Jak se rentgenují auta: Tento postrach pašeráků stál 60 milionů!
Hraniční přechod Rozvadov navštěvuje dvanáctého února speciální host: velkokapacitní mobilní rentgen. Vydáváme se tak na západ Čech za ním. Celníci nám ještě zasílají přesné souřadnice GPS, ale tohle monstrum za téměř šedesát milionů korun již z dálky nemůžeme přehlédnout. „Už jen čekáme, až si hlídka vytipuje auto, které sem za chvíli navede,“ zdraví nás devětačtyřicetiletý Jan Jirsa, vedoucí referátu Podpory dohledových činností.
Máme se obávat?
Než snímání vypukne, nastupujeme do jednoho z vozidel sloužících k administraci, ve kterém nám major Jirsa spolu s tiskovou mluvčí Generálního ředitelství cel Hanou Prudičovou jedinečný nástroj v krátkosti představí. „Aktuálně disponujeme dvěma rentgeny, které cestují po republice. Tady vidíte
nový z května 2016, jenž je umístěný na podvozku nákladního vozu Volvo,“ poznamenává osmatřicetiletá Prudičová k sofistikované čínské hračce Nuctech. Ta dokáže skenovat od lodních kontejnerů přes dodávky až po osobní automobily. „Bude poté možné podívat se blíže na váš rapid, tedy pokud nemáte strach, že bychom tam něco objevili,“ přichází s návrhem Jirsa. Nebojíme se a souhlasíme.
Sekundy před smrtí
Co vlastně nejčastěji přes naše území ilegálně putuje? „Jednoznačně vévodí cigarety, především ze zemí bývalého východního bloku. Za uplynulé dva
roky jsme zachytili dvě stě třicet dva tisíc kusů cigaret a dvacet šest kilogramů tabáku,“ ukazuje nejnovější statistiku Hana Prudičová. V poslední době se prý do popředí žebříčků rovněž dostávají minerální oleje. Celní správa se však setkává s celou řadou nejrůznějších kauz. „Kamion měl přepravovat náhradní díly pro Mercedes, jenže naše posádka detekovala v boxech siluety osob. Šestici uprchlíků jsme naštěstí vysvobodili, jinak by se tam udusili,“ vybírá Jirsa případ, kdy rentgen dokonce pomohl k záchraně životů. Jindy zase například vyslídí zvířata nebo lovecké trofeje, které se k nám podle zvláštních předpisů nesmí dovážet.
Dělá si to sám
Prvním „pacientem“ RTG bude Polák převážející trojici osobáků. „Na začátku si vždy vyžádáme doklady a poučujeme řidiče o fungování přístroje a náležitém chování,“ popisuje úvodní fázi devětatřicetiletý Jiří Pomahač – jeden ze sedmi vyvolených lidí v Česku, již zvládnou obsluhu této unikátní technologie. Druhý vyškolený pracovník následně navádí vozidlo pod skenovací rameno. Ozývá se dvojice signálů: světelný (červený) doprovázený
slovem nebezpečí a značkou radioaktivity a výstražný zvukový. Za volantem mobilního rentgenu sice sedí muž, ale nyní de facto zbytečně. „To
protože zařízení je opatřeno automatickým elektrickým pojezdem,“ osvětluje situaci Jirsa. Nejhodnotnější část se však odehrává uvnitř.
Pistole a parfémy
Vyhodnocování se děje v trochu stísněné kabině vybavené několika monitory. Na nich běží černobílé obrázky a pětačtyřicetiletý Milan Valenta je
rozebírá. Coby laikům nám připomínají španělskou vesnici. „U lékaře také poznáte maximálně velkou zlomeninu ze snímku a dost,“ pokouší se Jan
Jirsa o srovnání a nechává pokračovat podřízeného. „Nejtěžší bylo naučit se identifikovat druhy materiálů podle barevného spektra, poněvadž každý
má rozdílnou hustotu a propustnost,“ říká Pomahač. Během patnáctiminutové analýzy nákladu polského motoristy podezřelé odstíny operátoři nenachází. Fyzickou prohlídku tak lze vynechat. To se ovšem nedá tvrdit o třetí odchycené dodávce. Na té se celníkům nezdají lahvičky uložené vespod. „A u stropu v prostoru řidiče si lze s trochou fantazie představit pistoli,“ trousí suše Pomahač. Rozkaz zní jasně. Míříme si to ven pečlivě prolustrovat vlastníma rukama. Nakonec jde o planý poplach. Pochybné čutory jsou ve skutečnosti parfémy, jež podle předložených dokumentů odpovídají. Ani zbraň se díky bohu nepotvrzuje. Na kom je řada teď? „Přece na vás!“ vystřeluje ze sebe Jirsa.
Minuty pravdy
Celníci chystají nájezdovou rampu pro rapid, my jim předkládáme doklady od vozu a řidičák. Záření již nestojí nic v cestě. „Natankováno tři čtvrtě nádrže, že?“ nadhazuje Pomahač. Ano, máme. „V kufru to bude nemrznoucí kapalina, viďte?“ pokračuje. Rovněž se trefuje. „Víte, co jsou zač tahle čtyři kolečka?“ zapojuje nás do rentgenového AZ kvízu též Valenta od druhého monitoru. Hokejové puky nikdo z kolegů pravděpodobně nevozí. Hermelíny to nejspíš taky nebudou. Necháme se podat. Jak triviální. Jsou to reproduktory. Pomahač zelenou škodovku následně zesvětluje a přibližuje. Za moment zase oddaluje a ztmavuje. Po třinácti minutách hlásí operátoři hotovo. Ortel? Jsme prý čistí. Nezbývá nám než stanoviště opustit. Rozvadovská čekárna se totiž začíná plnit dalšími.
Víte, že…
… maximální výška skenovaného vozidla je 4,8 metru, šířka tři metry a minimální výška dvanáct centimetrů?
… rozložení z transportního stavu trvá přibližně čtvrt hodiny?
… celníci procházejí speciálním školením, podléhají zpřísněným zdravotním podmínkám a k osobní ochraně používají filmové dozimetry?
… celé zařízení je dozorováno Státním úřadem pro jadernou bezpečnost?
Bleskový přehled
- Za poslední dva roky zkontrolovali celníci 9502 vozidel.
- Obsluha rentgenu pracuje ve dvanáctihodinových směnách jak v denním, tak i nočním provozu.
- Skenování probíhá ve vyznačeném pásmu o rozměrech 30 x 50 metrů.
- Rameno je možné naklonit v úhlu 84°, což umožní operátorům přehlednější zobrazení rentgenovaného vozu.
Autor: Tomáš Hadač