Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sexismus v reklamě Češi nechtějí, ukázal průzkum. Dokonce je pohoršuje

  20:00
Centrum pro výzkum veřejného mínění vypracovalo první reprezentativní výzkum zabývající se vnímáním sexistické reklamy českou veřejností. Závěry ukazují, že Češi sexistickou reklamu rádi nemají.

„Vůbec nejvíce vadí Čechům reklamy propagující násilí vůči ženám. Na tom se shodlo 91 procent dotazovaných,“ přibližuje Eva Bartáková z neziskové organizace Nesehnutí, která si průzkum zadala. 

Mezi takové reklamy řadí například i tu na jedno brněnské nožířství. Nahá žena leží na podlaze, nad ní se leskne čepel nože. Slogan hlásí: „U nás nabroušené... přeřízne vše.“ Takový billboard se před časem objevil na jedné z ulic v Brně. Zákazníky lákal do prodejny nožů a za bagatelizaci násilných činů si vysloužil nominaci stejně jako další podobné reklamy na anticenu Sexistické prasátečko.

Podle výzkumu dále lidem vadí zesměšňování v reklamě na základě vzhledu (tělesné váhy, stáří). To se nelíbí třem čtvrtinám populace. Odhalené ženské a mužské tělo nesouvisející s propagovaným výrobkem pohoršuje na 50 procent dotázaných.

Sexistickou reklamou se myslí taková, která zobrazuje nerovnost mezi pohlavími. Nemusí mít nutně sexuální podtext.

„Tohle pivo jsem chtěl udělat řízný, protože pivo bez řízu je jako ženská bez dřezu.“ Podle organizátorů Sexistického prasátečka ze spolku Nesehnutí typicky sexistický slogan, protože stereotypizuje mužské a ženské role. Navozuje dojem, že ženino místo je v kuchyni, zatímco muž tam nemá co dělat.

Tazatelé z Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) předložili stejnou reklamu pětistovce lidí, s nimiž se při průzkumu osobně setkali. Zajímalo je, co si o ní myslí oni. Tři čtvrtiny tázaných s interpretací aktivistů souhlasily. „Nepatří do dnešní doby. Chlap nádobí nemyje?“ vysvětlovali respondenti své pohoršení.

K reklamám jsou kritičtější ženy

Právě zobrazování žen a mužů ve stereotypních rolích zaujímá třetí místo v žebříčku vypovídajícím o tom, jaké formy sexistického obsahu vadí Čechům nejvíce. První je už zmiňované násilí na ženách a druhé zesměšňování na základě vzhledu. Typickým příkladem nominovaným na Prasátečko v této kategorii byl billboard developerské firmy, kde si starší žena kulmuje vlasy. Billboard hlásal: „Regenerací objektu ušetříte značné částky za energii.“

Pod sexistickou reklamou si ale mnozí vybaví spíše nahou modelku propagující služby nějaké stavební firmy. Přitom pravděpodobnost, že po objednání jejich prací k vám přijde stejně vypadající spoře oděná žena, je nulová. Odhalená těla nesouvisející s produktem však vzbuzují nelibost přibližně jen u poloviny lidí. Druhé polovině nevadí. Poměrně nepřekvapivě jsou k takovému druhu reklamy kritičtější ženy a lidé starší 60 let. Zároveň je více těch, kterým vadí odhalené ženské tělo, mužské tolik problematické neshledávají.

Podle Bartákové ze spolku Nesehnutí je i tohle pro ně pozitivní zpráva, protože zobrazování násilí či zesměšňování starších lidí může mít vážnější společenské důsledky než nahá těla.

„Nezřídka jsme se setkávali s reakcemi, že sexismus v reklamě vadí jenom malé skupině lidí a většina české společnosti je s tím v pohodě. Výzkum ale ukazuje, že i formy, které nejsou tak snadno rozpoznatelné, jako obnažené tělo, lidem vadí,“ komentuje závěry Bartáková.

Líbí se vám „sexisticky“ laděné reklamy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 17. března 2019. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 5162
Ne
Ne 1666

Ideál krásy problém není

Vůbec nejmenší problém pak mají Češi s reklamami, v nichž vystupují ženy a muži odpovídající ideálu krásy. Proti takovým reklamám se vyjádřilo 53 procent žen a 40 procent mužů. Zbytku se líbí.

Vnímání sexismu v reklamách se rovněž proměňuje s dosaženým vzděláním a věkem. Lidé jen se základní školou jsou tolerantnější k zobrazování násilí. Benevolentnější pak jsou Češi k reklamám i podle toho, kdo je jejich zadavatelem. Zatímco ke státním podnikům by byli přísní a jejich reklamu regulovali, k soukromým firmám jsou shovívavější.

Výzkumníci z CVVM vyzpovídali celkem 1 037 respondentů nad 15 let ze všech krajů, různého věku a stupně dosaženého vzdělání tak, aby výsledky mohly být zobecněny na celou dospělou populaci České republiky.

„Na základě ohlasů na anticenu Sexistické prasátečko jsme se domnívali, že lidem sexistické reklamy vadí. Tuto domněnku jsme si chtěli ověřit pomocí reprezentativního výzkumu,“ vysvětluje zakladatelka anticeny Kristýna Pešáková. Výzkum jejich domněnku potvrdil. A to je podle ní důvod, proč už anticenu udělovat nebudou. 

Svůj účel už splnila. „Lidé o sexistické reklamě diskutují a jsou na ni citlivější,“ uzavírá.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Mají rakovinu, metastázy a nic nezabírá. Léčba je, ale pacienty by stála miliony

22. května 2024

Premium Muži s metastazující rakovinou prostaty, na kterou už nezabírá jiná léčba, se upínají k poslední...

Zvedneme minimální mzdu o tisíce, drtí predikce Zaorálek

22. května 2024

Sociální demokracie, kdysi nejsilnější strana, vypadla ze Sněmovny a teď se snaží proniknout...

Proč se malým Němcům nedaří v matematice. Ve školství nefunguje integrace

22. května 2024

Premium Vypadá to, jako by němečtí žáci najednou ztratili schopnost počítat. Podle nové studie německé...

Vyhrajte vstupenky na finále MS v hokeji. Máte jedinečnou šanci s iDNES Premium

22. května 2024

Je tady ještě jedna šance, jak získat vstupenky na finále hokejového mistrovství světa! Dvě místa v...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...