Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Monsieur Dakar slaví sedmdesát. Loprais se s tatrovkou v písku musel učit

  18:00
Na svém sedmdesátiletém srdci má určitě rozpoznatelná dvě loga. To první patří Tatře, to druhé nejtěžší automobilové soutěži, která nese název Rallye Dakar. Karel Loprais se narodil 4. března 1949 v Ostravě a bezesporu vůbec netušil, co v něm dříme, dokud se nevydal na drsné putování Afrikou.
Slavnostní start expedice Sen o Dakaru s Karlem Lopraisem

Slavnostní start expedice Sen o Dakaru s Karlem Lopraisem | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Zkušební jezdec z Kopřivnice se stal legendou. Devatenáctkrát se postavil na start nejslavnější dálkové rallye světa a šestkrát ji s tatrovkou vyhrál.

Na setkání s Monsieur Dakarem vzpomíná pro iDNES.cz spolupracovník redakce Jaroslav Vít.

Tatra Karlička legendárního Karla Lopraise

Do Afriky s pokutou z Francie

Je to už čtyřiatřicet let, kdy poprvé vyrazil s tatrovkou vstříc kilometrům, které vedly z Paříže do senegalské metropole Dakaru. „Vůbec jsme tehdy netušili, co náš čeká. Měli jsem sice nějaké kusé informace od kolegů z LIAZu, kteří už soutěž absolvovali, jenomže teprve na místě jsme zjistili, co všechno ještě nevíme a neumíme. Třeba jak hustit pneumatiky, abychom se v písku nezahrabali,“ vyprávěl o svých začátcích na soutěži, kterou pak šestkrát vyhrál a začalo se mu říkat Monsieur Dakar.

Nicméně už cesta na první start byla ozdobena zážitky. Tatra byla samozřejmě upravena, a tak dokázala na silnici pořádně upalovat, neboť pro ni neplatila žádná rychlostní omezení díky zvláštní „espézetce“. A tak se tachometr šplhal až někam ke stopadesátce. Jenomže poznávací značka platila jen na hranice, takže kopřivnické posádce pak peněženka zhubla, protože musela ve Francii platit pokutu za rychlou jízdu…

Mimochodem při své premiéře v roce 1986 Rallye Dakar nedokončil.

Dakarská umístění

Karel Loprais

1. místo

  • 1988 Loprais, Stachura, Mück
  • 1994 Loprais, Stachura, Kalina
  • 1995 Loprais, Stachura, Tomeček
  • 1998 Loprais, Stachura, Čermák
  • 1999 Loprais, Stachura, Kalina
  • 2001 Loprais, Hamerla, Kalina

2. místo

  • 1987 Loprais, Stachura, Krpec
  • 1996 Loprais, Stachura, Tomeček
  • 2000 Loprais, Stachura, Gilar
  • 2002 Loprais, Hamerla, Kalina

Devatenáct účastí

Drsnou automobilovou soutěž v Africe jel celkem devatenáctkrát. Podvacáté už ho nepustila páteř, která začala zlobit, dvakrát ji měl zraněnou. „V prvním ročníku jsme mohli mít odpružené sedačky, jenomže pořadatelé změnili pravidla a posez se změnil na pevný. Při překonávání terénních překážek tak dostává páteř pořádně zabrat a už to prostě nešlo, byl by to moc velký zdravotní risk,“ vzpomínal na moment, kdy se rozhodl nepokračovat. Nicméně to neznamená, že by na pouštní dobrodružství zanevřel. Přesedl do doprovodného vozu a sledoval, jak si vede jeho synovec Aleš.

Bylo to v roce 2007, kdy se jela soutěž naposledy v Africe, jsem ji mohl sledovat z novinářského vozu. V Mauretánii v jednom z bivaků střeženém po zuby ozbrojenými vojáky, jsem si přisedl ke Karlovi Lopraisovi, jenž sledoval tatrováckou posádku při noční údržbě auta. A meditovali jsme, jak se mění svět i soutěž. „Už to není jako dřív, na Dakaru startují profesionální týmy s velkým komfortem oproti tomu, co jsme zažívali my. Jedli jsme konzervy, vezli si z domova třeba lančmít nebo klobásky, měli s sebou české pivo a taky trochu slivovice,“ povídal s úsměvem. „A spali pod autem nebo pod širákem. Tedy když jsme se ke spánku dostali, protože přednost mělo vždycky auto,“ doplnil.

O pár let později mě Karel zachránil. Mladoboleslavská Škodovka totiž chtěla dokázat, jak výkonná je verze Octavia s pohonem všech kol, a tak jsme se vydali do Maroka. Škodováci nám předali auta, vyznačili trasu a jeli jsme. Slunce se činilo, rtuť teploměru šplhala k padesátce, na kraji pouště byl ještě tvrdý podklad, takže se jelo bez problémů, jenomže pak přišel písek. A teprve tam jsem na vlastní kůži poznal, jak je těžké se s ním vypořádat, jak nelze vyprostit zahrabaná kola. Zkrátím to: vysílačkou jsem musel volat o pomoc asistenční Tatru, jejíž posádku tvořili Karel Loprais a Josef Kalina. Samozřejmě se to neobešlo bez pořádných slovních šťouchanců, ovšem na druhou stranu tato zkušenost jen dokreslila představu o tom, co musely posádky při Dakaru zdolávat.

Třetí z mnoha osobních zážitků s Karlem Lopraisem je z okolí Průhonic. Nabídl mi, že mě trochu povozí ve svém závodní Tatře. Souhlasil jsem, a to jsem neměl dělat, protože to byla opravdu pekelná jízda. Představte si to monstrum, které pádí po silničkách nejnižších tříd a za volantem usměvavý Karel, který jen tak prohodí „snad se nebojíš?“ Upřímně řečeno, bál jsem se. A neuklidnila mě ani Karlova hláška, že všechno má pod kontrolou a zdaleka nejede na sto procent, prý je to spíš výletní tempo.

Takže, Karle, do dalších let s nohou na plynu a bez nehod!

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...