clarinet-factory, foto: Tamara Černá

Netradiční koncert v rámci své mezižánrové řady připravila pro posluchače Plzeňská filharmonie. Na čtvrtek 21.února si do Měšťanské besedy v Plzni pozvala netradiční crossoverový soubor Clarinet Factory, který provede během večera řadu skladeb v neobvyklém provedení a aranžích především Marko Ivanoviče. A Marko Ivanovič bude koncert v Besedě také řídit. Koncert začíná v 19 hodin.

A nač se mohou posluchači těšit a jaký hudba zazní v podání Clarinet Faktory? A co je vlastně Clarinet Factory? „Představte si hudební dílnu nebo laboratoř, do níž vám dodají trochu klarinetového umění, klasického hudebního vzdělání, trochu ethna, jazzu a dejme tomu i minimalismu. Vy dodáte chuť improvizovat, nakoupíte nejmodernější elektroniku a technologie, pozvete zajímavé hosty a začnete zkoumat, tvořit a hlavně komunikovat s posluchači. Z prostředí, jež vytvoříte, pak vzejde svébytný žánr, jenž může mít leccos společného se zavedeným termínem crossover, ale ještě svobodněji se dá vyjádřit jako ´hudba bez hranic´,“ charakterizuje soubor sám sebe.

Od jeho vzniku plynula již více než jedna dekáda, během níž se kvarteto snažilo interpretovat nejrůznější žánry a experimentovat na poli klasiky, jazzu, elektronické hudby či etna. Počátky činnosti ansámblu, jenž se původně jmenoval České klarinetové kvarteto, se váží ke studiím všech čtyř hráčů na pražské AMU, tedy do první poloviny devadesátých let.

Současná filozofie kvarteta by se dala stručně shrnout slovy člena souboru, Jindry Pavliše, takto: „Nechceme být jen interprety a klarinetisty. V klasice nebo jazzu jsme interprety, v improvizacích a nových mezižánrových projektech i tvůrci. Dříve jsme hráli na klarinety a aranžovali, teď víc improvizujeme, komponujeme, hrajeme i na jiné nástroje a zpíváme. Chceme být souborem, který má co sdělit. Ne muzeem!“ Cíl souboru je jasný – komunikace – a to napříč žánry a napříč generacemi. To vše v sobě skrytě nese i nový a dost možná záměrně abstraktní název souboru Clarinet Factory, pod kterým se nyní bude klarinetové kvarteto na hudební scéně prezentovat a pod kterým se s ním budou jeho příznivci a fanoušci nadále setkávat.

Při přípravě a realizaci jednotlivých tematických programů spolupracují s interprety jako npř. Janou Koubkovou, Lenkou Dusilovou, Petrem Niklem, Radkou Fišarovou a dalšími. V současné době je jejich stálým spolupracovníkem perkusista Alan Vitouš. Soubor organizuje každoročně multimediální happening v zatopeném lomu v Nečíně s hudbou, projekcemi a fireshow za účasti dalších hudebníků.

Marko Ivanović patří k všestranným hudebním osobnostem naší současné hudební i divadelní scény. Absolvoval pražskou AMU, obory dirigování a skladba. . Jako dirigent Opery Národního divadla v Praze (2006–2010) a poté jako host nastudoval v české premiéře Brittenovu operu Curlew River, ve světových premiérách operu Aleše Březiny Zítra se bude…, vlastní velmi úspěšnou celovečerní rodinnou operu Čarokraj nebo Válku s mloky Vladimíra Franze. Jako autor nové hudební úpravy a dirigent spolupracoval s režisérem Milošem Formanem na inscenaci opery Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra Dobře placená procházka. Je považován za specialistu na hudbu 20. a 21. století, zasloužil se o první česká

uvedení klíčových děl světové hudby (Pašije Arva Pärta, Music for 18 Musicians Steva Reicha ad.). Ve světové premiéře uvedl řadu skladeb českých autorů