Vědci poprvé změřili, jak je ve vesmíru energie přenášena z elektromagnetických polí do solárního větru

Landauův útlum má rozhodující roli v podstatě ve všech odvětvích fyziky plazmatu / NASA
První přímé měření popsalo, jak se energie přenáší z chaotických elektromagnetických polí ve vesmíru do solárního větru. Data získaná přímo ze satelitu NASA tento proces nyní popsala přímo v akci.

Dříve se jen spekulovalo, že je za to zodpovědný proces známý jako „Landauův útlum" - jev, při kterém nabité částice v plazmatu interagují s vlnovými mody. V tomto případě konkrétně tento fyzikální jev způsobuje to, že dodává energii elektronům v solárním větru, čímž také zahřívá meziplanetární prostor. Landauův útlum má rozhodující roli v podstatě ve všech odvětvích fyziky plazmatu.

Data získaná přímo ze satelitu NASA nyní tento proces popsala přímo v akci a potvrdila tak tuto teorii. Vědci z Londýnské univerzity (QMUL) sdělili, že nález nám dává ještě větší porozumění, jak se ohřívají solární větry, když cestují vesmírným prostorem. Připomínáme, že solární vítr je proud nabitých částic nebo-li plazma, jež přichází od Slunce a pak naplňuje celý náš solární systém.

Poučit se o těchto částicích v solárním větru je klíčové, chceme-li více porozumět meziplanetární i mezihvězdné hmotě, i radiaci, jež se ve vesmíru objevuje a také diskům plazmy okolo černých děr.

Hlavní autor studie Dr. Christopher Chen k věci řekl toto: „Plazma je zdaleka ta nejrozšířenější věc, jakou ve vesmíru ohledně viditelné hmoty najdete. A je často ve stavu vysoce dynamickém a podle všeho i chaotickém, známém jako turbulence. Tato turbulence přenáší energii na částice v plazmě, čímž dojde k jejímu ohřevu a nabití energií, takže je turbulence a následné ohřívání velmi rozšířeným fenoménem v přírodě."

Tým vědců využil vysoce přesná měření z družice NASA Magnetospheric Multi-Scale (MMS) spolu s nově vyvinutou technikou pro analýzu dat. Proces byl poprvé identifikován nositelem Nobelovy ceny, Rusem Lvem Landauem. Ten si totiž jako první povšiml, že když vlna cestuje skrze plazmu, tedy ionizovaný plyn (složený z iontů a elektronů), tak tyto nabité částice pak cestují stejnou rychlostí jako elektromagnetická vlna.