Od mého prvního rozboru už uplynul nějaký čas a já se posunul k balíku novému. S Karlovem jsem měl spoustu fajn her, ale každá zábava musí jednou skončit, aby mohlo začít něco nového. Vydání Commanderu 2016 nám dalo novou schopnost Partner, která dovolí hrát 2 generály, mají-li oba schopnost „Partner“.

Jestli budou parťáci podporovaní na TL, bylo ze začátku záhadou, ale nakonec vše dobře dopadlo. Podle oficiálního vyjádření je mechanika povolená, pokud výsledný počet barev nepřesáhne 3. Tedy oba generálové musí sdílet právě jednu barvu. A samozřejmě musí být do tří man.

Schopné máme víceméně tři: Vial Smasher the Fierce, Reyhan, Last of the Abzan a Tymna the Weaver. Z toho můžeme postavit Mardu, Jund a Abzan. Zatímco Jund a Mardu si polepšili opravdu markantně, abzaní trojbarva už teď disponuje dvěma velice slušnými generály, takže až čas ukáže, jestli dvojce Tymna + Reyhan bude lepší než Anička nebo Doran.

Pro Mardu jsou noví generálové určitě přínosem. Alesha je sice hratelná, ale není úplně ideální. Jednoznačným vítězem se proto stal Jund, který sice už 2 různé generály měl (Xira Arien a Adun Oakenshield), jenže oba jsou tak tragičtí, že je raději nikdo nehraje...

Další pozitivní zpráva pro všechny hráče jistě je, že noví generálové jsou konečně ve foilu :-)

Mechanika Partner - Pravidlové okénko

  • Oba generálové musí sdílet alespoň jednu barvu. Čtyřbarevný TL deck tedy existovat nemůže.
  • Balík bude obsahovat o kartu méně, tedy 48 karet + 2 generály.
  • Prodražování o 2 many se vztahuje na každého z nich zvlášť.

Jund Control -

A tak první, co jsem zkusil, byl Jund, což už jsem trochu otevřel v minulém článku. Myšlenku tento balíček měl. Bohužel, v praxi už to tak dobře nefungovalo. Jako generály jsem měl samozřejmě Vial Smashera a Reyhana, a tak jsem se pokusil postavit takový midrange / control s různými X-ovými efekty jak na příšerách, tak na kouzlech. Měl jsem akceleraci, plošné zabíjení (Bonfire, Toxic Deluge), nějaké ty hydry co jdou do hry jako X/X a potom klasiku v podobě karet, co jsou v daných barvách nejlepší. A mimochodem, Green Sun's Zenith říká "X or less", takže ho šlo zahrát se Smasherem za 5 do hlavy a najít si třeba Shamana.

Na papíře deck vypadal rozumně, ale stačil jeden turnaj, abych pochopil, že tohle fungovat nebude. Víceméně vše, co bych s Karlovem hravě porazil, mi neskutečně naložilo. A tak jsem namísto překopání balíků raději vyměnil barvu. Ona ta bílá mi fakt chyběla - Mystik, Matka, Swords to Plowhares, protekce... (Ano, protekce byly na tomphle formátu fakt hrozně silné.)

Decklist uložený nemám a škoda to vůbec není.

Mardu Midrange ~

Tak se vrátil k bílé a hned se mi hrálo líp. Karetní výhodu jsem měl, stabilní mana bázi také, ale pořád tomu něco chybělo. Teď to byla zase zelená :-) V této trojbarvě bohužel úplně chybí levné a silné příšery, stejně tak jako akcelerace, která je naháže rychle do hry. Zabíjení bylo požehnaně, ale jakmile se hra dostala dál proti podobnému balíku, na stole mě prostě přečíslil. Life gain jsem měl sice poctivý, ale ten vyřešil jen aggra, ne midrange. Proti kontrolu se mi naopak hrálo příjemně, protože tam můj tlak sice nebyl nejvyšší, ale zase jsem měl spoustu kontrolu nevonících karet (Oba Grenzové, Brimaz, Mentor).

Commander (2)
1 Tymna the Weaver
1 Vial Smasher the Fierce

Lands (19)
1 Plateau
1 Badlands
1 Scrubland

1 Sacred Foundry
1 Blood Crypt
1 Godless Shrine

1 Plains
1 Swamp
1 Mountain

1 Arid Mesa
1 Marsh Flats
1 Bloodstained Mire
1 Flooded Strand
1 Windswept Heath

1 Command Tower
1 Shambling Vent
1 Wasteland
1 Vault of the Archangel
1 Maze of Ith

Creatures (16)
1 Mother of Runes
1 Soldier of the Pantheon
1 Soul Warden
1 Grim Lavamancer

1 Stoneforge Mystic
1 Dark Confidant
1 Tidehollow Sculler
1 Nearheath Pilgrim

1 Knight of Glory
1 Karlov of the Ghost Council
1 Grenzo, Havoc Raiser
1 Grenzo, Dungeon Warden

1 Brimaz, King of Oreskos
1 Mirran Crusader
1 Fulminator Mage
1 Monastery Mentor
Others (13)
1 Basilisk Collar
1 Inquisition of Kozilek
1 Lightning Bolt
1 Swords to Plowshares

1 Wear // Tear
1 Lightning Helix
1 Smother
1 Fatal Push
1 Bitterblossom

1 Vindicate
1 Lingering Souls
1 Sword of Light and Shadow
1 Toxic Deluge

Sideboard (10)
1 Virtue's Ruin
1 Perish
1 Absolute Grace
1 Meekstone
1 Winter Orb
1 Sword of Feast and Famine
1 Honor of the Pure
1 Aegis of the Gods
1 Pyroblast
1 Knight of Infamy

Abzan Counters +

On je to vlastně klasický build Anafenzy s drobnými změnami. Co nejvíce goodstuff věcí spolu s pár dalšími, které si rozumí se strategií counterů. Ale třeba Hangár, Ballista i Mikeš jsou dobří sami o sobě, had je aspoň tělo. Jediná sporná karta byly Hardened Scales, které jako jediné na prázdném stole nic nedělají. A protože jsem je skoro vždy sidoval pryč, nakonec jejich místo zaujala Sylvan Library, na kterou jsem v první verzi úplně zapomněl.

Mana báze je téměř identická jako u předchozího decku. Stejný poměr jednotlivých typů zemí, akorát třetí basic land byl nahrazen za Blooming Marsh. 8 karet na třímanovém slotu říká, že Liliany, Anafenza, ani Vampire Nighthawk už se nevešli. A abych pravdu řekl, Liliany mi ani tolik nechyběly. Anička jako běžná karta v balíku není zase tak silná, snad jen léčení od Nighthawka mi občas scházelo.

Sideboard obsahuje troje Wrata, nějaké ty protekce, náhradní meč a pár dalších šikovných karet. Na Winter Orb / Absolute Law už si mí kolegové zvykli a patřičně se jich báli, ale Rest in Peace tady fakt nikdo nečekal :-)

Commander (2)
1 Reyhan, Last of the Abzan
1 Tymna the Weaver

Lands (19)
1 Bayou
1 Savannah
1 Scrubland

1 Godless Shrine
1 Overgrown Tomb
1 Temple Garden

1 Plains
1 Forest

1 Verdant Catacombs
1 Windswept Heath
1 Marsh Flats
1 Wooded Foothills
1 Flooded Strand

1 Command Tower
1 Blooming Marsh
1 Shambling Vent
1 Wasteland
1 Gavony Township
1 Maze of Ith
Creatures (18)
1 Arbor Elf
1 Avacyn's Pilgrim
1 Birds of Paradise
1 Deathrite Shaman
1 Mother of Runes

1 Hangarback Walker
1 Walking Ballista
1 Mikaeus, the Lunarch

1 Dark Confidant
1 Qasali Pridemage
1 Scavenging Ooze
1 Stoneforge Mystic
1 Voice of Resurgence
1 Winding Constrictor

1 Eternal Witness
1 Knight of the Reliquary
1 Mirran Crusader
1 Thalia, Heretic Cathar
Others (11)
1 Inquisition of Kozilek
1 Fatal Push
1 Path to Exile
1 Swords to Plowshares
1 Abrupt Decay
1 Smother
1 Sylvan Library

1 Vindicate
1 Lingering Souls
1 Sword of Feast and Famine
1 Sword of Light and Shadow

Sideboard (10)
1 Soldier of the Pantheon
1 Knight of Infamy
1 Absolute Law
1 Rest in Peace
1 Winter Orb
1 Sword of Fire and Ice
1 Council's Judgment
1 Toxic Deluge
1 Perish
1 Virtue's Ruin

A stejně, jak to začalo, tak to i skončilo. Z vlastních chyb jsem se poučil, deck už neprohrával sám na sebe, pilotoval se dobře. Jenom formát začal pomalu umírat. Na turnaje se nás scházelo čím dál tím méně, často ani neproběhl, protože jsme byli 3. Tím skončila jeho podpora a vlastně i veškerého hraní. Když se totiž sejdou lidi u piva, raději testují Modern a nebo si dají pořádné EDH.

Stále nemám to srdce se zbavit všech karet, když mám většinu ve foilu / nebo japonsky / nebo obojí, ale třeba s Karlovem mám ještě plány i na Duel Commander, takže card pool se určitě bude hodit. A zajímavé věci do něj stále vychází.