Stromů kolem silnic ubývá. Silničáři i Policie ČR argumentují tím, že při nárazu do stromu u silnice umírá mnoho lidí.

„Jsou úseky, kde jsou klikaté úzké silnice lemované stromy, které brání ve výhledu,“ potvrzuje řidič Josef Ostrý z Plzně.

S tím však nesouhlasí ochránci přírody. Upozorňují, že důvod zvýšení bezpečnosti silničního provozu nelze aplikovat paušálně. Je třeba jednotlivé úseky řešit individuálně a posoudit možné zvýšení bezpečnosti dalšími opatřeními. Správně vysazované a udržované stromy podél silnic podle nich jednoznačně zmírňují důsledky extrémních výkyvů počasí. Chrání silnice i okolní krajinu před horkem, během přívalových dešťů zpevňují zem a zadržují vodu, v zimě chrání před silnými větrnými poryvy a sněhovými jazyky.

Podle statistiky neziskové organizace Arnika se v roce 2017 vykácelo v kraji 1271 stromů, ale vysadilo se pouze 52 nových.

LONI V KRAJI PADLO 600 STROMŮ

„Stromy kácíme na základě podnětů obcí nebo Policie ČR,“ řekla vedoucí střediska péče o zeleň Správy a údržby silnic Plzeňského kraje (SÚSPK) Michaela Racková. Podle ní se loni pokácelo v Plzeňském kraji kolem 600 stromů. „Většinou to bylo kvůli polámaným větvím,“ řekla Racková.

„Uvědomujeme si důležitost zeleně, zřízené středisko péče o zeleň se stará o kácení, výsadbu, bezpečnostní řezy a podobně,“ sdělil provozní ředitel SÚSPK Radek Šíma.

Možnost vysazovat stromy podél silnic komplikují zejména vlastnické vztahy. Mnozí soukromníci náhradní výsadbu nepovolují.

Kácí se i letos. „Nedávno jsme káceli stromy na Domažlicku, protože ohrožovaly bezpečnost provozu,“ řekla Racková. Mezi pokácenými stromy převažují topoly. Dále se kácelo u Puclic, kde silný vítr polámal větve stromů, nebo u Chodského Újezdu na Tachovsku. Do konce března by měly být pokáceny stromy na úseku z Chotěšova směrem na Dobřany.

Ilustrační foto.
Proč je málo strojvedoucích?