoliv terénu a prostředí.

Logicky se zde nabízí myšlenka rozvinout tento nápad sdílených platforem v rámci jednoho koncernu. Zákazník koncernu Volkswagen by si tak mohl svůj dopravní prostředek „namíchat dle libosti“. Pokud zákazník preferuje například pohodlnost interierů a luxus, mohl by tak vlastnit kapsuli (interier) např. značky Audi a spojit ji tak třeba se sportovně lazeným podvozkem např. značky Porsche. Automobilismus by tak dosáhl nové revoluce a dopravní prostředek by se stal adaptabilním, vyhovujícím aktuální potřebě uživatele a spojení „user-friendly“ by tak dosáhlo nových, skutečných rozměrů.

Vizualizace a model

MgA. Marek Weidlich
Průmyslový designer

Myšlenkou modelu bylo vzdát hold České republice při jejím 100. výročí. Z toho důvodu je tvarové řešení skulptury inspirováno národními symboly – česká vlajka, významné české materiály (křišťál, porcelán) a česká architektura. V potaz byl brán především vysílač Ještěd architekta Hubáčka, který znázorňuje jeho kontinuitu – způsob zaklenutí krystalu do porcelánu fungující stejně tak, jako budova vysílače Ještědu navazuje na horu, na kterém stojí.

Zdroj a foto: MgA. Marek Weidlich