18.02.2019 11:17

Přímé přenosy z Královského baletu v Londýně do kin pokračují klasickým baletem Don Quijote

Přímé přenosy z Královského baletu v Londýně do kin pokračují klasickým baletem Don Quijote. Choreografii Maria Petipy zpracoval vynikající tanečník Carlos Acosta, který v díle podpořil radostnou bujarou náladu a vášnivý španělský esprit. Premiéru uvidíte v přímém přenosu 19. února v sedmi českých kinech. Reprízy baletu uvedou 24. února kina v Náchodě a Semilech a 4. března ve Zlíně.

Marius Petipa vytvořil jiskřivou choreografii na motivy klasické novely Miguela de Cervantese y Saavedra o dobrodružstvích muže z La Manchy a jeho věrného sluhy Sanchy Panza na hudbu Ludwiga Minkuse. Centrem choreografie se stal milostný příběh dvojice milenců Basilia a Kitri. Premiéru baletu uvedl Petipa v roce 1869 v moskevském Carském velkém divadle. Balet se proslavil svými virtuózními taneční party, technicky náročnými scénami a dech beroucím závěrečným pas de deux Kitri a Basilia.

Carlos Agosta v choreografii akcentuje bujaré veselí prosluněného španělského venkova, vášnivé tance cikánů a zahaluje klasický balet do líbivé scénografie Tima Hatleyho. Vytvořil zcela novou choreografii pro cikánské tance ve druhém dějství blízkou svým tanečním slovníkem spíše contemporary tak, aby podtrhl divokost cikánů. Přidal také hudebníky, které hrají na scéně naživo.

„Chcete říci několik důvodů, proč jít na Dona Quijota? Je to zábavné. Plné skvělých postav. Hudba je famózní a spolu s kroky vytváří úžasný efekt. Don Quijote je plný španělské duše. Je velmi exotický a barevný,“ podotýká Carlos Agosta a doplňuje:„Choreografie pro sbor je opravdu náročná. Don Quijote není jen o hlavních postavách, ale o všech postavách.“

Královský balet Londýn: Don Quijote – přímý přenos | Balet o třech dějstvích s prologem | cca 165 min. včetně jedné přestávky

Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Carlos Acosta podle Maria Petipy
Úprava a orchestrace: Martin Yates
Scénografie: Tim Hatley
Účinkují: Kitri: Akane Takada | Basilio: Alexander Campbell | Espada: Valentino Zucchetti | Orchestr Královské opery diriguje Martin Yates

Autor článku: Radek Pavlovič

Přímé přenosy z Královského baletu v Londýně do kin pokračují klasickým baletem Don Quijote

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.