Praha chce do léta vypsat tendr na přístřešky MHD
21. února 2019 17:29
Do dvou týdnu bude podle radního Chabra jmenována komise, která připraví podmínky pro výběrové řízení. Budou v ní zastoupeni nezávislí experti a koaliční i opoziční politici. „Cílem je, aby nikdo neměl pocit, že to je šité na míru nějakému konkrétnímu subjektu, aby to bylo šité na míru Praze a hlavní výhodnost byla ekonomická i funkční pro hlavní město," řekl.
Minulé vedení magistrátu zamítlo další prodloužení smlouvy společnosti JCDecaux, což znamená nutnost pořídit nové přístřešky. Francouzská firma totiž zhruba 900 přístřešků vlastní, město navíc uspořádalo designovou soutěž a chce podobu mobiliáře sjednotit. Budou se tak muset pořídit nové, a to zřejmě i v případě, že by v tendru opět uspěla JCDecaux. Podle původního plánu má mobiliář na základě designu města koupit soukromník a výměnou na nich provozovat reklamu.
Plán společně podporují jak JCDecaux, tak jiné firmy sdružené ve Svazu provozovatelů venkovní reklamy (SPVR), jejímž největším členem je skupina BigBoard. Podle prezidenta svazu a zároveň zástupce BigBoardu Marka Pavlase se tendr musí vypsat co nejdříve, aby vítěz stihl přístřešky připravit do vypršení stávající smlouvy v roce 2021.
„Jsme zároveň přesvědčeni, že hlavní město Praha je pro provozovatele natolik atraktivní, že se do výběrového řízení přihlásí i zahraniční společnosti, díky čemuž se podmínky pro město podaří vytlačit nad obvyklou úroveň," dodal.
Podobně jako další lukrativní zakázky na reklamní plochy i přípravu tendru na nový mobiliář provází od počátku spory. Deník Právo loni upozornil na to, že bývalý úředník magistrátu Ivo Mates jezdil vozem, který vlastnila skupina BigBoard. Jelikož úředník pracoval na odboru, který měl na starost pronájmy reklamních ploch, začala JCDecaux mluvit o možné korupci. To magistrát i BigBoard odmítly a následovaly soudní spory mezi oběma firmami. Případ Matese stále řeší policie.
Zakázky na reklamu, jejich přidělování a výhodnost uzavřených smluv se v Praze řeší dlouhodobě, a to jak na magistrátu, tak například v dopravním podniku. Podle kritiků je řada smluv pro město nevýhodná. Soud stále řeší například spor dopravního podniku a firmy Rencar, která patří do skupiny JCDecaux.