Podíl hliníkových bloků motorů činí v současnosti již 70 procent, zatímco šedá litina a oceli, které se po dlouhou dobu používaly, jsou nyní zastoupeny v pouhé necelé třetině vyráběných motorů. Tento vývoj doposud není ovlivněn rozvojem elektrických pohonů. Slitiny hliníku jsou upřednostňovaným materiálem pro výrobu bloků motorů, skříní převodových mechanismů nebo skříní olejových čerpadel, protože jsou lehké a přispívají tak ke snížení spotřeby paliva. Široce rozšířené jsou díly vyráběné ze dvou druhů kovů. Typickým příkladem jsou právě bloky motorů, kde se do hliníkového bloku vkládají vložky válců ze šedé litiny. Obráběcí proces, zvláště hrubování a dokončovací frézování, bylo dříve možné provádět pouze s využitím celé řady různých nástrojů. To má ale značné dopady na náklady – nejenže je nutné zakoupit několik typů nástrojů, ale musí být rovněž zajištěny zdroje pro logistiku, nákup nástrojů a prostředky na výměny těchto nástrojů.
Výrobce, který dokáže pokrýt různé obráběcí procesy jediným nástrojem, dosáhne významného zvýšení efektivity. Právě to dokázala zajistit společnost Walter pro jednoho významného výrobce, který vyrábí motory ve velkých počtech. Její vývojoví pracovníci ve spolupráci s techniky z výrobní společnosti vyvinuli PKD frézu, kterou lze používat ke spolehlivému vykonávání různých pracovních procesů. To umožnilo významně snížit náklady na jednu součást.