Ťok předává přípravu DOL hradní klice, vodní cesty bude stavět rezort zemědělství

Remorkér Beskydy v Děčíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRemorkér Beskydy v Děčíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na vltavském nábřeží mezi sousedícími ministerstvy dopravy a zemědělství dochází k nenápadnému, o to však významnějšímu přesunu kompetencí. Ministr dopravy

Na vltavském nábřeží mezi sousedícími ministerstvy dopravy a zemědělství dochází k nenápadnému, o to však významnějšímu přesunu kompetencí. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) kývl na nabídku zemědělského kolegy Miroslava Tomana (za ČSSD) a přesune na jeho rezort přípravu a výstavbu vodních cest. Akce už začala.

Dosud mělo na starost přípravu a výstavbu plavebních komor, přístavů a dalšího příslušenství pro lodní dopravu Ředitelství vodních cest, které patří pod ministerstvo dopravy. Nově by se o totéž měly starat státní podniky Povodí (Vltavy, Labe, Moravy) z rezortu zemědělství.

Ministerstvo dopravy na dotazy deníku Zdopravy.cz odpovědělo dodatečně (doplněno v 11:30). „Důvodem je zjednodušení a zrychlení přípravy vodních staveb a realizace nových akcí, zejména ve vztahu k výkupům pozemků a odbornému zázemí správců vodních cest. Ředitelství vodních cest se bude nadále podílet na supervizi projektů realizovaných jednotlivými Povodími,“ uvedlo. Pod zemědělství by měla přejít část zaměstnanců ŘVC.

S kritikou už přispěchal Svaz dopravy České republiky, podle kterého jde o nesystémový krok. Svaz naopak prosazuje, aby ŘVC dostalo jasnější právní formu příspěvkové organizace nebo státního podniku. „Státní podniky Povodí nemají zákonem stanovenou kompetenci zlepšování podmínek pro vodní dopravu, služby přístavů a podporu podnikatelů k vyššímu využívání vodních cest k dopravě,“ píše svaz ve svém stanovisku. Podle něj nemají Povodí pro přípravu a realizaci zmíněných staveb zkušenosti a odborné zázemí, svaz kritizuje i roztříštění agendy mezi tři podniky. Pokud ministerstva svůj záměr nepřehodnotí, bude podle svazu načase uvažovat o útlumovém programu pro vodní dopravu.

Krok ministerstev má přitom i další rozměr. Více než jedna miliarda z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury se přesměruje do gesce ministerstva zemědělství. Ministr Toman patří přitom do okruhu lidí blízkých prezidentu Miloši Zemanovi, jinak velkému zastánci kanálu Dunaj-Odra-Labe.

Samotná stavba kanálu sice jen tak nezačne, jen další přípravné kroky a administrativa si ale vyžádají nemalé peníze. O nich nyní bude rozhodovat zemědělství. Toman mimo jiné figuruje na seznamu poradců prezidenta, ministrem byl už za „prezidentské“ vlády Jiřího Rusnoka. Do sněmovny neúspěšně kandidoval za zemanovce. Ministerstvo zemědělství si podle dokumentů, které má deník Zdopravy.cz k dispozici, o vodní cesty samo řeklo.

Ředitelství vodních cest nezanikne, z kompetencí mu ale zbude pouze kontrola vodních staveb, propagace plavby a provoz veteránského remorkéru Beskydy.

Tagy DOL Ministerstvo dopravy ministerstvo zemědělství ŘVC Top vodní stavby
9 komentářů