Restaurátoři vrátili cenné obrazy v čase, vypadají jako v půlce 18. století

  19:07
Přes osm let zabrala restaurátorům záchrana jednoho z největších obrazových souborů křížové cesty v Česku. Teď je čtrnáct velkoformátových pláten Křížové cesty z Orlice v podobě, v jaké je před staletími namaloval barokní malíř Johann Wenzel Bergl. Lidé si vzácné malby budou moci prohlédnout od příštího týdne na výstavě.

Srovnání ukazuje, jak se restaurátorům podařilo oživit více než 250 let staré obrazy Křížové cesty z Orlice. Mimo jiné se museli vypořádat se silnou vrstvou špíny či trhlinami. | foto: Muzeum umění Olomouc

Každý z obrazů má na výšku přes dva metry, široké jsou 1,4 metru. Vídeňský malíř Bergl je za dva tisíce zlatých namaloval pro kostel Nanebevzetí Panny Marie v Orlici u Letohradu.

Visely tu stovky let, i kvůli tomu byla plátna v mimořádně špatném stavu. Než se dostala k odborníkům, nebylo na nich, zejména v tmavě vymalovaných částech, už téměř nic vidět.

„Obrazy visely 250 let prakticky bez jakékoli péče v drsných klimatických podmínkách kostela v podhůří Orlických hor,“ přibližuje Helena Zápalková, vedoucí sbírkového a výstavního odboru olomouckého Muzea umění a kurátorka výstavy, na níž budou plátna od čtvrtka 14. února k vidění v rámci Arcidiecézního muzea.

„Plátna měla navíc smůlu, že už v roce 1759 při instalaci na zdi kostela došlo k řadě technických pochybení,“ dodala.

Na některých plátnech byly i desítky centimetrů dlouhé trhliny

Obnovu obrazů měli na starost restaurátoři Šárka a Petr Bergerovi, při práci vycházeli z rozsáhlého průzkumu pláten a využili i jejich rentgenové snímky.

„Téměř na všech obrazech byly rozsáhlé oblasti uvolněné barevné vrstvy a také různé trhliny. Kupříkladu na VII. zastavení jich bylo celkem šestnáct, některé byly i desítky centimetrů dlouhé. Proto byly malby nejprve stabilizovány nažehlením na nové plátno a napnutím na nově vyrobené podrámy,“ přibližuje kurátorka.

Nyní už jsou obrazy ve stavu, jenž v maximální možné míře odpovídá časům, kdy ještě žil jejich tvůrce.

„Byly odstraněny všechny nepůvodní zásahy, je tak odhaleno sto procent originálu. To jest zejména výrazná barevnost i jednotlivé, dříve nečitelné detaily,“ dodává Zápalková.