Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
12. 2. 2019 20:53 − 6114× − 2

Auta, prachy, jezdci aneb evropské novinky – díl druhý

Co nás čeká a nejspíše nemine v nadcházejícím ročníku kontinentálního šampionátu? V plánu jsou některé zajímavé novinky.

Po mistrovství světa bývá za druhý nejvýznamnější šampionát považováno mistrovství Evropy, které do nadcházející sezóny vstoupí s řadou novinek a zajímavých věcí. Čas se opět posunul a proto si pojďme opět podívat, co nového, kdo a s čím by se mohl do ME podívat. První díl k rekapitulaci.

Italské posádky dlouhá léta patřily mezi přední posádky v mistrovství Evropy a na Apeninském poloostrově se narodila řada mistrů. Za všechny lze zmínit například Lucu Rossettiho s třemi tituly, či Giandomenica Bassa, Enrica Bertoneho nebo Fabrizia Tabatona. V posledních letech však Italům ERC moc nechutnalo a to by letos mohl změnit Simone Campedelli, jenž poslední dva roky neúspěšně bojoval o italský titul. V předsezónních plánech má jezdec začátek na Rally Islas Canarias a poté všechny zbývající podniky. "Být zpět na mezinárodní scéně by bylo skvělé. Je to možnost, kterou bych opravdu ocenil, ale v této chvíli ještě finalizujeme budget, takže finální rozhodnutí není na mě. Já jsem ale připraven a bylo by skvělé, kdybychom vše dotáhli do úspěšného konce a mohl bych startovat v ERC," říká Simone Campedelli.

Starty s Citroenem C3 R5 od Saintéloc racing má v plánu Švéd Mattias Adielsson, který plánuje bojovat v ERC1 Junior. Jezdec se v ERC objevoval v sezóně 2016 s Peugeotem 208 R2, avšak mezi juniory přední příčky nebral. Následně sbíral zkušenosti s vozy R5 a ty by chtěl letos zúročit opět na Evropské půdě. "Je jasné, že chceme získat co nejvíc bodů půjde. Mimo Švédsko nemám s auty třídy R5 příliš zkušeností, ale jsem soutěživý typ a chci vítězit. Ale určitě nechceme jezdit úplně bez mozku, abychom sice zajížděli dobré časy ve zkouškách, ale pak skončili někde mimo cestu. Máme v plánu celý šampionát, takže musíme mít dobrou strategii. Taktéž máme skvělé a tým s řadou zkušeností," říká ke svému programu Mattias Adielsson.

Pokračování v mistrovství Evropy plánuje i Eyvind Brynildsen, jenž se loni v ERC ukázal třikrát s Fiestou R5, která jej o rok dříve dovezla k domácímu titulu. Ford je však historií a Nor mění techniku, když nově bude startovat s Fabií R5 od TOKsportu. V plánu má odjet šest soutěží šampionátu, které to budou však ještě není oznámeno. Kromě techniky dochází změna i na sedačce spolujezdce, když Brynildsenovi bude nově noty číst Veronica Gulbæk Engan, která norského jezdce navigovala loni na Akropolis.

Dalším, kdo nebude chybět na tratích šampionátu starého kontinentu je Lukasz Habaj, který od zisku domácího titulu startuje právě na mezinárodní scéně. Pro letošek si, podobně jako Brynildsen, přichystal změnu techniky a Fiestu R5 od Rallytechnology mění za Fabií R5 z dílen Sports Racing Technologies. "Jistý je start na prvních čtyřech podnicích a podle výsledků se budeme dále rozhodovat. Na konci loňské sezóny jsem změnil auta a doufám, že za volantem Škodovky budu konkurenceschopnější. Pokud se to potvrdí, tak nevylučuji ani kompletní sezónu. Ale na scénu přichází nová auta a noví jezdci, takže je těžko teď odhadovat, kde se můžeme výsledkově pohybovat," říká Lukasz Habaj.

V rámci ERC3 Junior by se za volantem Peugeotu 208 R2 z dílen Sainteloc racingu měla opět objevovat Catie Munnings, která navíc získala pro letošek podporu od britského zastoupení Red Bull. Pro britskou jezdkyni tak půjde o třetí rok v mistrovství Evropy a jistě bude chtít potvrdit vzestupnou tendenci, když loni významně vylepšila zejména umístění v rámci ERC3, kde byla klasifikována jako 4. celkově.

Další zástupce do juniorského šampionátu ERC3 Junior míří ze Španělska, když i letos bude v rámci šampionátu starého kontinentu pokračovat Efrén Llarena, který při pěti loňských evropských startech vybojoval třetí místo mezi juniory i v ERC3. U jezdce nedochází k žádným významným změnám, opět bude pod hlavičkou Rally Team Spain usedat do oblíbeného Peugeotu 208 R2 a noty mu bude číst Sara Fernández. "Obrovské poděkování patří španělské federaci. Od mého začátku v Rally Team Spain se mi dostává neuvěřitelné podpory. Pro každého mladého jezdce je taková podpora splněným snem. Cítím se jako šťastlivec, protože ve mě federace znova vložila důvěru a budu se snažit bojovat o tituly v ERC. To bude, bez nejmenších debat, můj hlavní letošní cíl. Jsem přesvědčený, když při nás bude stát štěstí, že to můžeme dokázat," říká Efrén Llarena.

Svého zástupce bude mít Norsko i mezi juniory s vozy R2, když pokračování plánuje Sindre Furuseth. Ten v ERC debutoval při Barumce 2017, loni si Zlínskou soutěž zopakoval a přidal i starty v Římě a Liepaji. Ani jeden z podniků však nedokončil a letos bude jistě chtít složit reparát. K tomu by mu měla posloužit i změna techniky, když letos pojede s Peugeotem 208 R2 pod Saintéloc Junior Teamem. Cílem v ideálním případě je výhra v ERC3 Junior a zisk odměny v podobě dvou startů s Fabií R5 Motorspotu Italia v ERC 2020. "Neznáme všechny soutěže, ale tam , kde jsme již startovali, se chceme porvat o vítězství. V případě zbylých soutěží musíme nabrat co nejvíce poznatků při testech, abychom v neznámém prostředí moc neztráceli. Mým hlavním cílem je pak vítězství v celkové klasifikaci."

Dalším juniorem v ERC3 bude Bulhar Grigor Grigorov, jenž v roce 2017 vybojoval druhé místo v bulharském mistráku a stejnou příčku pak, opět s Peugeotem 208 R2, bral i v rámci klasifikace dvoukolem v TER 2018. ERC3 Junior tak pro 24 letého jezdce představuje další krok v kariéře avšak čeká jej velká výzva, jelikož v "Evropě" poprvé potká šotoliny a hlavní cíl si letos tedy klade seznámení se s tratěmi a šampionátem s cílem útoku na přední příčky v roce 2020. "Asi nikoho nepřekvapí, že každý z nás jezdců chce vyhrávat, ale jelikož pro mě letos půjde o úplně nové soutěže, tak musíme s týmem být skromní a na letošní rok si dát realistické cíle. Proto letos chceme hlavně absolvovat šampionát a ukázat vyrovnané, bezpečné tempo a odjet všechny soutěžní kilometry, což nám pomůže získat zkušenosti a dojmy z šampionátu pro sezónu 2020," říká k letošku Grigor Grigorov.

Dalším juniorem, který by se měl v ERC3 Junior ukázat je Maďar Kristóf Klausz, jenž bude pokračovat s Peugeotem 208 R2, ovšem k jeho programu zatím více známo není.

Více informací je naopak ohledně evropského učinkování Sean Johnstona, jenž loni sbíral první soutěžácké zkušenosti v Německu v tamním Adam Cupu. Tento Americký jezdec, který strávil několik let na okruzích se přeorientoval na soutěže a letos plánuje odjet ERC3 s Peugeotem 208 R2 francouzského Saintélocu. To pro jezdce nebude letošní jediná zábava, protože souběžně se bude snažit uspět i v JWRC ve světě, v obou případech jej bude navigovat krajan Alex Kihurani, na nějž si mohou fanoušci vzpomenout například z roku 2014, kdy navigovat Brita Alexe Parpottase v JERC. A když jsme u připomínání, pozorným divákům jistě neušel Johnstonův start u nás, když loni s cupovým Adamem odjel Šumavu. "Mým možnost absolvovat takový program v sezóně je neuvěřitelnou možností ke sběru zkušeností a ten také bude naším hlavním cílem. Ani v jednom šampionátu nečekám, že bych přišel a hned vítězil, protože budu soupeřit s jezdci, kteří mají více soutěžáckých zkušeností. Musím se učit, jezdecky růst, zlepšovat se a odjet co nejvíce kilometrů půjde a jsem velmi vděčný všem, kteří mi umožnili realizovat letošní program," říká v Německu žijící Američan.

** Potřeba podepsat smlouvu s promotérem

*** Soutěž nebyla ohodnocena ze strany FIA

Komentářů celkem: 2
13. 2. 2019 19:19
0 0
Maďarsko se jede 8.-10. Listopad a ne od 1.11
14. 2. 2019 08:19
0 0
omg, že já jim věřil a neměnil tabulku. Takže kalendář nově přímo od ERC smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!