Aš se už dál nechce stydět za omšelé nádraží, které ani nevlastní

  11:48
Je to ostuda. První, co lidé jedoucí vlakem z Německa na české straně uvidí, je zchátralá budova hlavního nádraží v Aši. Stále ale není jasné, zda objekt půjde k zemi, nebo se bude opravovat.

Původní staré nádraží v Aši. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Starosta Dalibor Blažek v těchto dnech jednal se zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která objekt vlastní. Město stav hlavního nádraží i jeho okolí dlouhodobě kritizuje.

„O úpravách nádraží a prostoru kolem něj se bavíme už několik let. Konečně asi před půl rokem jsme byli seznámeni se skicou, která předpokládala ubourání bývalé restaurace a křídla s byty a následně opravu zbylé části. Předpokládal jsem, že na stole nyní bude nějaké řešení. Jenže se dozvídáme, že jsme opět na samém začátku. Teprve bude zadáno vypracování studie s podklady pro konečné rozhodnutí, zda nádraží ubourat a zbytek opravit nebo zbourat a postavit něco jiného,“ uvedl Dalibor Blažek a přitom neskrýval rozčarování.

Ašští nemají času nazbyt. Město se chystá na projekt Bavorsko – českých týdnů přátelství Selb – Aš, který se uskuteční v roce 2023, a v té souvislosti usiluje o zařazení úprav okolí nádraží do tohoto projektu. Předpokládá totiž, že v době konání akce navštíví město Aš velký počet turistů nejen ze Selbu, ale z celého Německa, a ti budou využívat nedávno obnovenou regionální trať mezi Aší a Selbem ve velkém.

„Dopisem se obracím na ministra dopravy a vedení SŽDC, aby tuto pro celý kraj významnou událost vzali při svém rozhodování na vědomí. Nemohu se smířit s tím, že návštěvníci jako první z našeho města uvidí neudržovanou nádražní budovu. Nechceme se stydět za něco, co není naše,“ oznámil rozhořčeně starosta.

Tomu stav areálu hlavního nádraží a jeho okolí vadí nejen kvůli připravovaným dnům přátelství, ale také kvůli místním občanům, kteří využívají k přepravě železnici. Počty cestujících přitom zřejmě v souvislosti se změnami cen v poslední době významně stouply.

Podle Tomáše Johánka z tiskového oddělení generálního ředitelství SŽDC je rekonstrukce výpravní budovy v Aši momentálně ve stádiu výběrového řízení na dodavatele záměru projektu.

„Po jeho zpracování bude záměr předložen Centrální komisi na ministerstvu dopravy. Pak bude následovat příprava projektu a jeho realizace. Očekávaný termín stavby je 2021–2022. Na jednání v Aši jsme vedení města informovali a stanovili jsme si další postup. Město plánuje zřídit v blízkosti výpravní budovy autobusový terminál s parkovacími místy, oba projekty budou vzájemně koordinovány,“ řekl.

To starosta Blažek potvrdil s tím, že se chystají i další úpravy lokality poblíž nádraží. „O stavbě dopravního terminálu pro autobusy na točně hned vedle nádražní budovy skutečně uvažujeme. Plánujeme také celkovou rekonstrukci Nádražní ulice, která je spojnicí mezi městem a nádražím. V tuto chvíli jsme před schválením zhotovitele projektu,“ dodal starosta Blažek.