Dojmy: V Total War: Three Kingdoms hrají prim osobnosti vojevůdců
zdroj: tisková zpráva

Dojmy: V Total War: Three Kingdoms hrají prim osobnosti vojevůdců

11. 2. 2019 17:45 | Dojmy z hraní | autor: Aleš Smutný |

Ačkoliv chystanou další variaci série Total War, tentokrát z prostředí starověké Číny, můžete hrát jako klasický Total War, tvůrčí tým z Creative Assembly se shoduje na tom, že byste si ji měli zahrát v příběhovém módu. Měl jsem k dispozici třicet kol od začátku hry za slavného Liu Beie a musím říct, že styl a pozlátko Příběhů Tří říší je podle mne hlavní tahák hry.

Total Crusaders

Velmi často jsem se setkával s názorem, že postupem času by měl vzniknout hybrid mezi sérií Total War a Crusader Kings II. Creative Assembly s RPG prvky velmi opatrně experimentují, ale Three Kingdoms je prozatím jejich nejodvážnější pokus na tomto poli.

Ne, neznamená to, že hra je stejná jako strategie od Paradoxu, ale obsahuje opravdu mnoho RPG a příběhových prvků, které dávají čínskému válečnictví unikátní punc, a to i ve chvílích, kdy si řeknete, že variabilita místních jednotek je příliš malá.

Základ Total War: Three Kingdoms je totožný s ostatními hrami série. Území je tvořeno provinciemi, pro jejich ovládnutí musíte obsadit města a osady v dané lokaci. Bitvy probíhají v reálném čase. Prostě klasika Total Waru.

Nicméně v bitvě i mimo ni teď hrají hlavní roli vojevůdci a generálové. Ti jsou charakterizováni řadou vlastností a osobními preferencemi a také určují, kolik jednotek (a jakého typu) můžete najmout.

Elementální generálové

Každá armáda se skládá z maximálně tří částí, z nichž každé velí jeden generál. Podle toho, k jakému prvku daný generál patří, pak může rekrutovat jednotky. Stratég, který náleží k vodě, má k dispozici střelecké jednotky, jako jsou lučištníci a střelci z kuší, kterým zároveň poskytuje buffy. Ohnivý generál má zase k dispozici drtivou jízdu a bonusy pro agresivní taktiku. Jak generál získává nové úrovně, odemyká si další a další jednotky z dané kategorie.

Vojevůdcům samozřejmě oblékáte nové vybavení, ale na to už jsme si v sérii zvykli. Novinkou je, že pokud hrajete v příběhovém módu, samotní velitelé představují v podstatě menší armádu. Stejně jako v legendách zvládnou pobíjet desítky až stovky nepřátelských vojáků. Pokud jste hráli Total War: Warhammer, víte, o čem mluvím, protože místní systém funguje podobně.

Úplně nové jsou ale duely. Jeden hrdina může vyzvat jiného na souboj. Následně se oba „uzamknou“ ve svém osobním boji a ostatní jednotky na ně nemají vliv. Jde o prvek stylový i taktický. Často bude chtít jedna strana zablokovat soupeřova silného generála v souboji a pokud možno jej porazit. Porážka nebo smrt v souboji přináší těžké postihy pro morálku, stejně jako kdybyste chtěli ze souboje utéct.

zdroj: Archiv

Mrtvý generál = průšvih

Nakonec se může stát, že je často důležitější vyhrát souboj než manévrovací bitvu. Hlavně v prvních fázích kampaně, bez pokročilých jednotek, mi fungovalo využívání generálů a soubojů, zatímco relativně vyrovnané armády se do sebe zaklesly.

Jakmile ale byly na bojišti pokročilejší jednotky nebo šlo o obléhání (opět se vrací obléhání celého města, nikoliv jen jeho části), někteří křehčí velitelé měli pod soustředěnou palbou či útokem na kahánku. A vzhledem k tomu, že ve hře existuje permanentní smrt, se musíte mít pořád na pozoru.

Možná ještě důležitější roli hrají velitelé na kampaňové mapě. S jinými vůdci frakcí je pojí více či méně pozitivní vztahy a ty dále formujete svými rozhodnutími. Vyplatí se mít své velitele spokojené, protože naštvaný vojevůdce může utéct k nepříteli. Tohle je přece velké románové a historické drama a tam vždy emoce létají až do nebes!

Svou roli hrají i dynastické sňatky, kterými můžete posilovat své državy nebo spojenectví. Jen pozor na to, koho tím naštvete, abyste nedopadli jako Robb Stark…

Milým bonusem jsou interakce mezi vojevůdci na bojišti. Čím častěji v jedné armádě bojují velitelé bok po boku, tím hlubší mezi nimi panuje přátelství. Ve hře to reflektují jejich hlášky a provokování se navzájem, což dodává celé hře epický náboj. Jen nesmíte uprostřed toho špičkování zapomenout udělat obchvat nebo poslat lučištníky do zadních řad.

Pokud se naopak potkávají nepřátelé v jedné bitvě za druhou, začne mezi nimi panovat respekt a rivalita. Pak jsou nakloněnější vyjednávání, nebo k vám dokonce mohou zběhnout. Pokud ale nemilosrdně pobíjíte zajatce, nečekejte od nepřátel mnoho pochopení.

Pozor na kudly v zádech

Jako hodně nadějná mechanika, kterou ale nešlo za pouhých 30 kol (což bylo skoro pět hodin hry) vyzkoušet, zní fungování špionů. Nově totiž řeknete nějaké postavě, aby se stala špionem v nepřátelských řadách (nebo se to může stát vám). Takový velitel se ocitne v nabídce nových hrdinů, které někdo může rekrutovat. Jakmile se to stane, začne budovat výzvědnou síť.

Následně se může odehrát několik scénářů. Možná bude síť časem odkrytá a pak je otázka, zda se všem podaří uniknout, nebo zda bude existovat nadále, jen přijde o svého šéfa. Nebo se špehýř udrží dlouho, dostane se do vysokých pozic a pak má šanci narušit samotné fungování státu nebo vyvolat občanskou válku. Dokonce se může stát, že váš špion proti vám bude stát v bitvě jako generál. Pak se snažte jej nezabít, byla by to škoda investovaného času.

zdroj: Archiv

Krok správným směrem

Pět hodin mi na byť rámcové zhodnocení Total War: Three Kingdoms nestačilo, ale už teď je jasné, že hra bude mít vlastní, specifický styl, který podle mě série potřebuje jako sůl. Ne vždy snaha o inovace vyjde (viz Thrones of Britannia), ale je jich třeba.

Toto období čínských dějin je v západních hrách jen velmi spoře probádané, a tak má hra volné pole působnosti. Myslím, že díky celému systému generálů a spoustě RPG prvků má nakročeno správným směrem.

Jen jediná věc mi dělá starosti, a to je variabilita jednotek. Pěchota s kopími, meči, šavlemi, lučištníci, střelci z kuší, kombinace výše zmíněného, několik druhů jízdy… Teoreticky je zde dost prostoru pro různorodost, ale trochu jsem měl pocit, že, minimálně v oněch prvních fázích, jsou typy jednotek tak trochu bez tváře. Generálové to sice trochu kompenzují, ale je otázka, zda to bude adekvátní náhrada.

Total War: Three Kingdoms vychází 23. května na PC.

Nejnovější články