hnv murr

Pneumatiky budoucnosti budou reagovat na počasí

Automobily využívají technologie, jejichž inteligence nepřetržitě narůstá. Umělá inteligence je schopná reagovat rychleji než člověk, a proto by se měla v budoucnu zavádět také u pneumatik. Spotřebitelé mají zájem především o pneumatiky, které se díky technologii senzorů umí přizpůsobit různým povětrnostním podmínkám.

 

Internet věcí (IoT) rychle proniká do většiny spotřebních produktů. V praxi to znamená, že produkty jsou vybavené senzory, které umí měřit a identifikovat změny v prostředí a reagovat na ně. Postel se senzory může monitorovat kvalitu vašeho spánku a chytré oblečení může v případě potřeby zchladit nebo zahřát své uživatele. Chytrá pneumatika umí monitorovat sebe i své okolí rychleji a rozmanitějšími způsoby než řidič.

„Senzory v pneumatikách mohou měřit hloubku a opotřebení běhounu a upozornit řidiče, když jsou potřeba nové pneumatiky, nebo mu mohou dát pokyn, aby vyměnil pneumatiky z přední nápravy na zadní a naopak, protože rotace pneumatik zajistí rovnoměrné opotřebení a optimalizuje tak jejich provozní životnost,“ říká Teemu Soini, který je odpovědný za nové technologie v Nokian Tyres.

Inteligentní řešení na obzoru

V první vlně inteligentních technologií budou senzory v pneumatice měřit různé proměnné a předávat řidiči informace buď přímo prostřednictvím palubních systémů vozidla, nebo na mobilní zařízení řidiče. Nicméně skutečná inteligentní pneumatika je taková, která umí automaticky reagovat na informaci ze senzoru – bez jakéhokoliv přičinění řidiče. „Takové pneumatiky se budou automaticky přizpůsobovat počasí a jízdním podmínkám např. tak, že změní dezén. V mokrém počasí se např. zvětší drážky, které shromažďují vodu, a sníží tak riziko vzniku aquaplaningu.“

Průmysl pneumatik již učinil první kroky směrem k chytrým pneumatikám a senzory se již běžně používají pro měření tlaku vzduchu v pneumatikách. Nicméně skutečně inteligentní pneumatiky zatím ještě nejsou realitou.

„V současnosti existuje jen velice málo inteligentních řešení nové generace pro osobní vozidla, ale to se v příštích pěti letech určitě změní. Prémiové pneumatiky budou nabízet více asistenčních řešení pro řidiče. Pneumatiky, které automaticky reagují, jsou zatím však stále jen budoucností,“ říká T. Soini. Aby se tyto vize staly skutečností, potřebujeme vyřešit řadu věcí, jako např. jak zaručit odolnost a bezpečnost senzorů, které jsou vystavovány neustálému tlaku, nebo jak učinit inteligentní technologie přirozenou součástí masivního výrobního procesu pneumatik.

Klíčová priorita ve vývoji - bezpečnost


Vedle inteligentních pneumatik požadují spotřebitelé také bezpečné pneumatiky. Podle průzkumu Nokian Tyres by chtěl téměř každý druhý řidič pneumatiky bezpečnější, než jsou nyní.

Pneumatiky hrají klíčovou roli v bezpečnosti jízdy. Čtyři plochy ve velikosti lidské dlaně představují jediný kontakt vozidla s vozovkou a jejich hlavním úkolem je vás bezpečně zavézt na místo určení bez ohledu na počasí nebo silniční podmínky. Dnešní pneumatiky vysoké kvality jsou již extrémně bezpečné. Přesto stále existuje prostor pro zlepšení. V tomto směru je proto klíčový nepřetržitý vývoj a neúnavné testování.

Z průzkumu společnosti Nokian Tyres vyplývá, že 34 % evropských řidičů očekává, že pneumatiky na jejich vozidlech budou v budoucnosti např. automaticky reagovat na počasí.

Představy evropských řidičů o pneumatikách budoucnosti:

- aby byly bezpečnější (44 %)

- aby používaly technologii senzorů pro uzpůsobení se různým podmínkám (34 %)

- aby nevyžadovaly sezónní výměnu (33 %)

- aby se opotřebovávaly pomaleji než v současnosti (25 %)

- aby měly nízký valivý odpor, šetřily palivo a prodloužily tak dojezd elektrického vozidla (23 %)

- aby byly odolné vůči defektům a opravovaly se samy (22 %).

 
Publikováno: 14. 2. 2019 | Počet přečtení: 864