Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Zábava

ANIFILM 2019 vybral filmy do všech kategorií festivalových soutěží

V únoru skončila práce výběrové komise Mezinárodního festivalu animovaných filmů ANIFILM 2019, který proběhne 7. až 12. května. Celkově se do jednotlivých soutěžních kategorií přihlásilo přes 1 400 animovaných filmů z celého světa a výběrovým sítem do soutěží postoupilo celkem 127 snímků.

Diváci i festivaloví porotci uvidí v třeboňské mezinárodní soutěži ANIFILMU 10 celovečerních filmů, 38 krátkých filmů, 37 filmů vytvořených studenty, 29 videoklipů a 15 abstraktních a nenarativních snímků. Součástí festivalového programu bude i soutěž Český obzor, v níž se v pěti kategoriích utká 70 filmů z ateliérů českých animátorů.

V prestižní mezinárodní soutěži celovečerních filmů se představí deset filmů
Soutěž celovečerních filmů přinese deset nezvykle silných titulů. Vybraný mix zástupců evropské, asijské, ale i latinskoamerické animace zahrnuje jak klasický přístup k animaci či anidok, tak ambiciózní experiment.

V soutěži najdeme strhující thriller slovinského režiséra Milorada Krstiće Ruben Brandt, sběratel (Ruben Brandt, Collector), natočený v Maďarsku. Dále cenou Goya ověnčený anidok Další den života (Another Day of Life, r. Damian Nenow, Raúl de la Fuente) o pobytu renomovaného novináře v Angole během občanské války v roce 1975. V tomtéž roce se shodou okolností odehrává i drama francouzského filmu Funan (režie Denis Do), vítěze loňského festivalu v Annecy. Snímek odehrávající se v Kambodži je dramatem mladé matky, která v době krvavých událostí neztrácí odvahu a naději. Revoluční atmosférou je nabitý rovněž intimní kanadský film Ville Neuve (režie Félix Dufour-Laperriere), odehrávající se na pozadí boje o nezávislost Quebecku. Experimentálnější přístup zastupuje v soutěži chilský, v Annecy rovněž oceněný snímek, Vlčí dům (The Wolf House, r. Christobal León, Joaquin Cociña). Soutěžit bude i očekávaný estonský loutkový snímek Kapitán Morten a Pavoučí královna (Captain Morten and the Spider Queen) režijního tria Kaspar Jancis, Riho Unt a Henry Nicholson. Jedním ze dvou reprezentantů CGI animace je v celovečerní soutěži komediální německo-belgický Svět kočky Marnie (Marnie’s World, r. Christoph a Wolfgang Lauensteinovi). Tím druhým je dobrodružný film Pachamama o inckém chlapci žijícím v odlehlé vesnici v Andách, který sní o tom, že se stane šamanem. Ve francouzsko-lucembursko-kanadské koprodukci jej natočil argentinský režisér Juan Antín. Japonský styl vnese do soutěžního klání citlivě natočený snímek z dětského světa Mirai, dívka z budoucnosti (Mirai no Mirai, r. Mamoru Hosoda), který byl ve své kategorii nominován na Zlatý glóbus, Oscara a byl oceněn Annie Awards. Skandinávskou tvorbu pak zastupuje snímek Věž (The Tower, r. Mats Grorud), pojednávající přitom o rodině palestinské dívky v uprchlickém táboře.

Krátkometrážní perly a odvážná studentská tvorba
Krátkometrážní soutěž bývá jedním z nejvyhledávanějších programů festivalu. Každý rok totiž představuje to nejzajímavější z nejnovější autorské produkce – a tento celosvětový průřez opět nabídne jak festivalové hity a filmy zavedených autorů, tak i zcela nové „objevy“.

Letos se můžete těšit mimo jiné na nejnovější počiny tvůrců jako jsou Bill Plympton, Vladimir Leschiov, Anca Damian, Donato Sansone, Michael Frei, Luca Tóth i Géza M. Tóth, autorská dua Alain Gagnol & Jean-Loup Felicioli či Marc James Roels & Emma De Swaef i aktuálně na Oscara nominovaní Alison Snowden & David Fine a také jedno známé autorské trio – Job, Joris & Marieke.

Studentský výběr opět představí tvorbu prestižních animačních škol – od britské National Film and Television School přes francouzskou La Poudrière po pražskou FAMU, zastoupenou třemi tituly. Jedním je Schovka Barbory Halířové, která bude mít v Třeboni světovou premiéru, další dva už mají několik festivalových úspěchů za sebou: Spolu sami (režie Diana Cam Van Nguyen) a Můj papírový drak (režie Martin Smatana).

Vyrovnaná soutěž nenarativních a hudebních videí
Z více než 250 přihlášených hudebních a nenarativních videí jich nakonec do soutěžního výběru komise zvolila 44. O cenu pro nejlepší abstraktní a nenarativní animaci budou letos usilovat v rekordním počtu i čtyři čeští zástupci.

Konkurenty jim budou například známí experimentátoři Paul Bush či Thomas Renoldner. S novým snímkem se vrací i náš loňský porotce Faiyaz Jafri. Jak je pro tuto kategorii příznačné, autoři ve vybraných dílech pracují s více či méně abstraktními motivy. Kreslí, programují, ale nevyhýbají se ani reálným objektům. Vdechují jim život a nachází v jejich pohybu skrytou poezii. Nebojí se angažovaných poselství, ale ani humoru.

Výběr devětadvaceti videoklipů bude letos velice pestrý, a to jak výtvarně, tak i hudebně. Za všechny hudební interprety zmiňme jeden velký návrat, a sice nový videoklip k písni Glass Onion od The Beatles. Zabodovat mohou ale i hudební videa českých interpretů Khoiba a Boris Carloff.

Česká soutěž
Do letošního Českého obzoru se probojovalo dohromady rovných 70 zakázek, videoklipů, televizních seriálů či studentských a krátkých filmů. Tato sekce ANIFILMU nabídne ucelený přehled naší animované tvorby, vyjma celovečerních snímků. A stejně jako v předchozím roce, i letos budou o vítězích v každé z pěti kategorií rozhodovat desítky tuzemských profesionálů a novinářů z Rady animovaného filmu.

Novým společným trendem, který můžeme pozorovat, je například rostoucí počet koprodukcí. V krátkých filmech je to snímek Ceva rumunského režiséra Paula Mureşana koprodukovaný Maur Filmem a Pomíjivý podzim, který Vojtěch Domlátil natáčel v Japonsku. V televizní tvorbě pak vedle tradiční účasti produkce České televize narazíme na TV speciál Mimi a Líza – Záhada vánočního světla z česko-slovenské spolupráce. Společnými silami pražského studia Eallin a slovinských tvůrců pak vznikl seriál Kocourek Muri.

Členka výběrové komise ANIFILMU, animátorka a režisérka Maria Procházková, svůj zážitek z několikadenního sledování filmů přihlášených do soutěže popsala slovy: „Viděli jsme opravdu velké množství různorodých filmů celého spektra témat, stylů, žánrů a názorů. Stále znovu jsme si uvědomovali, jak je animace náročná a pracná technika a kolik úsilí a času mnoha tvůrců stojí. O to víc jsem hrdá na naše studenty, kteří se v letošním ročníku po zásluze probojovali do soutěže. Říká se, že lásku kočky si musíme zasloužit, což by se dalo bez nadsázky vztáhnout i na animovaný film. Kočky jsou zároveň jednoznačně nejčastěji zobrazované zvíře letošního výběru filmů. Nemáme to podloženo konkrétními čísly, ale téměř v každém třetím filmu se kočka objevila. Říká se také, že mají devět životů, tak snad to můžeme vnímat jako optimistické znamení i pro budoucnost animovaného filmu, případně nám jejich plný psychoanalytický význam vysvětlí některý film v příštím ročníku.“

ANIFILM 2019 udělí Zdence Deitchové Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu
Zdenka Deitchová (*18. 5. 1928) je nepřehlédnutelnou postavou animované tvorby a letos oslaví již 91. narozeniny. S animovaným filmem začínala již v roce 1945, kdy nastoupila jako fázařka do studia kresleného filmu Bratři v triku. Brzy se stala produkční a v roce 1959 i vedoucí celého studia. Vedle českých animovaných filmů zajišťovala i výrobu zahraničních zakázek včetně seriálů Tom a Jerry nebo Pepek námořník a při této příležitosti se seznámila s americkým režisérem Genem Deitchem a v roce 1964 se vzali. Jako vedoucí studia se podílela na tvorbě více než tisíce animovaných filmů a seriálů, spolupracovala například s Jiřím Trnkou, Adolfem Bornem, Jiřím Brdečkou, Zdeňkem Milerem či Zdeňkem Smetanou. V devadesátých letech přednášela produkci na Katedře animované tvorby FAMU. S manželem Genem Deitchem žije v Praze. Cena ANIFILMU za celoživotní přínos animovanému filmu jí bude udělena 7. května během slavnostního zahájení festivalu.

Zdroj: www.anifilm.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *