LGBT aktivista: Nejvíc bývají v zajetí předsudků učitelé

středa 13. března 2019 ·

Jakub Volák je jedním ze čtyřiadvaceti mentorů internetové LGBT poradny sbarvouven.cz, která pomáhá s coming outem gayům, lesbám, bisexuálům a transsexuálům. V pubertě si kvůli menšinové sexuální orientaci prošel šikanou a dovede se tak dobře vžít do pocitů mladých lidí, kteří se kvůli své jinakosti ocitli v krizi. „Ačkoliv by to málokdo čekal, nejvíc bývají v zajetí předsudků učitelé,“ říká v rozhovoru pro MF DNES.


Jakub Volák (twitter.com)
Volák v rozhovoru říká:

Myslím, že jsme v osvícenosti ve srovnání se světem někde uprostřed. Párkrát se mě už někdo zeptal, jestli se nechci odstěhovat někam, kde by to bylo pro gaye lepší. Na to říkám: Ne. Mě baví prokopávat tolerantnější pohled u nás. Být součástí změny mínění. Zjistil jsem zajímavou věc. Ačkoliv by to málokdo čekal, nejvíc bývají v zajetí předsudků učitelé.

Opravdu?

Ano a mám to z více stran. Už několik kluků mi napsalo, že s kamarády a rodiči to měli v pohodě, ale učitelé se jim v hodinách posmívají. Jeden mladík v Praze dokonce kvůli necitlivému učiteli přestoupil na jinou školu. I my mentoři narážíme ve školství na bariéry. Nabízíme školám přednášky a besedy, ale je těžké se do některé dostat. Ze začátku třeba kývnou a pak to raději zruší.

Někteří lidé nemají s menšinovou orientací žádný problém, pouze jim vadí její okázalá prezentace, třeba v průvodu Prague Pride...

Průvod beru jako karneval. Jsem hlavně rád, když jsou aktivisté vidět. Je fajn, že se už neskrýváme a fungují tu aktivní skupiny, co problematiku LGBT tlačí dopředu. Jen si vezměte, jak ve Sněmovně stále odkládají požadavek iniciativy Jsme fér za manželství homosexuálů.

Se svou orientací jste vy osobně už zcela v pohodě?

Víceméně. Jsem rád mezi lidmi a snažím se obklopovat těmi tolerantními. Přesto jsem se úplně nezbavil pocitu, že se na mě někdo může blbě dívat či něco štiplavého poznamenat. Když vidím skupinu starších školáků, tak se mi nepěkné vzpomínky oživí. To v sobě člověk pořád nějak nosí.


Celý rozhovor naleznete v MF DNES

31 komentářů:

PP řekl(a)...
13. března 2019 v 7:59  

Ano prosím, je spousta míst, kde můžete šlapat po tradicích a vyvracet rodiny nebezpečnou indoktrinací.

Je spousta míst a pro vás určitě hezčích.

Tak proč škodíte tady?

Michal Komárek řekl(a)...
13. března 2019 v 8:08  

Ano, bohužel, zdá se, že pan Volák má pravdu...

Datel řekl(a)...
13. března 2019 v 8:28  

Milý Pelikáne, je vidět, že jste velice tolerantní. Zajímalo by mě čím tady pan Volák škodí. Otec a matka alkoholici, drogově závislí, děti bijí denně. To je ta správná rodina, že?

mirek vaněk řekl(a)...
13. března 2019 v 8:54  

Nejvíc bývají v zajetí předsudků aktivisté.

Unknown řekl(a)...
13. března 2019 v 8:55  

Díváme se na vás se soucitem, který náleží menšinám jakéhokoliv druhu, ale nemůžu se zbavit svých "předsudků", že člověk je stvořen jako muž a žena a jako takový pár mohou zplodit a vychovávat děti. Vždyť jsme to my heterosexuálové a také vy, homosexuálové, a jiní, kteří jsme se narodili z muže a ženy. A jste to i vy homosexuálové, kteří toužíte NAPODOBIT tento svazek muže a ženy a nějakým způsobem ho doplnit dítětem. To, znamená, že i vy, homosexuálové uznáváte kvalitu tohoto běžného a plnoprávného svazku dvou lidí, jehož existence není založena jen sexu, jídle a pití. A chápu, že chcete napodobit jeho normálnost, protože tak dáváte nejevo jeho kvalitu. Jinak byste po něm tak netoužili. Ale tato "sterotypní normálnost" má řadu kvalitativně funkčních atributů, které ve výsledku dávají člověku to, čím má být. To, že jsou dysfunkční rodiny, ještě neznamná, že rodina, jako instituce, je většinová anomálie. A proto, my učitelé, máme právo s odporem prožívat podsouvanou manipulaci, že žijeme v předsudcích.

Ivo Mádr řekl(a)...
13. března 2019 v 9:00  

"pouze jim vadí její okázalá prezentace"

Neznám okolo sebe učitele, který má v tomto předsudek. Nevadí ani společná výchova potomků, sňatky,..
Osobně mám problém pouze s okázalou prezentací.

PP řekl(a)...
13. března 2019 v 9:41  

Naštěstí má pan Volák pravdu, jen pojmenování kulhá. Není tam žádná nenávist. Jen obava, že když popustíme uzdu, získají svá pozitivně diskriminační práva i nositelé dalších úchylek. Jak se ostatně už několikrát v historii ukázalo.

Začasté těsně před krachem takové společnosti.

Michal Komárek řekl(a)...
13. března 2019 v 9:46  

Učitelé si často stěžují, že jim kdekdo nadává, podceňuje je, že si do nich každý kopne... Vy ovšem, pane Pelikáne jako učitel své kolegy urážíte mnohem víc, než to dokážou špatná média...

laimes řekl(a)...
13. března 2019 v 9:58  

v zásadě nic proti,jenom je potřeba to nemíchat a mít v tom terminologicky pořádek:
1/manželství=muž+žena
2/partnerství muž+muž nebo žena+žena
3/soužití=člověk + zvířátko

laimes řekl(a)...
13. března 2019 v 10:05  

je třeba míti definovány zákonem též počty:
1/křesťané+židé = 1 muž+1 žena
2/muslimové = 1muž + max 4 ženy
3/mormoni = 1 muž + max 12 žen
4/atheisté kolektivisté= kolektiv do 30 osob

PP řekl(a)...
13. března 2019 v 10:12  

"Otec a matka alkoholici, drogově závislí, děti bijí denně. To je ta správná rodina, že?"

Nerozumím tomuto argumentu.
Měl jste vyletět dříve z hnízda.

laimes řekl(a)...
13. března 2019 v 11:12  

jest zde jistý rozpor,na jednu stranu hlásáme že základy naší civilizace jsou biblické= křesťansko-židovské a zároveň hlásáme,v rozporu s tímto,že naší tradicí jest helénské pojetí vztahu muž + žena jako vztahu reprodukce a citovým vztahem= láskou pouze mezi mužem a mužem

Datel řekl(a)...
13. března 2019 v 12:37  

Jak nerozumíte? Přece muž a žena je ideální rodina. Co myslíte tím vyletět dříve z hnízda? Vy o mně něco víte?

laimes řekl(a)...
13. března 2019 v 13:16  

problém je někde jinde nežli v respektování genové odlišnosti,homosexualita dnes není genovou odlišností ale módou...
ještě před 30 lety jsme měli v městečku dva geye,nebyli však partnery,(měli každý svého přespolního parnera),byli váženými občany,ten první byl umělecký restaurátor a rámař a sólista místního mužského pěveckého sboru a ten druhý dámský krejčí,ke kterému jezdily ženské až z krajského města,šil bezvadně padnoucí šaty "na tělo" protože jak pravila jedna dáma "ani u doktora se nesvlíknu tak jako u krejčího"....
a dnes máme v městetečku dva geykluby,a vypadáto,že když hoch nepřefikne hocha není in,cool a trendy....

Jana Maříková řekl(a)...
13. března 2019 v 13:17  

Celé je to zase pitomost a snaha nasadit učitelům další psí hlavu, takže jeden každý učitel už je vlastně Kerberos - zaprvé špatně učí, zadruhé není dostatečně zbavený sovětské propagandy a zatřetí je to homofób. Pan Komárek, který vede tento portál, zřejmě nemá rád učitele a dává přednostně hlas těm, kteří to mají stejně jako on. Učila jsem studentku, která se bez jakékoli operace rozhodla, že je student, a nikdy jsem o ni nezavadila špatným slovem. Někteří kolegové jsou gayové. Nechápu, kde je problém. LGBT chtějí dělat propagandu na školách - to je jediný důvod, který mě napadá. A pan Komárek už ví, že učitelé mají předsudky. Fakt byste si mohl založit třeba portál - Učitelé ze škol, pane Komárku. bylo by to čitelnější.

Michal Komárek řekl(a)...
13. března 2019 v 13:31  

Paní Maříková, děkuji za starost o moji kariéru, nicméně nemám důvod ke změnám na základě toho, že Vy špatně rozumíte textům a jen velmi ledabyle sledujete Českou školu případně o ní tendenčně informujete.

Jana Maříková řekl(a)...
13. března 2019 v 13:41  

Bohužel. Tady nejste učitelům nic platný. Ba naopak.Možná vám jde o blaho české školy, ale bez většiny českých učitelů. To je názor, který jsem si vytvořila na základě toho, jaké příspěvky vybíráte a jak reagujete, pokud někdo proti Vámi zvolenému výběru má námitky a nedejbože odlišný názor.

Michal Komárek řekl(a)...
13. března 2019 v 13:45  

No, jak říkám, sledujete to velmi povrchně a tendenčně, paní Maříková. Nicméně, diskuse by se tady měla věnovat jinému tématu. Děkuji.

Nowak řekl(a)...
13. března 2019 v 19:15  

Sice si myslím, že se představitel gayů mýlí, ale ta diskuze je docela síla!

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
16. března 2019 v 22:00  

I my mentoři narážíme ve školství na bariéry. Nabízíme školám přednášky a besedy, ale je těžké se do některé dostat.

Dělejte je jinde a nekydejte na školy.

E.Kocourek řekl(a)...
17. března 2019 v 8:19  

Pane Komárek, osvětlíte mně nechápavému, v čem že pan Pelikán uráží své kolegy? ////

Třeba se, pane Komárek, domníváte, že některá z variant LGBT není úchylka? Či snad se domníváte, že nazvat úchylného úchylným je urážka? ////

Pavel Doležel řekl(a)...
17. března 2019 v 8:30  

Tak sexuální orientace není považována za úchylku, ani za chorobu a je vrozená. Druhá věc ovšem je, že žádná, opakuji ŽÁDNÁ ideologická propagace do škol nepatří. Ani propagace zájmů LGBT. Čili je naprosto správné, že školy odmítají tyto samozvané "mentory". Tak jako do školy nepatří propagace konkrétního náboženství, nepatří tam ani tyhle nesmysly.

laimes řekl(a)...
17. března 2019 v 9:39  

bez ideologie žít nelze,jde jen o to, aby ve společnosti převažovala jen jedna ta státní a ve školách byly pouze jenom ta jedna-ta státní,
bohužel dnes tomu tak není dnes máme ve státě jakož i v celé eu ideologii liberálně-kapitalistickou -globalistickou -multikulturní neboli každý si může propagovat co chce,jak chce,kde chce tudíž i ve škole

E.Kocourek řekl(a)...
17. března 2019 v 10:04  

Nejspíš má pan laimes pravdu a ve škole si může kdokoli propagovat multikulti dle libosti. ////

To ale znamená, že se do toho opět musí vložit rodiče a vysvětlit dětem, že nemají věřit učitelům. ////

laimes řekl(a)...
17. března 2019 v 12:12  

i rodič si může propagovat co chce a jak chce,proto je důležité mít školství na dvou pilířích: 1/státním,kde je státní ideologie a 2/sokromém,kde jsou ideologie vyhovující rodičům

Nowak řekl(a)...
17. března 2019 v 12:57  

Pan laimes má pravdu, jen není jasné, která idelogie je vlastně ta státní. Já myslím, že liberálně-kapitalistická. Ta ovšem znamená myslete si, co chcete, mějte pocit svobody, ale nechte nás, ať s vámi voráme, jak chceme my.
Ale zde tak úplně nejde o ideologii - rodinnou výchovu/sexuální výchovu propagují do škol odborníci od poloviny 60. let. Koncem socialismu byl na odborných školách povinný kurz,i dnes má být tato tématika součástí výuky zš i sš. Patří tam i téma homosexuality. Jiná otázka, zda si škola poradí sama a nakolik nabízené jsou nabízené přednášky ideologií. (Třeba přednáška o antikoncepci nebo o drogách může být taky vysloveně ideologické školení.Takže radši nic?)

laimes řekl(a)...
17. března 2019 v 14:46  

dnešní český stát nemá definováno nic: státní ideologii,strategii státu,od toho odvislou vzdělávací strategii,prostě nic není

E.Kocourek řekl(a)...
17. března 2019 v 14:47  

Ano, rodič si může propagovat co chce. Jenže rodič je jediná osoba (či instituce), které já přiznávám právo vystavit děti nějaké ideologické nalejvárně. ////

Školství a školám je do toho kulový. ////

E.Kocourek řekl(a)...
17. března 2019 v 14:54  

Dnešní český stát přece jenom NĚCO definované má. Ústava i navazující dokumenty kladou důraz na DEMOKRACII. ////

Jelikož demokracie je pouze jeden ze způsobů, jak organizovat správu věcí veřejných, připadá mi to jako upřednostňování formy před obsahem. ////

Tajný Učitel řekl(a)...
17. března 2019 v 20:41  

Co je to "ideologická nalejvárna"?

PP řekl(a)...
18. března 2019 v 9:46  

Každá návštěva neziskovky na škole.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.