Vzestupy a pády britského mistrovství

Jsou tomu už čtyři roky, co se kdysi slavné ostrovní mistrovství potácelo v takové krizi, až byl celý ročník odvolán.

Britové se před rokem 2012 rozhodli vrátit do minulosti, kdy se šampionátu mohly účastnit pouze posádky s vozy s jednou poháněnou nápravou. Souboje vozů R3 a R2 ale moc nebavily ani diváky ani posádky, kterých během tohoto tříletého pokusu postupně ubývalo. Těžko navázat na slavnou éru dvoulitrových speciálů Kit Car, když máte k dispozici méně zajímavou techniku. V roce 2016 tak BRC prošlo restartem a stejně jako ve většině jiných evropských zemí se otevřelo moderním speciálům Super 2000 a hlavně R5. S postupem času však i tato nová bublina začala splaskávat a vloni po třech letech došlo k citelnému úbytku zájemců o mistrovský trůn. O moc lépe to nedopadlo ani s organizátory podniků, kterých se z původních šesti nakonec odjely pouhé čtyři. Z toho jeden tvořil britský díl MS a další belgická Ypres Rally, takže tradiční soutěže BRC zůstaly pouze dvě, Pirelli Rally a Ulster Rally.

Pro letošek se britská asociace rozhodla kalendář zrevidovat a vyřadit z něho náročnou Dayinsure Wales Rally GB. Podíl kratších soutěží tím vzrostl a momentálně kalendář obsahuje šotolinový podnik ve Walesu Visit Conwy Cambrian Rally, anglickou šotolinovou Pirelli International Rally, severoirskou Ulster Rally na asfaltu a celé dění v září uzavře skotská šotolinová Armstrong Galloway Hills Rally. Bohužel i nadále pokračuje trend zařazení zahraničních soutěží. Zavedení šampionátu na tratě irské West Cork Rally ještě celkem dává smysl, vždyť z řad irských jezdců se rekrutovalo i několik účastníků BRC a naopak. Co šampionátu přináší zařazení finančně náročné Ypres Rally, toť otázkou. Ohledně financí je třeba ještě zmínit, že šampionát opustil jeho titulární sponzor, firma Prestone.

Vloni získal svůj první mistrovský titul Matt Edwards. Při pohledu do tabulky je očividná dominance pilota Fordu Fiesta R5, který opanoval všechny čtyři nakonec odjeté soutěže. Nutno dodat, že konkurence nebyla kdovíjaká a třeba hlavní favorit a úřadující mistr Keith Cronin sezónu kvůli nedostatku financí nedokončil. To ve spojení s druhým místem v závěrečném velšském klání vyneslo titul vicemistra druhému jezdci Fiesty R5 Alexovi Laffeymu. Edwards a Laffey v šampionátu budou pokračovat i letos a znovu budou hájit barvy stáje M-Sport. Zajímavá přihláška na úvodní velšský podnik přišla z Irska a je v ní napsáno jméno úřadujícího irského mistra Joshe Moffetta. Jeho Fiesta R5 se pak s největší pravděpodobností objeví i na startu obou společných podniků Británie a Irska. Aby mohl Ir platit za jednoho z největších favoritů na britský titul, musí k tomu přidat starty ještě ve zbylé trojici podniků. Kombinování obou šampionátů se dá očekávat stejně jako v uplynulých letech od Jonathana Greera. Třetí nejlepší jezdec sezóny 2016 od loňska spoléhá na služby Fordu a Fiestu R5 přihlásil i na oba úvodní podniky letošních mistrovství. Atraktivní hosté dorazí do Llandudna až z dalekého Chile, bratři Pedro a Alberto Hellerové s Fiestami R5. Ti samozřejmě do mistrovství bodovat nebudou, ale vzhledem k jejich plánované účasti v blížící se úvodní rally portugalského mistrovství se mohou postarat o zajímavé nepřímé srovnání obou šampionátů.

S konkurenční Škodou Fabia R5 vyrazí už počtvrté do boje o britský trůn David Bogie. V předešlých pokusech se mu zrovna moc nedařilo, na svůj titul získaný v roce 2011 za volantem Mitsubishi Lancer EVO IX nenavázal a největším úspěchem je jeho loňské třetí místo. Se škodovkou se na britské tratě vrací Martin McCormack. Podle jeho předsezónních vyjádření se chce hlavně bavit a hodně spoléhá na úspěch v belgické soutěži. Na asfaltech bude silný i další pilot Fabie R5 Desi Henry, který plánuje kombinaci obou ostrovních šampionátů. Účast v celém mistrovství za volantem Fabie R5 pak oznámil i nevýrazný Thomas Preston. O moc větší šance na úspěch se asi nedají připisovat ani Alanu Carmichaelovi, který vyměnil Mini WRC za Hyundai i20 R5 a s jeho pravostrannou verzí vyrazí do boje. Stejný speciál přiveze na Cambrian Rally Tom Cave, který s ním předloni v BRC předváděl velké kousky. Bohužel jeho rychlost tehdy úplně nekorelovala se spolehlivostí. Vloni Velšan s Hyundaiem vyrazil jen na svůj domácí podnik MS, ale po havárii cíl neviděl. Ve Walesu vloni šampionát končil, letos tam začíná a logicky se start neobejde bez Cavea. Ten už potvrdil, že se zúčastní celého mistrovství a to je jedině dobře. Odpověď na první letošní otázku, kdo si připíše nejvíce bodů v Cambrian Rally, se dozvíme příští víkend.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!