Drážní úřad píše dopravcům, aby kontrolovali strojvedoucí a zajistili přestávky v práci

Srážka osobních vlaků v Brně, 5. 3. 2019. Ilustrační foto: Drážní inspekceSrážka osobních vlaků v Brně, 5. 3. 2019. Ilustrační foto: Drážní inspekce

V reakci na sérii mimořádných událostí na železnici se šéf Drážního úřadu Jiří Kolář rozhodl obeslat všechny dopravce důrazným apelem.

V reakci na sérii mimořádných událostí na železnici se šéf Drážního úřadu Jiří Kolář rozhodl obeslat všechny dopravce důrazným apelem. V dopise vyzývá například ke zlepšení kontrol strojvedoucích nebo k vyloučení nadměrných přesčasů.

„Současně si Vás dovolujeme informovat, že na uvedené body se Drážní úřad v nejbližší době zaměří při výkonu státního dozoru ve věcech drah,“ píše Kolář kolegům manažerům.

Série nehod a mimořádných událostí na českých kolejích v posledních týdnech jako by nebrala konce. Jen od nešťastného 19. února, kdy v Martinicích u Velkého Meziříčí strojvedoucímu ujel motorák, se jich událo osm. K těm vážným patří především srážky vlaků na lokálce Čáslav – Třemošnice a dvou příměstských vlaků v centru Brna. Při obou byli zraněni cestující.

Statistika projetí návěstidel, kdy bývá k fatální nehodě jen krůček, skýtá smutné čtení. Zatímco loni jich bylo celkem 142, předloni 126, rok předtím 116. Příčiny posledních nehod vyšetřuje Drážní inspekce, už nyní se dá ale ve většině případů hádat na „lidský faktor“, tedy nepozornost strojvedoucích.

Drážní úřad nedávno rozdělil možné příčiny do tří skupin. 1. Školení strojvedoucích u dopravců bývá často jen formalita. 2. Strojvedoucích je nedostatek, takže dělají přesčasy a nevhodné směny a jsou unavení. 3. Strojvedoucí se na lokomotivě věnují činnostem, které odvádějí jejich pozornost.

Z dopisu Drážního úřadu dopravcům:

Bezpečné provozování drážní dopravy spočívající v prověření vlastních vnitřních předpisů vydaných v rámci osvědčení dopravce, zda tyto předpisy obsahují všechny prvky zajišťující bezpečné provozování drážní dopravy a zda jsou aktualizovány v návaznosti na změny předpisů celostátních a regionálních drah.

  • Důsledné zabezpečení pravidelné školicí činnosti u všech zaměstnanců zúčastněných na zajišťování dopravního procesu, zejména s poukazem na známé opakující se chyby a upozorňovat na ně.
  • Zintenzivnění vnitřních kontrolních mechanismů u osob podílejících se na zabezpečení jízdy vlaku, tj. strojvedoucích a ostatního vlakového doprovodu, se zaměřením na dodržování pracovně-právních předpisů a v případě nedostatků přijetí příslušných účinných opatření.
  • Prověření zpracování turnusové služby vlastních náležitostí tak, aby byly zajištěny přestávky v práci a vyloučena nadměrná práce přesčas.
  • Možnost zavedení sankcionování viníka (v případě mimořádné události v rámci jejího vyhodnocení) dle míry jeho zavinění pozastavením platnosti osvědčení strojvedoucího, resp. jeho odnětím.
Tagy Drážní úřad mimořádné události strojvedoucí
48 komentářů