Češi nechávají valentýnské nákupy na poslední chvíli. Obchodníkům ale zvednou tržby i dvojnásobně

Až dvojnásobný nárůst tržeb registrují někteří obchodníci v týdnu okolo svátku svatého Valentýna. Zároveň také uvádějí, že většina zákazníků nechává své nákupy na poslední chvíli, někteří pak dohánějí pořizování dárků i následující den po 14. únoru. Na změny tržeb však má vliv také druh zboží – zatímco například květinářství před svátkem navyšují své skladové zásoby, knihkupectví výraznější nárůsty tržeb neregistrují.

Pro řadu českých obchodníků znamená období kolem poloviny února výrazný nárůst měsíčních tržeb. Hlavním důvodem je svátek svatého Valentýna, který připadá na 14. února. Výrazné navýšení lze pozorovat zejména v krátkodobém měřítku, přesněji několik dnů před tímto svátkem. „Zvýšenou návštěvnost pozorujeme u většiny našich nájemců. Zákazníků začíná přibývat okolo 10. února. Přímo v den svatého Valentýna, tedy 14. února, se návštěvnost zvyšuje v průměru o 30 procent, v některých obchodech však i dvojnásobně,“ uvedl ředitel nákupního centra Galerie Vaňkovka Brno Jan Borůvka.

Jeho slova potvrzuje marketingová manažerka společnosti Klenoty Aurum Tereza Kupcová. „Nárůst tržeb pozorujeme v týdnu, na který Valentýn připadá. Nejvíce intenzivní jsou zhruba tři dny včetně 14. února. V tomto období pozorujeme změny nákupního chování našich klientů v navýšení tržeb téměř o jednu třetinu,“ sdělila. Vliv na tento stav má podle ní nejen to, že se každým rokem zvyšuje počet zákazníků mířících pro klenoty, ale také marketing konkrétního nákupního centra.

Obchodníci registrují i opozdilce

Podle Jana Borůvky je v případě Valentýna trend nákupů na poslední chvíli ještě markantnější než u Vánoc. „Češi se na tento den příliš s předstihem nepřipravují. Částečně je to však dané i druhem zboží, například u květin se nakupující snaží, aby byly co nejčerstvější, proto je zpravidla shání až přímo na Valentýna,“ doplnil ředitel Galerie Vaňkovka. Právě květinářství jeho slova potvrzují. „Nárůst tržeb okolo Valentýna bývá enormní. Zpravidla trvá dva dny a lehce zvýšenou návštěvnost míváme i den poté, když pro květiny míří zapomnětlivci,“ uvedla vedoucí maloobchodu Květiny Vonekl Michaela Valová.

Velké popularitě se okolo svátku zamilovaných těší také spodní prádlo. „Valentýnskou výlohu připravujeme už dva týdny před Valentýnem. Výzdoby v obchodech přitahují zpočátku především dámské zákazníky. Největší zlom ale nastává den před Valentýnem a přímo 14. února, kdy prodeje vyletí i na dvojnásobek. Tento nárůst se děje zejména díky mužským zákazníkům,“ řekla zástupkyně italské společnosti se spodním prádlem.

Navýšení tržeb se neprojevuje u všech

Do valentýnských akcí se zapojují také knihkupectví. Na rozdíl od Vánoc, kdy jim prodeje několikanásobně stoupají, nepozorují ale v únoru větší změny. „Tento den v našich knihkupectvích reflektujeme. Nejedná se nicméně o natolik silné svátky, aby bylo možné vyčíslit výraznější změnu chování zákazníků. Knihy jsou oblíbeným dárkem, který muži vyhledávají, ale změnu na prodejnách vnímáme spíše vizuálně než dopadem na celková čísla,“ řekl Adam Pýcha z knihkupectví Knihy Dobrovský.

Prodejny knih se však na tento svátek přesto připravují. „Není ale nutné dělat výraznější změny. Na prodejnách máme vhodné zboží stále. Pouze vystavíme konkrétní tituly, přímo na 14. února pak máme padesátiprocentní slevy na knihy spojené s tématem lásky,“ dodal Pýcha. Naopak květinářství kvůli svátku zamilovaných naskladňují více zásob. „Zajišťujeme větší objem květin, míváme připravené balíčky s řezanými květinami či přizdobené růže, které se prodávají na Valentýna nejvíce, aby lidé nemuseli čekat ve frontách,“ uzavřela Michaela Valová.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *